Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door Dutch John »

Alles valt en staat bij toekomstvisie. Dat is de eigenlijke discussie waarmee we moeten beginnen. Technisch is tegenwoordig alles mogelijk. Maar we lopen tegen natuurlijke, geologische en economische grenzen aan. Als mij later de vraag gesteld wordt: "Wanneer wist je het en wat deed je ermee?", dan wil ik de vraagsteller zonder schaamte kunnen aankijken. En beantwoorden.

Dus ja, ik fiets met m'n oude maar fitte benen 25 km naar de dichtstbijzijnde stad. Zeer zelden, want wat heb ik er te vinden?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door JantjeV8 »

Thuis laten brengen is tegenwoordig ook heel gewoon geworden.
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door excelterror »

Steenkool:
8,14 kwh/kg
2,73 kgCO2/kg

e-auto prim steenkool:
15 kwh/100km * 100/29 * ([2,73 kgCO2/kg ] / 8,14 kwh/kg ) = 173,47g CO2/km
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door JantjeV8 »

https://www.climategate.nl/2017/04/67991/

Het www staat vol met berekeningen. Wat redelijk 1-duidig daar in is, is dat ze werkelijk allemaal alle kanten op schieten.

:shock:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door pelletpower »

Jantje, dat met die cijfers is niet alleen met de klimaatdiscussie zo. Cijfers presenteren iha de menining van de schrijver. Andere mening, andere uitkomst.
Bij het door jou aangehaalde artikel wordt ook een fout gemaakt die tot het bedroevende resultaat leidt (rendement brandstof centrale in elektriciteit uit).

Hetzelfde geldt voor Zwierius, hij neemt co2 uitstoot ban alle opwekkers samen in Nederland, dus inclusief gas, zon, wind. Fout dus, maar geeft ook aan dat er meer pv en wind moeten komen. Aangezien niemand wil minderen zal het zo gaan. Om dan later met betraande oogjes te zeggen dat DJ toch gelijk had.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door JantjeV8 »

Als het elektrisch rijden de wereld echt zo veel beter zou maken, was de discussie niet zo groot denk ik. Het verschil ligt te dicht bij elkaar. Mijn conclusie is dan dat het niet DE mobiliteitsoplossing is. Er moet iets komen wat onomstotelijk verschil maakt.
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door excelterror »

Steenkool:
8,14 kwh/kg
2,73 kgCO2/kg
e-WAW 0.5 kWh/100km bij 50km/h

CO2 e-WAW prim steenkool
0,5 kwh/100km * 100/29 * ([2,73 kgCO2/kg ] / 8,14 kwh/kg ) = 5,78g CO2/km
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door pelletpower »

Inderdaad, tenzij er een technologische oplossing komt loopt deze weg dood. Minderen is dan het enige dat er toe doet.
j wardenier
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:43

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door j wardenier »

Excelterror , kun je hierbij de berekening van diesel /benzine ook bij laten zien ,wordt het voor mij een beetje inzichtelijk
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door excelterror »

DIESEL liter
10 kwh/l
2,67 CO2kg/l
0,267 CO2kg/kwh

VW LUPO 3L 3,51 l/100km https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/
3,51 l/100km * 10 kwh/l * 0,267 CO2kg/kwh = 93,717 g CO2/ km
_____________________________________________________________________________________
BENZINE liter
8,9 kwh/l
2,39 CO2kg/l
0,268539326 CO2kg/kwh

VW UP 5,37l/100km https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/
5,37 l/100km * 8,9 kwh/l * 0,268 CO2kg/kwh = 128,08 g CO2/ km
______________________________________________________________________________________
Aardgas in m3---------------1m3= 0,833 kg------------Aardgas in kg(CNG) kg
9,4162 kwh/m3----------------------------------------11,30396158 kwh/kg
1,8765 CO2kg/m3------------------------------------- 2,25270108 CO2kg/kg
0,19928 CO2kg/kwh----------------------------------------0,19928 CO2kg/kwh
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VW UP-electrisch BATTERIJ prim Aardgas 15kwh/100km & eff29 info: Zwerius Kriegsman
15kwh/100km * 100/29 * 0,199 CO2kg/kwh = 102,9310345 g CO2/ km
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VW UP CNG 4kg/100km https://autofans.be/rijtesten/hatchback ... -ecoup-cng
4kg/100km * 11,3039 kwh/kg * 0,199 CO2/kwh = 89,979044 g CO2/ km
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door ivob »

Zwerius Kriegsman schreef: 18 jan 2019, 17:18 Maar bedenk wel dat niet iedereen overal vlak bij woont. Voor ons is de minimale afstand tot en plaats van enige omvang 10 km (enkele reis) en tot een stad 25 km. Bedenk ook dat niet iedereen in de gelukkige omstandigheid verkeerd, dat de gezondheid het toelaat om regelmatig dergelijke afstanden te fietsen.
Zulke afstanden zijn uitermate geschikt om met een elektrische bakfiets te doen. Tegenwoordig heb je al modellen die tot 100 kg kunnen vervoeren. En gezien ze elektrisch ondersteund zijn tot 25 of 45 km, de batterij voor een laag zwaartepunt zorgt is gezondheid en veiligheid ook geen item meer. Zelfs tijd is geen item meer als je een HS (45 km) neemt. Heb jarenlang met een ICE motor gereden (dus al geen last van files) en die had over duizenden km gemeten een gemiddelde snelheid van 44,7 km/uur. Je kan je elektrische bakfiets ook nog eens dichtbij de plaats parkeren waar je moet zijn. Dat kan met een auto niet altijd meer. De dingen zijn zelfs uit te rusten met een tweede batterij (1000 Wh) dus actieradius is bij de afstanden die jij aanhaalt ook geen probleem.
Er is dus een milieuvriendelijke praktische oplossing voor al je tegenargumenten.
Verbruik ongeveer 1 kWh/100 Km. Geladen aan eigen PV is de uitstoot praktisch nul voor die afstand.
Laatst gewijzigd door ivob op 29 jan 2019, 23:39, 3 keer totaal gewijzigd.
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door ivob »

JantjeV8 schreef: 20 jan 2019, 15:08 Als het elektrisch rijden de wereld echt zo veel beter zou maken, was de discussie niet zo groot denk ik. Het verschil ligt te dicht bij elkaar. Mijn conclusie is dan dat het niet DE mobiliteitsoplossing is. Er moet iets komen wat onomstotelijk verschil maakt.
Als we met zijn allen gaan zitten wachten op DE allesomvattende oplossing komt er automatisch een einde aan iedere menselijke discussie.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door JantjeV8 »

Ik las zojuist een stuk over Co2 reducerende dieselbrandstof. Ik zag die kreet op een vrachtauto staan en had het onthouden om eens op te googlen.

Enfin, het wordt omschreven als een synthetische biobrandstof waarbij Co2 reductie van 89% over de gehele keten wordt geopperd. Verder nog besparing op NoX en fijnstof.

Ik las niets over aangepaste voertuigen.

Het roept allemaal nog veel meer vragen op, want mag je met die brandstof dan wel ergens de binnenstad in bijvoorbeeld. Toch zit in die hoek ook nog heel erg veel doorontwikkeling. Zowel aan de motorenkant als aan de brandstofkant. In elk geval interessant om dat te volgen.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door dormos »

Ik rijd hier zelf al op met de hobby auto, zogenaamde blauwe diesel. Is diesel gemaakt van gebruikte plantaardige olie.
Niet gewoon PPO, maar er is echt diesel van gemaakt.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20181203_04006355
Voldoet aan alle eisen voor diesel, roet minder en stinkt een stuk minder (zowel van zichzelf als uit de uitlaat.
Is wel 30 cent per liter duurder, maar dat heb ik er voor over voor die ene keer per maand dat ik tank.

Pas stond er iemand naast me te tanken met een Volvo 740 diesel met meer dan 500.000 km en last van kantelende zuigers, Met de blauwe diesel had hij dat probleem niet, en kon zonder reviesie gewoon doorrijden,
Heb zelf ook het idee dat de motor er mooier op loopt, maar dat is natuurlijk subjectief.

Hans
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door pelletpower »

Da s interessant. Zonet heb ik prijs opgevraagd. Eens zien wat daar uitkomt. Qua verbruik nog wat te melden? IK heb het idee dat mijn huidige diesel voor een negatief verbruik zorgt. Laatst ergens anders getankt en verbuik is weer netjes (voor zover dat mogelijk is).
En als ie dan eindelijk versleten is, is de volgende mss wel electrisch. Een maatje van me heeft onlangs dat Nissan busje aangeschaft en is er erg blij mee.
Plaats reactie