Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Krelis »

je hebt toch niet bij de overheid gewerkt hè?
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Krelis schreef: 13 jul 2018, 21:02 Reken erop dat de pedelec niet onder de noemer ‘fietsen’ gaat vallen.
Dat lijkt mij vrij sterk. De gemiddelde woon-werkafstand is zo'n 24 km... je zult weinig automobilisten warm maken om op een gewone fiets dagelijks 2x 24 km te fietsen door weer en wind, zomer en winter. Maar met een speed pedelec is dat een fluitje van een cent, of eigenlijk 2x24x19 cent.
Met de gewone fiets ben je ruim een uur onderweg, met de speed pedelec doe je het in 30-40 minuten, vrijwel net zo lang als met de auto. En als die weer eens in de file staat ga je daar lachend aan voorbij.

In België heeft de overheid de speed pedelec al ruimhartig omarmd en daar gaan die peperdure fietsen als warme broodjes... met 23 cent per kilometer vergoeding.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Paul Joosten »

Zelfs de Belgen snappen het wel Krelis ;)

Waarom denk je dat het anders zou zijn? Kwestie van logisch denken lijkt me.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb die foto nog eens bekeken, het ding heeft toch wel heel veel kenmerken van een fiets..

kan het ook rijden zonder dat je trapt, dus volledig op de hulpmotor? Dan zou het wel eens een andere behandeling kunnen gaan krijgen. Net als een solex en spartamet, zitten ook trappers op,maar ook een volledig zelfstandig voorzienende hulpmotor. Dan wordt het al gauw brommer/snorfiets.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Paul Joosten »

Dat is het punt niet. Het punt is dat de huidige regelgeving aangepast wordt. Belastingvrije reiskostenvergoeding geldt nu nog alleen voor motorvoertuigen. Nu komen er mogelijkheden bij voor fietsen. Uiteindelijk maakt het dus fiscaal geen verschil meer welk eigen vervoermiddel je gebruikt. Daardoor wordt het mogelijk zonder pijn in je portemonnee om de auto te laten staan en te kiezen voor een alternatief waarmee je niet in de file vast komt te zitten. Winst voor iedereen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef: 16 jul 2018, 14:03 Ik heb die foto nog eens bekeken, het ding heeft toch wel heel veel kenmerken van een fiets..

kan het ook rijden zonder dat je trapt, dus volledig op de hulpmotor? Dan zou het wel eens een andere behandeling kunnen gaan krijgen. Net als een solex en spartamet, zitten ook trappers op,maar ook een volledig zelfstandig voorzienende hulpmotor. Dan wordt het al gauw brommer/snorfiets.
De ST5 heeft alleen een functie om met een druk op de knop de fiets via een fietsgoot naast trap naar boven te duwen, voor de rest zul je altijd zelf moeten trappen om vooruit te komen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

Paul Joosten schreef: 16 jul 2018, 17:06 Belastingvrije reiskostenvergoeding geldt nu nog alleen voor motorvoertuigen.
Voor zover ik weet is er een € 0,19/km belastingvrije vergoeding, ONGEACHT het vervoermiddel en tenminste 10km woon-werk afstand, behoudens indien het voertuig van de zaak zelf is.
De werkgever mag meer betalen, maar over dat meerdere wordt belasting geheven.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Paul Joosten »

Inmiddels wel maar dat WAS dus nog niet zo. Ook wordt / is het nu mogelijk om net als een lease-auto van de zaak nu een lease-fiets te verstrekken.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door pelletpower »

Hoe moest dat nou in hemelsnaam gecontroleerd worden hoe iemand komt werken. Belastingvrij is volgens mij altijd zo geweest tot een bepaald bedrag per km. Zelf weten al kom je kruipend. Dat is toch niet reeel daar iets over in een wet op te nemen?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

pelletpower schreef: 19 jul 2018, 12:28 Hoe moest dat nou in hemelsnaam gecontroleerd worden hoe iemand komt werken.
Steeksproefsgewijs, bonnetjes, aannames, en bewijslast bij jou neerleggen.. En dat allemaal omdat je een boterham voor je gezin wilt, ga je een uitkering ophalen hoef je niets te registreren.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door SanderL »

Het was wel zo dat je vroeger een bepaald belasting voordeel had als je met het openbaar vervoer reisde. Jammer voor de sportieve fietser toen, eigenlijk een belasting maatregel tegen een beter milieu. Ik weet niet of deze regeling nu nog bestaat.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

Openbaar vervoer?? Puh, waardeloos. Ik werk op een bedrijventerrein waar iedere dag zo'n 5000 mensen op en afrijden. De dichtstbijzijnde bushalte is 40 minuten lopen...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door benthuis »

Woonwerkverkeer is om 2 redenen van hieruit amper werkbaar.

Reistijd tot Utrecht is lang. Afgezien van het fietstochtje vooraf.

OV zit rond spitstijden vol...

Het probleem zit dus niet alleen bij het OV maar ook bij de gebruiker die massaal op 1 tijdstip moet reizen. Zou het werkbaar zijn als we allemaal op de turbo batterij fiets springen?

Oplossing is dus 2 ledig denk ik. Werk dichtbij en niet allemaal om 8 uur beginnen....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Het zou al schelen als werkgevers daar waar mogelijk beeldschermwerkers 1 dag in de week thuis laat werken.

Of een speed pedelec werkbaar is hangt vooral af van de woon-werkafstand: onder de 10 km is gemakkelijk per fiets of E-fiets (25 km/u) te doen, daarboven is de speed pedelec in het voordeel. Met een gewenste maximale reistijd van ongeveer 1 uur kom je op een actieradius van ca. 35-40 km (enkele rit) en dan zit je ruim over de gemiddelde WW-afstand van ca. 25 km. Ofwel een zeer interessant alternatief voor de auto die met de aantrekkende economie vaker en langer in de file mag aanschuiven.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

We zijn weer driekwart jaar verder, ofwel hoogste tijd voor een korte update.

De kilometerteller van mijn ST5 staat nu op 7.000, eigenlijk erg weinig voor mijn doen maar ik heb me afgelopen jaar echt moeten beperken tot zakelijke ritten, zo druk is het geweest. In januari heb ik een flinke storing gehad met de speed pedelec, dealer kon het niet oplossen en uiteindelijk is de fiets naar Stromer teruggegaan om de storing te verhelpen. Uiteindelijk in maart de fiets weer mogen ontvangen en sindsdien geen klachten meer.

Overigens heb ik geen dag zonder ST5 gezeten, mijn dealer heeft mij een leen-ST5 gegeven met al mijn personalisaties overgezet, dus totaal geen overlast gehad van de storing.

Begin mei heb ik deelgenomen aan de try-out voor een nieuwe rijvaardigheidscursus verzorgd door de KNMV, ik dacht met 20.000 km rijervaring wel te weten hoe je een SP moet besturen maar wat heb ik me daar in vergist. Zeer waardevolle dag!

En nu het betere weer is aangebroken is het tijd voor de uitstapjes, spontane ritjes die via WhatsApp met elkaar uitgewisseld worden maar ook serieuze rondritten zoals die op 4 mei in de Vlaamse Ardennen en over 2 weken in de omgeving van Aalst. Ook staan er in NL de nodige rondritten op de agenda... er begint zich een heuse gemeenschap te ontwikkelen van SP-bezitters die elkaar regelmatig ontmoeten.

https://www.youtube.com/watch?v=zxO3ey_6vM8
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie