Voorgevel slecht

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Voorgevel slecht

Bericht door jobplas »

Tijdens het isoleren van ons dak, wilden we de windveren van de voorgevel verwijderen. Daarbij is de rollaag onder de windveer los komen te liggen. Nu lijkt het logisch om die gewoon weer met een passende steen op te metselen, maar er zijn nog een paar probleempjes met de voorgevel:
-De voorgevel is iets verzakt helt daardoor iets naar voren
-Scheuren in de voorgevel
-Het lood van de grote ramen is niet goed geplaatst, waardoor lekkage op het kozijn komt dat naar binnen lekt
-De spouw is klein (5-8cm) en niet geïsoleerd

Nu twijfel ik over de juiste oplossing:
1) Buitenspouwblad er af, en nieuwe opmetselen in zelfde steen als de zijgevel, tegelijkertijd isoleren
2) 3e muur er buiten om bouwen en isoleren tussen 2e en 3e muur
3) Buitengevelisolatie tegen de huidige buitengevel en dat stucen of met steenstrips afwerken

De voorgevel is 7 meter breed, de boerderij is van ongeveer 1935, de steens zijgevel is 4 jaar geleden al vervangen, toen is ook de houten binnenvloer vervangen door schuimbeton. Onze woning staat op in een omgeving met "Kleiige veen grond". De verzakking is mogelijk het gevolg van de dieper gelegen kelder, die beter gefundeerd is als de rest van de woning, waardoor de rest er om heen weg zakt.

Wellicht hebben jullie hier budget vriendelijke en duurzame oplossingen?
Bijlagen
schoorsteen de jammer 3 (1024x576).jpg
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Voorgevel slecht

Bericht door Pietje »

Jouw kozijnen zitten echt volledig in de buitenmuur!

Ik zou een bouwkundige uitnodigen en die uithoren. En gevoelsmatig lijkt me een nieuw buitenblad een goede aanleiding om behalve goede isolatie nog wat meer verbeteringen door te voeren... :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Voorgevel slecht

Bericht door JantjeV8 »

Ja, waardeloos, die getimmerde windveren op de dakrand. Nooit dicht, altijd nat er onder en het resultaat ken je... Ik heb in 2016 hetzelfde aangepakt.

Ik heb de voorgevel laten staan en gerepareerd. Dat wil zeggen, alle voegen uitgehakt, alle losse stenen uitgehaald en schoon gemaakt, terug gemetseld. De te diepe voegen eerst met metselmortel opgevuld zodat daar de ruimte weg valt waarop de stenen kunnen zakken. De strikken boven m'n ramen waren gebroken. Beetje opgevijzeld, voegen diep uitgeslepen en met renovatiewapening opnieuw gevuld/opnieuw gemetseld. Die renovatiewapening heb ik op heel veel strategische plekken ingebracht. Als laatste alles opnieuw gevoegd, snijwerk er in gezet. Het is nu weer 1 geheel. Geen reparatieplekken zichtbaar, alles met de oorsponkelijke stenen kunnen doen.

Op je dak bij je schoorsteen ziet het er ook niet helemaal fris uit???

Die windveren heb ik nu niet meer van hout, maar met zink omkleed. Nooit geen schilderwerk of ander omkijken meer naar. Onder de 1e rij pannen was ook het dakbeschot verrot. Ook je gordingbalken komen dan aan de beurt. Nu niet meer, alles blijft droog en keert het water waar het hoort.
Is die bakgoot niet lek?

Anderzijds: Je muur kan best nog een cm of 5 naar voren. Qua kozijnen en kapbetimmering moet dat kunnen. Of je fundering dat nog toe laat weet ik niet.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Voorgevel slecht

Bericht door jobplas »

Pietje schreef:Jouw kozijnen zitten echt volledig in de buitenmuur!

Ik zou een bouwkundige uitnodigen en die uithoren. En gevoelsmatig lijkt me een nieuw buitenblad een goede aanleiding om behalve goede isolatie nog wat meer verbeteringen door te voeren... :fff
Pietje, bedankt voor je reactie, er zijn meerdere redenen waarom we het buitenblad willen vervangen. Met het dak zijn we op het achterhuis al klaar (niet te zien op deze foto). Het voorhuis zijn we nog mee bezig:
-Pannen er af, panlatten er af, originele dakbeschot planken verwijderen.
-Sporen en gordingbalken uitvlakken, vervangen, verstevigen en extra neerzetten.
-Nieuwe dakbeschot platen erover (Spano plaat).
-8CM PIR isolatie erop aan de buitenzijde, nieuwe pan latten en oude dakpannen er weer op

Het spreekt voor zich dat de dakgoten en windveren daarna niet meer passen.
Inmiddels is ook de schoorsteen verwijderd.

Heb je nog meer suggesties?
(Ik hoop het niet, onze spaarrekening heeft een nieuw dieptepunt bereikt...).
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Voorgevel slecht

Bericht door jobplas »

JantjeV8 schreef:Ja, waardeloos, die getimmerde windveren op de dakrand. Nooit dicht, altijd nat er onder en het resultaat ken je... Ik heb in 2016 hetzelfde aangepakt.

Ik heb de voorgevel laten staan en gerepareerd. Dat wil zeggen, alle voegen uitgehakt, alle losse stenen uitgehaald en schoon gemaakt, terug gemetseld. De te diepe voegen eerst met metselmortel opgevuld zodat daar de ruimte weg valt waarop de stenen kunnen zakken. De strikken boven m'n ramen waren gebroken. Beetje opgevijzeld, voegen diep uitgeslepen en met renovatiewapening opnieuw gevuld/opnieuw gemetseld. Die renovatiewapening heb ik op heel veel strategische plekken ingebracht. Als laatste alles opnieuw gevoegd, snijwerk er in gezet. Het is nu weer 1 geheel. Geen reparatieplekken zichtbaar, alles met de oorsponkelijke stenen kunnen doen.

Op je dak bij je schoorsteen ziet het er ook niet helemaal fris uit???

Die windveren heb ik nu niet meer van hout, maar met zink omkleed. Nooit geen schilderwerk of ander omkijken meer naar. Onder de 1e rij pannen was ook het dakbeschot verrot. Ook je gordingbalken komen dan aan de beurt. Nu niet meer, alles blijft droog en keert het water waar het hoort.
Is die bakgoot niet lek?

Anderzijds: Je muur kan best nog een cm of 5 naar voren. Qua kozijnen en kapbetimmering moet dat kunnen. Of je fundering dat nog toe laat weet ik niet.
Intressante werkwijze! Helaas bij ons niet helemaal van toepassing, ivm de scheuren en slechte loodslabjes. Inmiddels gesproken met een metselaar, die denkt de sloop en wederopbouw in 4 dagen te kunnen doen... Met zink beklede windveren is ook een interessante optie!
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Voorgevel slecht

Bericht door Paul Joosten »

De windveren en opstaande randen rondom mijn schuurdak heb ik bekleed met Trespa. Regenwater kan zo niet of nauwelijks bij het onderliggende multiplex komen en doordat het aan de onderzijde kan ventileren is het ook niet blijvend nat (hoop ik).
Sedumdak half jaar jong
Sedumdak half jaar jong
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Voorgevel slecht

Bericht door JantjeV8 »

Trespa, volkern is aan sich een prima materiaal. Maar als je een 'kap' ergens overheen moet maken, zoals een windveer, dan heb je altijd naden. Maak je zo'n windveer van zink (of aluminium zetwerk o.i.d.) heb je die naden niet en blijft het altijd droog. Qua kosten zal het elkaar niet veel ontlopen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Voorgevel slecht

Bericht door Paul Joosten »

De meerkosten waren voor mij betrekkelijk gering, ik moest toch al een aantal platen bestellen voor de dakkapellen. Inwaterende naden zijn allemaal afgedekt met alu profiel.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie