Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door jwardenier »

Ik heb ruim 20 jaar terug geholpen een rieten kap te isoleren ,hiervoor hebben we een dubbele laag gemaakt ,riet lucht isolatie afwerking ,het kost je erg veel ruimte ,het dak is nog steeds in topvorm .riet gebonden op latten .
Ik zie bij anderen waar ook geïsoleerd is dat het dak sneller vergaat ,bij een vriendinnetje al na een aantal jaar de eerste rotte plekken.
De rietdekker heeft er werk aan .
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door Mees* »

Lucht onder het riet is zonder twijfel het beste voor het riet. Bij ons is het riet ook gebonden maar nu na 30 jaar is het beste er vanaf. Nog een keer goed opstoppen zie ik niet meer zitten omdat ik dan binnen 10 jaar alsnog de beslissing moet gaan nemen voor een nieuw dak. Op m'n 65e zie ik dat denk ik niet meer zitten. Omdat we straks van gebonden naar geschroefd gaan, gaat de verzekeringspremie maandelijks met 50 eoro omlaag. Dat heeft me de afgelopen 30 jaar dus 18.000 euro gekost, en de komende 30 dus ook. Met een geschroefd dak gaat de isolatiewaarde van het riet en de winddichtheid ook meetellen in het energieverbruik. Alles bij elkaar.....lijkt me de schroefversie toch verstandiger. Ook de brandweer deelt die mening.
Maar.....voor beide is wat te zeggen.
hermano
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2017, 19:53

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door hermano »

Wij zijn in een vergelijkbare situatie ook aan het overwegen om cellulose in te blazen tegen het riet aan. Kwamen eerder ook uit op de oplossing om te kiezen voor riet-luchtspouw-isolatie-afwerking. Ik heb echter begrepen van cellulose dat het een dampopen oplossing is en dat DAAROM inblazen tegen het bestaande riet aan mogelijk is. In een traditionele isolatie oplossing (met bijv. glaswol) heb je een dampdichte laag. Dat komt omdat glaswol geen vocht kan opnemen en je condensvorming uit de woning dus niet in je isolatie wil hebben.
Cellulose is echter wel vochtregulerend en kan dus wel vocht opnemen en weer afstaan. Cellulose kan ca. 25 % van zijn gewicht aan vocht opnemen en in zich verspreiden en droogt als de omstandigheden het toelaten snel weer op .Het voordeel van dampopen zou tevens zijn dat je in je huis een betere luchtvochtigheid creert.
In de reacties zie ik dat aan dit verschil (dampopen en dampdicht) nogal eens voorbij wordt gegaan.
Ik laat mij i.i.g. nog verder voorlichten over cellulose en zit m.n. nog te denken aan een luchtspouw. Enerzijds om het riet toch te laten ventileren maar ook omdat bij vervanging van het riet er dan niet direct een isolatielaag in de weg zit. Ons riet zit op de helft van de levensduur en wij denken er aan om het tzt deels te vervangen door felsplaten.
Door wie laat jij je adviseren in deze ??
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door tobsie »

Ik heb mijn traditionele kap ook geisoleerd via het 'riet-luchtspouw-isolatie-afwerking' principe. Ik heb voor de isolatie isovlas gebruikt en voor de afwerking gipsplaten (luchtdicht gestucted).
Ik heb bewust geen dampdichte folie gebruikt op aanraden van de leverancier van Isovlas. Het Isovlas houdt vocht vast en laat dit los als dit kan, dit gaat dus 2 kanten op (zonder isolatiewaarde te verliezen). Hierdoor krijg je een ademende woning. Door de luchtspouw (5 a 10 cm) tussen riet en isolatie kan het overtollige vocht wegvloeien.
Heb wel getwijfeld over een dampremmer gezien de vele verhalen die ik erover heb gelezen. Toch de knoop 2 jaar geleden doorgehakt. Nu in mijn tweede winter kan ik aangeven dat het klimaat zowel in de zomer als de winter op mijn bovenverdieping sterk is verbeterd. Ik heb geen MV in mijn woning. Of het op de lange termijn ook goed blijft werken in combinatie met het riet is de vraag, maar mijn zolder is niet geisoleerd en daar kijk ik tegen het riet. Het riet is daar aan de onderkant krukdroog, dus ik ga er vanuit dat het meer richting beneden ook goed is. De lucht kan er in ieder geval prima langs bewegen.

PS 1: In dit artikel staat ook het een en ander waarop ik mijn beslissing heb gebaseerd https://content.historicengland.org.uk/ ... roofs.pdf/
PS 2: een ander alternatief was schapenwol, maar de prijs was hiervan een stuk duurder. Dus heb ik voor Isovlas gekozen.
Plaats reactie