Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Zoals je in mijn bijdrage van 4 oktober hebt kunnen lezen hebben wij de tweede auto verkocht omdat deze eenvoudig niet meer gebruikt werd na de aanschaf van de speed pedelec. Inmiddels staat de km-teller op 8650km. De nieuwe Stromer ST5 is besteld en wordt eind mei geleverd ter vervanging van de ST2s.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door remco d »

Ingir schreef: 12 jan 2018, 17:56 Zoals je in mijn bijdrage van 4 oktober hebt kunnen lezen hebben wij de tweede auto verkocht omdat deze eenvoudig niet meer gebruikt werd na de aanschaf van de speed pedelec. Inmiddels staat de km-teller op 8650km. De nieuwe Stromer ST5 is besteld en wordt eind mei geleverd ter vervanging van de ST2s.
Super! zou geweldig zijn als dat een trend wordt.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Ik ben echt niet de enige. Als ik zo links en rechts hoor onder speed pedelec gebruikers dan zijn ze er bewust mee bezig om het gebruik van de auto te minderen met als uiteindelijk doel om de tweede auto en soms zelfs de eerste auto de deur uit te doen.

Voor mij was dit geen opzet. Ik heb de snelle fiets gekocht zonder de intentie om de tweede auto weg te doen. Het was pas nadat ik ontdekte dat ik de auto ook daadwerkelijk niet meer gebruikte dat ik besloot het ongebruikte blik te verkopen. Daarbij moet ik ook vermelden dat ik die auto nooit echt fijn gevonden heb, bij aanschaf was het transport van mijn bejaarde ouders de voornaamste reden: in deze auto (Opel Zafira) konden zij op eigen kracht in- en uitstappen en konden ze langere ritten maken zonder stijf te worden (allebei lange mensen). In 2011 is mijn moeder overleden en eind 2016 ook mijn vader zodat er toen een einde kwam aan de eindeloze reeks ritten naar ziekenhuizen, pedicures en therapeuten.

Enkele maanden later heb ik de speed pedelec gekocht om weer een beetje aan mijn eigen gezondheid te werken zonder te beseffen dat ik de auto ook daadwerkelijk niet meer zou gaan gebruiken.

Inmiddels zitten we in hartje winter en ik rij nog steeds dagelijks op de snelle fiets, zowel voor werk, privé en ontspanning. De sneeuw in december was geen reden om de fiets niet te pakken (winterbanden) en ook de harde wind/storm van afgelopen weken of de temperaturen onder nul weerhielden mij niet. Ongeveer 1-2 ritjes per maand doe ik met de eerste auto, voornamelijk bezoek aan familie en vrienden in het noorden van het land maar ook transport van zware/grote spullen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Boudewijn »

ik rijd sinds 1986 een c alleweder gekocht bij velomobiel in dronten.heb er al 150000 km mee gereden.er gaat weinig aan defect,ketting en tandwielen vervangen bij 100000 km en om de 10000km nieuwe banden.gewoon echt fietsen geeft een hele goede conditie.het hout voor de kachel haal ik ook met een gewone fiets(gazelle tour de france 1986) en een fietsaanhanger die tot 300 kg te beladen is.waarom moet er zonodig een electromotortje op het gaat nog prima zo.met de alleweder rijd ik vlot 45 km ook met tegenwind en warm en droog echt fietsen is gezond
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Mooi dat je dat allemaal op de gewone fiets doet maar de ervaring leert dat automobilisten niet gaan fietsen op een gewone fiets en wel op een (speed) pedelec. Het blijkt vooral met reistijd te maken te hebben EN met het feit dat men onbezweet op het werk kan aankomen zodat niet gedoucht of omgekleed hoeft te worden. Ook dat heeft weer met tijd te maken, men wil liever de fiets parkeren en gelijk aan het werk gaan.

Het NL-beleid is momenteel nogal anti-SP, een leasefiets van 5-10K wordt voor 100% aangeslagen als bijtelling op het belastbare inkomen terwijl vervuilende auto's voor slechts 25% worden bijgeteld... In België is de overheid vierkant achter de speed pedelec gaan staan met ruime financieringsmogelijkheden en geen IB-bijtelling. Het gevolg van dat beleid is dat de speed pedelec bij onze zuiderburen momenteel niet aan te slepen is. Het loopt daar zelfs zo storm dat de BE-dealers de vraag niet aankunnen en klanten uitwijken naar NL-dealers.

Het probleem is dat de auto een belangrijke inkomstenbron voor de overheid is met een jaarlijkse bijdrage aan de Rijksbegroting van ca. 10%... en daar wil men liever niet aan tornen omdat dan elders bezuinigd moet worden. Het zijn dus vooral politieke lafbekken die de keuze voor een gezond en milieuvriendelijk alternatief voor de auto bewust tegenwerken uit angst om moeilijke keuzes te moeten verkopen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door mro »

Naast de inkomsten uit autogebruik moet je ook de kosten zetten: gezondheid, leefmilieu, veiligheid,...

Aan de ene kant heb je de inkomsten uit brandstof en aan de andere kant worden die weer uitgegeven aan politie-interventies. Om maar 1 voorbeeldje te geven.

Maar begin maar eens uit te rekenen waar je uitkomt onder de streep. Mijn gevoel zegt dat de totale kosten hoger liggen dan de totale inkomsten, maar diegene die baat hebben van veel autogebruik zien het natuurlijk anders...
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door remco d »

mro schreef: 04 mar 2018, 17:52 Naast de inkomsten uit autogebruik moet je ook de kosten zetten: gezondheid, leefmilieu, veiligheid,...

Aan de ene kant heb je de inkomsten uit brandstof en aan de andere kant worden die weer uitgegeven aan politie-interventies. Om maar 1 voorbeeldje te geven.

Maar begin maar eens uit te rekenen waar je uitkomt onder de streep. Mijn gevoel zegt dat de totale kosten hoger liggen dan de totale inkomsten, maar diegene die baat hebben van veel autogebruik zien het natuurlijk anders...
Je denkt dat de kosten van politie-interventies niet opwegen tegen de baten uit boetes?

Zolang de auto een melkkoe is, loont het om de auto niet of weinig te gebruiken. Draai het om: als iedereen gaat fietsen gaat de overheid dat tekort ergens aanvullen en zijn degenen die nu goed bezig zijn de sjaak. Duivels dilemma, maar financieel heb ik waarschijnlijk dus baat aan veel autogebruik door anderen.

Zelfde met hypotheek: ik ben versneld aan het aflossen maar als ik daarmee klaar ben gaan ze m'n huis waarschijnlijk als bezit belasten. Dus het (goede!!!) feit dat iedereen nu af moet lossen zorgt ervoor dat iedereen die dat al netjes deed de sjaak is. Ergens zit het goed fout in Nederland.

Gr remco
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Lewieke »

Zelf ging ik jaren werken met een elektrische fiets die zelf bouwde met chinese componenten die (natuurlijk) in Nederland werden gekocht. De fiets rijdt sneller dan 25 maar kan danzij de software 'geknepen' worden. De laatste jaren worden de controles stelselmatig opgevoerd en ik verwacht dat ik er misschien problemen mee krijg omdat het ding niet beschikt over een prototypekeuring en CE certifikaat. Al doet het wel wat het moet.

Jaarlijks fiets ik ongeveer 7000km vooral woon-werkverkeer. Nu is het wel zo dat ik vrij vaak moet sleutelen aan de fiets, wel eens een wiel dubbel vouw, of andere mankementen krijg aan de fiets. Intussen is de eerste kit ongeveer versleten en de tweede kit heeft ook een klap gekregen op het wiel. Jaarlijks vang ik ongeveer 750€ aan fietsvergoeding.

Om toch reglemetair te rijden overweeg ik de aanschaf van een speedpedelec met bijhorende nummerplaat, helm en verzekering. Het kost wel wat maar dan heb je ook wat. Vanaf 2000€ zijn er al deftige modellen in uitverkoop te vinden. Mijn enige zorg is de batterij.

Ik gebruik momenteel de zware (en dure) LifePo4 batterijen. De oudste is 8 j oud en levert nog 90% vermogen. De jongste is een jaar of 5 oud en daar merk je nog geen degradatie. Ik zou een fiets op 36v willen aanschaffen mét bijhorende LiOn batterij maar ook de 'oude' LiFePo4 batterijen verder willen gebruiken. Hoe doe je dat passen zonder de garantie op een nieuwe fiets te verliezen?

Wie kan me bruikbare tips geven?

PS. De enige reden waarom ik een speed pedelec zou willen ipv mijn huidige setup is omdat ik toch wel conform de geldende regelgeving wil werken en de aansprakelijkheidsrisico's wil reduceren. In BE krijg je voor een speedpedelec ook een (bescheiden) fietsvergoeding.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door pelletpower »

Nou, daar zou ik me dus niet druk om maken. Kans is klein dat je iemand serieus verwond CV met een fiets, ook al is ie opgevoerd. Vooropgesteld natuurlijk dat je je niet als een hufter gedraagd CV in het verkeer.
Batterijen zijn de grootste kostenpost neem ik aan, dus lekker laten zoals t is, en geld in je zak houden.
Enige optie die ik kan bedenken is een oude accu van speedped voor de connector gebruiken , aanpassen, om je oude accu s te kunnen gebruiken.
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Lewieke »

Zoiets had ik idd ook al bedacht. Morgen breng ik mijn fiets eens bij de fietsenmaker binnen op de versnellingen goed te laten afstellen. Als het wiel nog wat meer deuken krijgt, dan laat ik het nog een keertje herspaken met een nieuwe velg.

L.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

remco d schreef: 05 mar 2018, 11:58 Zolang de auto een melkkoe is, loont het om de auto niet of weinig te gebruiken. Draai het om: als iedereen gaat fietsen gaat de overheid dat tekort ergens aanvullen en zijn degenen die nu goed bezig zijn de sjaak. Duivels dilemma, maar financieel heb ik waarschijnlijk dus baat aan veel autogebruik door anderen.
Daar komt het wel op neer maar voorlopig zie ik nog geen massa-immigratie van auto naar fiets dus op de fiets ben je nu spekkoper. In ons gezin zijn we serieus minder autokilometers gaan maken dankzij de (speed) pedelec en eerlijk gezegd niet om financiële redenen hoewel die uiteraard mooi meegenomen zijn. Er is niets mooiers dan tijdens de spits met de fiets langs de files te rijden en ook nog eens te genieten van een heerlijke fietsrit.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Ik las wat informatie over het duurzaamheidsbeleid van de gemeente (vanwege de verkiezingen van a.s. woensdag) en heb daarom maar eens een mail gestuurd naar de verantwoordelijke wethouder om mijn ervaring met de speed pedelec te delen en de mogelijke toepassingen voor de gemeente onder de aandacht te brengen. Eens kijken of mijn enthousiasme in vruchtbare grond valt...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Anderhalve maand verder geen reactie van de gemeente, alleen een ontvangstbevestiging en dat ze zo spoedig mogelijk zullen antwoorden. Met facturen betalen zijn ze ook al net zo snel...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

30 dagen heeft de overheid belooft, zelfs Europees vastgelegd. Kun je rente beuren.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef: 01 jun 2018, 07:25 30 dagen heeft de overheid belooft, zelfs Europees vastgelegd. Kun je rente beuren.
Bedankt, ik heb een dikke factuur open staan en de vorige keer betaalden ze pas na 2 maanden. Nu gaat er na drie weken een herinnering uit met de mededeling dat na 30 dagen de renteteller gaat lopen... :twisted:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie