Binnenlangs volsteens muur isoleren

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bouwbobo
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2017, 12:04

Binnenlangs volsteens muur isoleren

Bericht door Bouwbobo »

Dag,

Onze boerderij (bouwjaar circa 1915) gaan we van binnenuit isoleren (zie ook draadje m.b.t. cellulose onder rieten kap). Buitenlangs is geen optie (uit andere discussies begrijp ik de voordelen, maar het is bij ons geen optie). Vraag is nu hoe we vochtproblemen zoveel mogelijk kunnen vermijden.

De buitenmuren zijn steens, 21 cm dik, met kalk gemetseld, en aan binnenkant een kalkzand achtige raaplaag waar over een dun pleisterlaagje en verf.
De insteek is om, net als met de kap, cellulose rechtstreeks tegen buitenmuur aan te blazen. Cellulose dikte is circa 23 cm, aan binnenzijde komt dan intello plus folie, rachelwerk, installatiezone, houtvezelplaat en daarop leem- of kalkstuc. De houten staanders waartussen de cellulose geblazen worden circa 8 cm vrij van de muur gehouden. Deze staanders bevestigen we op de betonvloer. Als het goed is, is dit dus steeds dampopener naar buiten toe.
De ruimte is circa 110 m2 (vml. deel), zuidwest- en oostgericht grote raampartijen met U=0,6 kozijnen/glas. De houten kozijnen aan de oost- en noordzijde willen we achter de muren, in de voorzetwand plaatsen. De aluminiumkozijnen aan de westzijde willen we wel tussen de muren plaatsen omdat ze anders voor het zicht tever terug staan.
De 16 cm betonvloer komt op 16 cm eps, en komt circa 15 cm vrij van de buitenmuren te liggen. EPS komt op het zand - dit is droog.

De ruimte willen we verwarmen met een massakachel icm vloerverwarming.

Volgens de berekeningen (zie plaatje) komt er dauw precies bij de aansluiting muur-cellulose. Hoe erg is dit...want volgens het rekenprogramma is de Feuchteschutz zeer goed. Zoals ik het zie zijn er iig 5 aandachtspunten (en wellicht meer?):
1. de muurplaten die met muurankers aan de gevels gekoppeld zijn, en
2. de balk (onderslag) die tegen de achtergevel ligt, en waaraan dmv raveelijzers de balklaag van de verdiepingsvloer bevestigd is. Deze onderslag is ook weer met muurankers aan de achtergevel gekoppeld.
3. de aansluiting van de kozijnen; mogen die aan de muur gekoppeld worden, en wat is het risico op rotting van de rand waar het dauwpunt zit?
4. zorgt de bestaande raaplaag voor een verminderde vochtdoorlatendheid van de buitenmuur? Oftewel; is het raadzaam om deze helemaal weg te bikken?
5. er worden stalen trekkers bevestigd aan de muurplaat (of de sporen); is er nog een manier om die koudebrug te verminderen en condensvorming aan te pakken?

Van cellulose en leem/kalkstuc heb ik tot nu toe begrepen dat het vochtregulerend is, en daar nauwelijks/geen kans op condensatie. Is dit in de praktijk ook zo, of zijn extra maatregelen ter bescherming van de muurplaten en onderslag raadzaam?
Plaatje gevelisolatie.jpg
Alvast bedankt voor de discussie :-)
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Binnenlangs volsteens muur isoleren

Bericht door Ingir »

Ik heb al eens plannen gemaakt voor een monumentale boerderij waarbij een geklimatiseerde glazen doos in de grote schuurruimte is geplaatst. Daardoor ontstaan 3 zone: buiten (onbeschut), zomerbinnen (beschut tegen regen en wind maar niet geklimatiseerd) en winterbinnen (beschut en volledig geklimatiseerd). BG-vloer in beton op 20cm EPS-isolatie met BKA, gevels doos in 1.0-glas, dak in HSB met cellulose. Met volledige goedkeuring van de monumentencommissie maar helaas niet uitgevoerd omdat de eigenaar kort daarna is overleden. De nieuwe eigenaar is zelf aan de slag gegaan, type sjacheraar/prutser, heeft er een zooitje van gemaakt, monument duurzaam verminkt, uiteraard zonder te overleggen met monumentencommissie en zonder overleg met mij... :shock:

Ik heb de samenwerking beëindigd.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Binnenlangs volsteens muur isoleren

Bericht door JantjeV8 »

Nee Ingir, dat had die klant al gedaan.. :?

Die cellulose wordt tegen de wand gespoten? Als je dat gaat doen, zorg dan dat er op die houten rachels niet alleen een folie zit, maar ook al een plaatmateriaal. Je spuit de cellulose dan dus IN die constructie. Als je die plaat nadien wilt doen lukt dat niet meer, de cellulose drukt de folie bol.
Plaats reactie