Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Bouwbobo
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2017, 12:04

Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door Bouwbobo »

Dag,

Bij het isoleren van de traditionele rieten kap van onze boerderij overwegen we het inblazen van cellulose (circa 30 cm dik).
Volgens zowel de rietdekker als de vakfederatie is het geen probleem om de cellulose direct tegen het riet te blazen.

Nu vraag ik me af hoe het zit met de brandveiligheid (en daaraan gerelateerd de verzekeringspremie). Als de cellulose pal tegen het riet gespoten is, dan is er geen luchtspouw meer. Vraag is alleen hoe luchtdicht het cellulosepakket is? Kan er bij brand nog zuurstof van buitenaf, via het cellulosepakket, bij het riet komen - of is het net zo brandveilig als een schroefdak? En zou het daarmee ook in dezelfde verzekeringsklasse moeten passen...

Ben benieuwd naar jullie inzichten en ervaring hiermee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door kockie »

Wat zegt je verzekeraar ervan? Die heeft het laatste woord...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bouwbobo
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2017, 12:04

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door Bouwbobo »

De verzekeraar lijkt niet echt bekend met deze manier van isoleren. Ze verlagen de premie als er aan de binnenzijde afwerking is dmv gipsplaten...Maar dat zegt niets over de hoeveelheid zuurstof die in geval van brand onder het riet komt. Ik kan me goed voorstellen dat er simpelweg nooit goed naar gekeken is door verzekeraars omdat de vraag nooit gesteld is (en waarom zouden ze dan hun premies verlagen :-))

Kernvraag blijft dus: houdt cellulose zuurstof weg bij het riet.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door Pietje »

Cellulose bestaat uit papierpulp met boorzout (B PO4). Dat laatste is (o.a.) een brandvertrager die in geval van brand een zuurstofdichte laag gaat vormen. Hoe het precies werkt is me niet helemaal duidelijk, maar ik kan me voorstellen dat als de brandvertrager er voor zorgt dat de isolatie zelf niet brandt, het achterliggende riet niet zomaar ook gaat branden. Een flashover https://nl.wikipedia.org/wiki/Flashover is natuurlijk niet uit te sluiten, hoewel de isolerende werking van de cellulose wel zorgt voor minder snel verhitten van het riet.

Kortom, een eenduidig ja/nee lijkt me niet zo te geven.

Weet de brandweer hier iets over? Of de fabrikant van de isolatie?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door JantjeV8 »

De verzekeraar gaat daar alleen maar in mee als er een Komo/TUV/Kema/IKB of wat dan ook voor keurmerk aan is gehangen, daartoe zal een testopstelling opgeofferd moeten worden met dito kostenpost...

Ik neem aan dat je het hebt over brand van binnenuit? Brand van buitenaf blijft een 'gewoon' risico. De brandweer wil overigens graag dat bij brand het dak open gaat, dan wordt het een buitenbrand en die heeft een veel lagere temperatuur.

Is het niet mogelijk om en die cellulose af te werken met en een gips(vezel)plaatje?

Nu ken ik die cellulose niet goed, maar het blijft papier. Waarom geen steenwol? De Labda van cellulose is 0,038, van steenwol is dat 0,035. Steenwol isoleert bij gelijke dikte dus ook nog wat beter.
De brandklasse van cellulose is B (zeer moeilijk brandbaar) s2 (gemiddelde rookontwikkeling) d0 (breidt de brand niet uit).
De brandklasse van steenwol is A1 (onbrandbaar).

Ik heb m'n keus al gemaakt :wink:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Ik heb m'n keus al gemaakt :wink:
Ook de ecologische-, plaatsings- en afvalverwerkings-aspecten meegenomen?

Ik ben af en toe stukjes met vlas/hennep-dekens aan het isoleren. Dat is een verademing in verhouding met steenwol...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door JantjeV8 »

Nee, dat heb ik niet. Voor m'n gevoel weegt dat niet op tegen de veiligheid. Dat de steenwol nog wat beter isoleert, verdient het z'n ecologische stempel daar niet mee terug voor de 'extra' die het teweeg brengt bij productie?

Een maand of 2 geleden is een dorp verderop nog een huis met rieten kap afgebrand. Nu weet ik totaal niet hoe en of dat huis enigzins gemoderniseerd was, maar het had een rieten kap en de bewoner heeft welgeteld 5 minuten gehad om wakker te worden en het huis te ontvluchten. Van de herrie van de brand is hij wakker geworden, binnen enkele minuten stond de hele kap in lichterlaaie. Een goed brandscherm aan de binnenzijde zou de brand langer in 1 vertrek gehouden hebben. Een rookmeldertje op strategische plekken. Hoe minder brandbaar en rookproducerend materiaal aan de binnenzijde hoe meer overlevingskans. Je zult het naar treffen.

Het verwerken van steenwol kan irritatie met zich mee brengen, maar dat is door een Duitse fabrikant opgelost. Wat ze er mee gedaan hebben weet ik niet, maar die jeukt in elk geval niet.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb een schroefdak en de vakfederatie stelde destijds 1 belangrijke eis aan het onderdak; 100 procent dampdicht. Gebleken was dat het riet in de natte periodes net de hoeveelheden vocht aan kan waardoor het riet niet gaat rotten. Aanvoer van vocht/condens aan de onderzijde is teveel waardoor het riet gaat rotten. Het verbaast me dat je aan de onderkant kan isoleren met papier zonder dampdichte laag. Ik heb even zitten zoeken naar praktijkervaringen maar ik kon niets vinden. Ik vind alleen iets over een cellulose schimmel.

Voor de brandveiligheid is de zuurstofdichtheid en de brandbaarheid (brandvertraging) van de isolatielaag essentieel. Ik denk dan zelf eigenlijk niet aan oud papier/cellulose. Ook niet met additieven.

Ik denk ook dat steenwol de zuurstof onvoldoende afsluit. Ik vind de cellulose en de gipsvezelplaat een slimme oplossing, maar ik mis dan wel de dampdichte laag. Vochttransport naar het riet moet je wel echt uitsluiten. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een echte brandveilige plaat (calcium silicaat) maar dat wordt een dure grap (en het is de vraag of je een dergelijk plaat in je woning wil hebben).
groet!

Ritsaert
Bouwbobo
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2017, 12:04

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door Bouwbobo »

Bedankt voor jullie reacties.
Steenwol vind ik geen optie vanwege a) de irritatie bij het verwerken en b) de betere vochtregulering en dampopenhoud van bijv cellulose.
Wat betreft rieten daken is het nieuwste inzicht dat vocht van binnenuit eigenlijk geen probleem is, mits het dak aan de buitenkant maar goed kan ademenen en niet afgesloten is door brandvertragers (die helemaal niet blijken te werken) - hierover heb ik met de rietfederatie gebeld.

Zo'n testopstelling om de dichtheid van cellulose te testen is er dus wsnl nog niet - zal de leveranciers es vragen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door ritsaert snijder »

Wat betreft rieten daken is het nieuwste inzicht dat vocht van binnenuit eigenlijk geen probleem is, mits het dak aan de buitenkant maar goed kan ademenen en niet afgesloten is door brandvertragers
Interessant waar kan ik dat vinden?
groet!

Ritsaert
Bouwbobo
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2017, 12:04

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door Bouwbobo »

Heb vorige week iemand van de vakfederatie hierover gesproken die dat aangaf (en onze rietdekker zei eerder dit jaar al hetzelfde, maar dan gebaseerd op hun eigen ervaring). Heb ff gekeken op riet.com, maar kon niet zo snel een relevant artikel vinden.
Maar bellen met de vakfederatie werkt het beste, ze zijn heel behulpzaam vind ik.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door ritsaert snijder »

Op de website van de vakfederatie staat deze tekst;
Aandachtspunten:

Bij elk schroefdak moet zo ver als mogelijk aan de binnenzijde (warme zijde) van de constructie een dampdichte laag toegepast worden.
De onderconstructie moet droog zijn alvorens het riet aangebracht wordt. Een (te) vochtige onderconstructie kan het vocht zeer slecht afstaan als het riet eenmaal aangebracht is. Het riet blijft hierdoor te lang te vochtig en zal versneld in kwaliteit achteruit gaan.
Zie http://www.riet.com/het_rieten_dak/tech ... efdak.html.

In de uitvoeringsrichtlijn van de vakfederatie wordt dit nog eens herhaald.

Ik zou zelf de uitzondering op deze regel en de voorwaarden wanneer deze uitzondering van toepassing graag scherp willen hebben; een rieten dak (en de draagconstructie) is immers niet goedkoop.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door JantjeV8 »

Een dampremmer op de juiste plaats voorkomt ook problemen met de kapconstructie. Langdurige accumulatie van vocht is schadelijk. Zorgen dat het vocht er niet in kan middels het dampscherm is dus altijd aan te raden, ongeacht de dakbedekking.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door ritsaert snijder »

Het vocht wat er in gaat zal er in de natte periode niet snel uitgaan.
groet!

Ritsaert
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Cellulose isolatie onder traditionele rieten kap

Bericht door Mees* »

Ik heb laatst ook nog contact gehad met de federatie. Mijn ( nu nog gebonden) dak is divers geisoleerd, van plaatselijk redelijk tot erg goed ( van binnenuit). Ik krijg volgend jaar nieuw riet en krijg dus de kans goed te isoleren van buitenaf. De meeste rietdekkers komen dan aanzetten met een dampdichte aluminiumfolie. Plaatselijk heb ik nu dampdicht aan de binnenzijde....plaatselijk ook niet. Ik wil er, minder ecologisch, aaneengesloten een 10cm pir op aanbrengen, waarop plaatwerk komt met een geschroefd dak. Plaatselijk botst dat zegt mijn gevoel. De federatie geeft mij aan dat de dampdruk van binnenuit hetgeen is wat weggenomen moet worden, bijvoorbeeld met voldoende ventilatie; alle kamers staan straks dmv dakroosters rechtstreeks in contact met de buitenlucht.
Brandweer en verzekering geven beide oke.

Schroeven en brandwerend inspuiten is inderdaad een ramp. Een paar huizen verderop waren ze binnen 12 jaar aan een nieuw dak toe.
Plaats reactie