Leem watervast(er) maken met casseine

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door Pietje »

De muren van ons huis zijn behoorlijk beschermd tegen regen door veranda en dakoverstek, op een paar plekken na. Vanwege deze plekken zou ik het hele huis met kalk moeten stuccen, maar het liefst stuc ik de buitenkant van het huis gewoon met leem: hecht beter en is taaier dan kalk (en nog een paar meer voordelen) .

Maar.. ik wil niet elk jaar op die minder-beschermde plekken weer een nieuwe toplaag aanbrengen. Daarom wil ik dit jaar een test doen op deze natte plekken: ik ga deze plekken van strobalen voorzien, stuccen met leem en er een leem-casseine-finish er overheen doen. In het voorjaar de balen uit elkaar halen en kijken wat het gedaan heeft. En dan besluiten welke stuc het gaat worden.

Heeft iemand ervaring met leem-casseine-finish? En wat doet casseine met de dampdoorlatendheid?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door Lieve »

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou voor natte buitendelen de leem-caseïne variant sowieso niet gebruiken, werkt bij mij al niet buiten overdekt,. Leem met tungolie werkt al veel beter maar is duur omdat je veel nodig hebt (het dringt er in) maar het ziet er al snel niet uit. Leem met waterglas schijnt ook goed te kunnen (met wat kalk in de afwerklaag). Als je kiest voor een kalkvariant dan zou ik op de delen die echt nat worden kiezen voor traskalk, dat geeft een waterdichte basis. Daaroverheen zou ik kiezen voor een keim verf, duur, maar het ziet er wel netjes uit en het blijft heel lang mooi. Kalkstuc / kalei zijn lastig te maken en te gebruiken en het werkte op mijn schuine gevel niet goed. Carmeuse in Gouda levert in Nederland (supercalco 97). Traskalk is een Duits product. Is ook lastig te verwerken.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door Dutch John »

Muren van stro wil je niet waterdicht afwerken, dat is vragen om rot stro. Pure leem als buitenafwerking werkt niet in Nederland door de langdurige hoge luchtvochtigheid. Lijnolie kan veel oplossen, maar hoe meer je gebruikt, des te minder dampdoorlatend de muur. Bovendien donkert het de kleur. Een kalklaag is dampdoorlatend en rotvrij, maar kostbaar. De Yankee's gebruiken vaak cement als buitenlaag. Ik weet niet hoe dampdoorlatend dat zal zijn. Misschien is de tussenoplossing een leemlaag met een kleine toevoeging van (witte) cement een goede? Bij het strohotel hebben we dat deels gebruikt en het "voelde" goed. Later is er leemfinish overheen gezet, dus hoe het zich over lange tijd gedraagt weet ik niet. Per kuip werd een liter melk en een liter witte cement bijgemengd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door ritsaert snijder »

De cement is dominant en bepaalt voor een groot deel de eigenschappen.
Tungolie (beter waterdicht dan lijnolie), waterglas, traskalk zijn allemaal dampopen. De een wat meer dan de ander.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:Muren van stro wil je niet waterdicht afwerken, dat is vragen om rot stro.
Met waterdicht bedoel je dampdicht?
Dutch John schreef:Per kuip werd een liter melk en een liter witte cement bijgemengd.
Dat is best veel cement. Toch is het het proberen waard. Hoe kun je een idee krijgen van de overgebleven damp-openheid?
ritsaert snijder schreef:De cement is dominant en bepaalt voor een groot deel de eigenschappen.
En welke eigenschappen zijn dat dan?
ritsaert snijder schreef:Tungolie (beter waterdicht dan lijnolie), waterglas, traskalk zijn allemaal dampopen. De een wat meer dan de ander.
Ik kan me niet voorstellen dat olie nog iets aan damp doorlaat. Olie gaat in de porien zitten, en hardt daar uit. Als alle porien dicht zijn, is de damp-openheid verdwenen.

Waterglas wil ik ook proberen, maar daarvan verwacht ik ook dat (deels) de porien gevuld worden.
Laatst gewijzigd door Pietje op 08 sep 2017, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote goed gezet
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door ritsaert snijder »

Waterglas is dampopen en is ook de basis voor keim verven. Waterglas verkieselt met de minerale ondergrond en vormt een harde waterdichte en open laag. Tungolie is waterdicht; de olie ligt niet op het oppervlakte maar trekt er in en maakt een watervaste en damopen laag. Traskalk wordt waterdicht door het puzzolaan tras (eifelgesteente) is ook dampopen.

De eigenschappen van cement domineren;
* snel uitharden
* hard en breekbaar
* niet dampopen
* onomkeerbaar en niet herbruikbaar
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door JantjeV8 »

Damp-open is best een lastig begrip. Hoe damp open is iets. Dat heeft ook met druk te maken.

http://www.joostdevree.nl/shtmls/dampdiffusie.shtml
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door ritsaert snijder »

Jantje,
Helemaal mee eens! En dan komen er nog factoren bij. Bij het gebruik van olie bijvoorbeeld, als je het niet tijdig af neemt ontstaat er een filmpje op het oppervlakte; dan neemt de dampdichtheid rap toe. Je ziet trouwens ook keim verf op zijn lijstje, de basis voor deze verf is waterglas.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door JantjeV8 »

Keimverf is heel erg damp-open, daarmee sluit je de buitenhuid niet af. Je maakt hem wel behoorlijk robuust en weersbestendig. Of Pietje de juiste ondergrond daarvoor heeft weet ik niet.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door ritsaert snijder »

Keim heeft tegenwoordig een heel breed assortiment, helaas ook heel breed in de portemonnee.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Keimverf is heel erg damp-open, daarmee sluit je de buitenhuid niet af. Je maakt hem wel behoorlijk robuust en weersbestendig. Of Pietje de juiste ondergrond daarvoor heeft weet ik niet.
Ik wil de buitenmuur met leem (metselzand/klei) stuccen en verder niet kleuren. Als er waterglas op komt, dan is dat zonder kleur.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door ritsaert snijder »

ik zou voor de zekerheid je vakjesproef nog eens goed bekijken want op de foto lijkt het of de plankjes van de vakjes niet goed aansluiten.
Cement is niet dampopen.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door Ernest Dubois »

Met olie word het niet dampdicht, de muur blijft ademenen. De Grote Muur van China is ook met tungolie afgewerkt maar tungolie is denk ik overboden, lijnolie lijkt mij voldoende en is niet duur als je het in een grote hoeveelheid bij de vlasboer met pers afneemt. Hoe dan ook door toevoegingen aan het leem maak je het niet meer herbruikbaar.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Leem watervast(er) maken met casseine

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:ik zou voor de zekerheid je vakjesproef nog eens goed bekijken want op de foto lijkt het of de plankjes van de vakjes niet goed aansluiten.
De leem is door krimp losgekomen van de zijkanten. Bij 1:3 is de krimp nog maar heel weinig, dat lijkt me een goede verhouding. Met nog meer zand zal de krimp nog minder worden (maar nog steeds niet krimploos) maar raakt de leem meer stevigheid kwijt.
ritsaert snijder schreef:Cement is niet dampopen.
(Tung)olie is ook hardstikke dampdicht: zoals je zelf schrijft "als je het niet tijdig af neemt ontstaat er een filmpje op het oppervlakte; dan neemt de dampdichtheid rap toe." Een materiaal is niet "dampopen" OF "dampdicht" maar het is een glijdende schaal. Ook de hoeveelheid materiaal dat je aan de lemen muur toevoegt, maakt uit in welke mate er nog damp-openheid overblijft.

Ter illustratie: cement is dampdicht. Als ik aan 1m3 leemstuc 1 hand cement toevoeg, is deze hele m3 stuc opeens dampdicht? Natuurlijk niet! De cement zit niet overal, dus de damp-openheid is (engizins) verminderd. Met Tungolie kun je een lemen muur echt helemaal dampdicht smeren, door laag na laag in de leem te laten trekken. Op een gegeven moment zijn alle porien gevuld, en kan er geen damp meer door (bijv. bij stampleem vloer). Dat doe je in de praktijk niet, er zullen heus voldoende porien open blijven. Maar ik kan niet anders geloven dat als je een muur met olie bestrijkt, dat 'ie minder dampopen wordt.

Omdat ik niet wil dat er in de winter vocht cumuleert in de stro, wil ik voldoende dampopenheid aan de buitenkant overhouden om dat vocht weg te laten dampen. Intussen heb ik bedacht dat ik de plekken die ik van buiten behandel (3 muren, en dan alleen nog de onderkanten) dat ik die ook van binnen moet behandelen om de vocht-opname (door de verminderde damp-openheid) op dezelfde manier te verminderen. En dan zou het goed moeten gaan.
Ernest Dubois schreef:Hoe dan ook door toevoegingen aan het leem maak je het niet meer herbruikbaar.
Ja, dat is inderdaad jammer. Maar het alternatief is kalk, en dat is nog veel lastiger te hergebruiken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie