Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door alefarendsen »

Hallo allemaal,

ben van plan na de renovatie van afgelopen voorjaar te starten met schilderen. Wil mikken op verf op basis van lijnolie, gedeeltelijk of wellicht 100%.

Zijn gebonden aan een donkere kleur, grachtengroen.

Op dit moment zit er al een laag grondverf (vanuit fabriek) op de kozijnen / rabat), watergedragen. Ik zit te denken aan toplin of een andere lijnolie-based verf en ga maandag om tafel met een kennis die bij Rigo (de fabriek waar ondere andere toplin gemaakt wordt) werkt. Daar krijg ik veel info uit, maar dacht ook nog even bij jullie te informeren.

Ik hoor verschillende verhalen over het toepassen van een hechtingslaag vooraleer de aflaklaag toe te
passen. Sommigen zeggen: niet nodig, andere weer wel.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?

groet,
Alef
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Pietje »

Toevallig vandaag begonnen met het smeren van lijnolie (Tung) op onbehandeld eiken. Maar dat is niet de soort "verf" die je bedoelt...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door alefarendsen »

Nee helaas, kon dat maar... Ik zit vanwege monumentale status vast aan dekkende verf in een mooie zwart-groene kleur. Wordt heerlijk warm in de zon, komt de duurzaamheid lekker ten goede, ahum...

a
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Rob van Rotterdam »

Bijgaand een link naar een brochure met schilderaanwijzingen (in het Nederlands) van een Zweeds bedrijf dat deze verf vervaardigt:
http://groeneblog.nl/wp-content/uploads ... ure-GB.pdf
(In Zweden wordt lijnolieverf voor restauratiedoeleinden gebruikt.)

Ik schilder al jaren - en tot volle tevredenheid - met lijnolieverf. De verf heeft andere eigenschappen dan een modern verfsysteem. Dat kan even wennen zijn.
Een paar losse bevindingen:
De kwaliteit van het systeem komt het best tot zijn recht als je gebruik maakt van het enorme uitstrijkvermogen van de verf, (ten gevolge waarvan je extreem dunne lagen kunt opzetten)
De droogtijd van de verf is afhankelijk van de temperatuur. Bij het huidige warme weer kun je na een etmaal een volgende laag aanbrengen.
Het aantal lagen dat benodigd is, is afhankelijk van de kleur van de verf (pigment)
Als je op blank hout begint kun je een laag lijnolie opbrengen, voordat je met het echte schilderwerk begint. Dit bevordert de hechting tussen materiaal en verf (lijnolieverf bestaat in essentie slechts uit lijnolie+pigment)
Grondverf heb je niet nodig, want lijnolieverf is een één-pot-systeem.
Nieuwe kwasten zet ik eerst een nacht in de lijnolie. Overigens kan ik met lijnolieverfkwasten jaren toe, want na het schilderen zet ik ze terug in de lijnolie (voorafgaand een een nieuwe schilderdag hoef je je kwasten dus niet te reinigen)
Wat de warmte en de zon betreft probeer ik te schilderen wanneer de zon niet op de te schilderen oppervlakte schijnt, want schilderen in direct zonlicht beïnvloedt het resultaat (maar dat geldt geloof ik niet alleen voor lijnolieverf)
Het bijwerken van beschadigingen is eenvoudig. Reinigen, schuren en schilderen. Plamuur of grondverf zijn niet nodig.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk, eens er een laag lijnolie opgezet, dan houdt daarna nooit iets anders meer er op. Ook plamuur niet, dat houdt niet van vettigheid. Dus mocht je ooit een reparatie moeten uitvoeren, hoe maak je dan je hout strak?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Albert van WdJ »

Plamuren deden ze met stopverf. Dat is ook op lijnoliebasis.
Je moet inderdaad even heel anders gaan kijken naar schilderwerk, wanneer je verf op lijnoliebasis gebruikt.
Ik kom zelf uit een schildersfamilie, en weet dat daar vroeger de verf zelf gemaakt werd, inclusief het tot poeder maken van de diverse pigmenten.
En dat buitenschilderwerk alleen bij goed weer kon plaatsvinden.
Vandaar dat de schildersbranche zo rap is overgestapt op de alkydverven. De periode dat je kon buitenschilderen is daarmee verdubbelt.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door JantjeV8 »

Aha, duidelijk.
En hoe zit het met glans e.d. Witte verf heeft wel eens de neiging om te vergelen. Lijnolie heeft dat van zichzelf ook.
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Rob van Rotterdam »

JantjeV8 schreef: 17 jul 2018, 09:57En hoe zit het met glans e.d. Witte verf heeft wel eens de neiging om te vergelen.
Voor zover mij bekend vergeelt verf op basis van gekookte lijnolie meer dan verf op basis van rauwe lijnolie.
Rob
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door alefarendsen »

Intussen op ongeveer eenderde van het schilderwerk aanbeland. 1 kant inmiddels in de aflak en de eerste kozijnen in de grond. Toplin is het uiteindelijk geworden en ik moet zeggen het bevalt me prima.

De grootste verschillen:

1) het droogt minder snel dan een alkydverf, maar aangezien ik heel veel vlakken heb te doen zit me dat niet in de weg. Ik schuur of schilder gewoon een ander stuk terwijl het ene droogt.
2) het vloeit voor mijn gevoel iets minder goed dan ik gewend ben van de alkydverven waar ik eerder mee werkte.
3) het is qua geur ontzettend fijn om mee te werken. Ik ben onder andere afgestapt van alkyd omdat ik echt last van m'n longen kreeg. Totaal geen last van.

Kan natuurlijk nog weinig zeggen over de duurzaamheid, maar voor mij is dit voor nu een mooie middenweg tussen een reguliere verf en een 100% lijnolieverf.

Alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door alefarendsen »

Intussen op ongeveer eenderde van het schilderwerk aanbeland. 1 kant inmiddels in de aflak en de eerste kozijnen in de grond. Toplin is het uiteindelijk geworden en ik moet zeggen het bevalt me prima.

De grootste verschillen:

1) het droogt minder snel dan een alkydverf, maar aangezien ik heel veel vlakken heb te doen zit me dat niet in de weg. Ik schuur of schilder gewoon een ander stuk terwijl het ene droogt.
2) het vloeit voor mijn gevoel iets minder goed dan ik gewend ben van de alkydverven waar ik eerder mee werkte.
3) het is qua geur ontzettend fijn om mee te werken. Ik ben onder andere afgestapt van alkyd omdat ik echt last van m'n longen kreeg. Totaal geen last van.

Kan natuurlijk nog weinig zeggen over de duurzaamheid, maar voor mij is dit voor nu een mooie middenweg tussen een reguliere verf en een 100% lijnolieverf.

Alef
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door JantjeV8 »

Je gaat er wel dubbel van praten.. :wink:
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Geertje »

Ik ben wel benieuwd hoe het ervoor staat over een paar maanden Alef, laat je dat weten? Ik heb zelf slechte ervaringen met Aquamarijn verf voor binnen, dat droogde niet....
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door alefarendsen »

Geertje schreef: 24 sep 2018, 14:31 Ik ben wel benieuwd hoe het ervoor staat over een paar maanden Alef, laat je dat weten? Ik heb zelf slechte ervaringen met Aquamarijn verf voor binnen, dat droogde niet....
Zeker, alhoewel ik verwacht over een paar maanden weinig anders te kunnen vertellen als nu. En als dat wel zo is, dan is het goed mis ;-). Het gaat mij eerder over of het 3, 4, 5 of 6 jaar goed blijft, die eerste maanden daar twijfel ik niet aan.

Drogen buiten is het probleem niet hier, ik zei dat het minder snel droogde, maar ik moet zeggen dat stofdroog eigenlijk niet eens het grote probleem is. Ook het echte hard worden gaat goed. De eerste grote vlakken zijn eind vorige week afgelakt; het stroeve is daar nu ook vanaf, wat mij betreft teken dat het volledig hard is.

Welke Aquamarijn voor binnen gebruikte je? Ik ben er nog niet over uit wat ik binnen ga gebruiken voor de kozijnen en het aftimmerwerk. Een kennis is nu met de muurverf een appartement aan het doen, en dat gaat geloof ik wel goed.

Trouwens, het dubbele praten, dat zou kunnen verklaard kunnen worden door het feit dat ik na het schilderen toch vaak wel een biertje opentrek. Totdat de eigen brouw op gang komt ben ik bij Wispe IPA uit Weesp. Ik kan het iedereen aanraden.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Ernest Dubois »

Straks, na het oogst tij ga ik verder met de binnenschilderwerk. Ik wil een pikzwart verf maken met de volgende ingrediënten, lijnolie gegroeid en geperst een stuk verder op hier vandaan, zwart pigment, droog en dofmiddelen. Het is een verf wat ik altijd zo leuk vind en een aangenaam resultaat geeft. Ik maak alleen wat nodig is niet meer en de componenten afzonderlijk zijn min of meer onbeperkt houdbaar en voor verschillende doeleinden inzetbaar. Dit verf moet je heel dun opbrengen en duurt een pause voordat het droog is. Belangrijk is de olie/pigment verhouding - en soms - het is helaas zo - het oplosmiddel dat je daar aan toe voegen. Ontzettende leuk ook.
Werken, das leuk.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door alefarendsen »

Ernest, wat tof dat je het zo doet. Ik blijf nog even bij zelf maken van de verf uit de buurt.

We zijn een tijdje verder en het buitenschilderwerk staat er goed bij. Ik merkte wel dat ik snel een te dikke laag opbracht, wat schroeien tot gevolg had. Op die plekken droogt het extreem langzaam, maar aangezien de toplaag wel droog was, had het verder geen invloed. Volgend jaar op die plekken (vooral liggende delen) nog maar eens opnieuw.

Het ziet er van buiten prachtig uit, en dan heb ik nu pas 1 keer grond en 1 keer aflak opgebracht. Nog een keer aflak gaat als alles meezit nog wel een keer gebeuren, dan komt de glans nog meer naar voren.

Begrijp me niet verkeerd; als we ooit nog eens verkassen ga ik het qua hout zeker anders aanpakken, het onderhoud kost me nu te veel tijd. We zitten echter aan deze stijl gebonden, vanwege het monumentale aspect van de boerderij.

Binnen ben ik inmiddels ook begonnen met schilderen. Hier gebruik ik ook Aquamarijn verf voor. De nieuwe watergedragen binnenverf op basis van lijnolie werkt prettig. Mijn meisje (astma) kon gewoon binnen zijn en dat was voor haar een openbaring. Ze heeft altijd erg snel last bij verf (ook watergedragen soorten). Ook dit ziet er prachtig uit. Droogtijd bij 12-15 graden 16 tot 18 uur (deuren eruit gehaald, in koudere ruimte geschilderd). Bij 20 graden een stukje sneller. @Geertje, ik deel je ervaring tot zover dus niet qua binnenverf; maar ik denk ook wel dat het intussen een andere lijn betreft.

gr.,
Alef
Plaats reactie