Raam aan binnenkant of buitenkant muur plaatsen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sjender
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 10:02

Raam aan binnenkant of buitenkant muur plaatsen

Bericht door sjender »

Ik vroeg me ineens het volgende af....

Ik ga aankomend weekend een raam (triple) inbouwen in een muur van Cellumat Passifbloc+ (30cm).
Is het beter om het raam helemaal aan de binnenkant of juist aan de buitenkant te monteren?
Of maakt dit voor de isolatie niet uit.

Mijn gevoel zegt helemaal aan de buitenkant, zodat de kou van buiten niet ook tegen de zijkant van de muur kan komen, maar alleen de buitenkant.
Ook heb je dan (minimaal) meer zonnestraling naar binnen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Bekijk de bouw van onze LEW chalet: www.chaletblog.nl
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Raam aan binnenkant of buitenkant muur plaatsen

Bericht door JantjeV8 »

Ik ken die blokken niet, maar denk dat je wel gelijk hebt. Als je in de negge het detail diagonaal doorsnijdt, is het voor de warmte de lastigste weg om naar de kou te komen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Raam aan binnenkant of buitenkant muur plaatsen

Bericht door Pigion »

Het is maar wat je wil. Voor maximale isolatie moet het raam zo ver mogelijk naar buiten. Ook voor maximaal lichttoetreding moet het raam max, naar buiten. Maar op de zonzijde van je huis wil je hem juist meer baar de binnenzijde om juist de instraling van de zon te reduceren. Ik vind het persoonlijk een grote negge mooier, geeft meer "smoel" aan het huis. Wij hebben 4 jaar in Saudi Arabia gewoond in Al Jubail (Oostkust). Dat was een kleine viisersplaats, die geforceerd ontwikkeld is tot een indusriëeel centrum met > 100.000 inwoners. De transformatie werd aangegestuurd door de "Royal Commission", gezeteld in een machtig gebouw, 4 vleugels van 100 M in een carré, half verzonken op kolommen (parkeerplaatsen) en een negge van de ramen van 1M !!! Een machtig gezicht en ook macht uitstralende.
Pigion
Plaats reactie