advies gevraagd: oud huis wil van gas af

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jetbouma
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2018, 07:53

advies gevraagd: oud huis wil van gas af

Bericht door jetbouma »

uit eerdere posts zag ik dat er veel experts durzaam bouwen op dit forum actief zijn dus ik stel hier graag mijn vraag.

Wij hebben een oud huis, dat vlak na de oorlog weer is opgebouwd met deels enkelsteens muren en deels dubbelsteens muren zonder spouw. In de 5 jaar dat we er wonen hebben we het dak vervangen (en geisloeerd), het enkellaags glas vervangen en een paar muren aan de binnenkant geisoleerd (en inderdaad, dat heeft ons vochtprobleem niet opgelost).

Nu willen we van het gas af maar alle adviseurs die langskomen komen met deeloplosingen: vanbuiten 'ínpakken' is erg duur, van binnen isoleren lost het vochtprobleem niet op, een warmtepomp kan niet want het huis is onvoldoende geisoleerd, infarood kan misschien maar het is onduidelijk of dat het huis voldoende verwarmd , en alles hangt met alles samen en we draaien eindeloos in kringetjes rond.

Weet iemand hier een goede adviseur in de regio Arnhem die ons ene totaal advies kan geven? Met echt ook een visie op wat voor ons huis nu de beste oplossing is? Ik hoor het graag! Vast heel hartelijk dank voor eventuele tips!
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: advies gevraagd: oud huis wil van gas af

Bericht door fireblade »

Is er al eens gekeken wat de oorzaak van het vochtprobleem is, wat voor vloeren heb je, hout op balklaag, beton meteen op zand? Hoe wordt je huis momenteel verwarmd, wil je vloerverwarming, naar welke warmtebron gaat je voorkeur uit, houtkachel, pellets, electrisch dmv infrarood of kacheltjes?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: advies gevraagd: oud huis wil van gas af

Bericht door remco d »

Hallo en welkom,

Klinkt als een behoorlijk project! Naar mijn mening is "van het gas af" de laatste stap van het renoveren van een huis, ik zou me daar niet blind op staren. Waaruit bestaan jou vochtproblemen? Ben je zelf handig? Hoeveel gas gebruik je nu? Hoe groot is het huis? Vrijstaand? Het is moeilijk om zo advies te geven. Je wilt gas vervangen door stroom (infrarood of warmtepomp), er zijn diverse sites waar je kunt uitrekenen wat dat je meer gaat kosten, per jaar. Ik denk dat je schrikt.

Mijn advies zou zijn om bij het begin te beginnen. Vochtproblemen oplossen, bij gebrek aan spouw liefst buitenom isoleren (purplaten met steenstrips bijvoorbeeld? hoef je je fundering waarschijnlijk niet te verbreden. Is niet heel ecologisch. Maar dat is gas stoken voor de mussen ook niet)

Vervolgens kijken of je met hout wilt verwarmen en je wellicht een massakachel kwijt kunt? Wil je dit niet dan in alle vloeren vloerverwarming, misschien zelfs in de wanden ook.

Als dat allemaal werkt gebruik je als het goed is al heel veel minder gas. Pas daarna zou ik gaan kijken naar dingen als een warmtepomp.

Maar meer info en misschien foto's helpen altijd voor beter advies. Succes!

Mvg remco
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: advies gevraagd: oud huis wil van gas af

Bericht door Boudewijn »

Ons huis heeft ook steens muren zonder spou en we hebben voor 10 jaar geleden binnenmuren met isolatie door een aannemer laten maken.8cm kalkzansteenblokken met 8 cm steenwol als isolatie.Er zijn ook fundamenten gemaakt,en de geisoleerde muur begint vanaf het fundament,omgeveer 60 cm diep.Zo is het huis van buiten orgineel gebleven en we hebben ook mooie brede vensterbanken.we hebben overal vloerverwarming.Van buiten isoleren heeft als nadeel dat de buitenmuren binnenmuren zijn geworden maar evengoed nog met de fundamenten in de koude vochtige grond staan.Het is ook niet mooi dat vaak mooie oude huizen voorgoed verknald worden.Wij stoken met hout oude paletten we koken wel met gas.Voor de verbouwing waren in de winter als er sneeuw lag vaak meer dan een meter vanaf de muur de tegels ontdooit.nu ligt de sneeuw in de winter tot aan de buitenmuur.
Plaats reactie