Plafond in katoen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Plafond in katoen

Bericht door zeelandverbouwer »

Ik ben een huisje aan het verbouwen van een honderdtal jaar oud. De balken van plafond liggen op onregelmatige afstanden van elkaar. Daartussen wil ik isoleren met schapenwol. (Iemand een idee waar ik die kan halen, blijkbaar is dosche een goeie? )
Ik wil niet te veel gewicht aan de balken hangen, dus ik dacht van een plafond in katoen te maken. Vereiste is dat ik die op tijd en stond kan ervan af halen om in de wasmachine te steken. Wil het ook graag vlak houden, dus niet doorhangen. Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen monteren aan het plafond? Velcro? Of kleinere kaders maken waarover ik katoen kan spannen met elastiek. Een soort tegels.maar hoe bevestig ik die aan de balken op een manier dat ik ze terug kan afnemen?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Plafond in katoen

Bericht door jwardenier »

Kun je dan niet beter van bovenaf gaan isoleren ,dubbele zolder met hiertussen de isolatie .
Ik heb wel eens gehoord van span plafonds ,stel er zakt een stuk isolatie onderuit ,heb je een akelige bult in het plafond .
Katoen is niet erg brandvertragend ,de verzekering kan hier moeilijk om gaan doen ,het bouw besluit zal hier omtrent ook richtlijnen hebben .
Ik heb ook eens een oud huisje verbouwd ,moest brandvertragende plafonds maken volgens de verzekeringen boer .
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: Plafond in katoen

Bericht door zeelandverbouwer »

Inderdaad, ik heb niet aan de brandveiligheid gedacht. Maar is schapenwol ook niet brandvertragend?
Welke andere mogelijkheden zijn er nog? Gipsplaten is niet echt ecologisch en is uiteindelijk ook wel veel werk. Afsmeren, afschuren, dan schilderen.
Zijn er nog ecologische tijdbesparende alternatieven?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Plafond in katoen

Bericht door jwardenier »

Ik heb er niet veel ervaring mee , mijn projectjes duren altijd erg lang ,vooral als het ecologisch moet zijn .
Plaats reactie