Sloopafval hergebruiken

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Sloopafval hergebruiken

Bericht door Geertje »

Dag allemaal,

Als alles goed gaat gaan wij volgend jaar ons nieuwe (duurzame) huis van kalkhennep bouwen. Eerst moet het huisje wat er nu staat afgebroken.

(Om vragen voor te zijn: Renovatie is helaas geen optie. Het is een doodarmoedig boerderijtje uit 1900 met een later aangebouwde stal, halfsteens muurtjes later met asbest beplating nageïsoleerd, fundering is 1 rijtje stenen dwars gelegd op 1 steen onder maaiveld, vloer ligt direct op het zand, je kijkt dwars door de muren naar buiten, het houtwerk is deels al hergebruikt materiaal en grotendeels rot en/of door zwam en/of houtworm aangetast, er is geen stromend water afgezien van de dikke stralen die bij regen door het dak heen komen etc etc. Nu in de zomer lijkt dat nog wel grappig maar het is in de winter echt niet bewoonbaar en het is echt zonde van geld en tijd om eraan te gaan lopen knutselen. Temeer omdat het met een plafondhoogte van 2.01 m ook niet echt comfortabel woont en er geen enkele manier is om de ratten uit de keuken weg te houden. En doordat er op een zeker moment een aanbouw aan is gezet met een dak van damwandplaten ziet het er ook niet meer heel karakteristiek uit.)

Ondanks dat de muren maar halfsteens zijn en we alle nog bruikbare dakpannen willen hergebruiken, zal er toch nog behoorlijk wat puin vrijkomen. Nu hebben wij ook een 300 m lange, onverharde oprit. Het liefst zou ik het schone puin ter plaatse breken en dat hergebruiken om een puinweg aan te leggen, zoals je die ziet in nieuwbouwwijken in aanleg. Dat lijkt me een erg nuttige toepassing van het sloopafval.

Heeft er iemand van jullie ervaring met of kennis over hoe het werkt met een mobiele puinbreker? Ik weet dat je geen vergunning hoeft te vragen maar een melding moet doen 15 werkdagen van tevoren. Maar hoe groot is zo'n ding? (Vrachtwagens groter dan 10 m kunnen ons terrein niet bereiken). Hoe duur is het, vanaf hoeveel sloopafval is het rendabel?

Alvast dank voor jullie reacties!
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Sloopafval hergebruiken

Bericht door dormos »

Ik heb geen ervaring met een puinbreker, maar wel met puin afvoeren. De kosten daarvan vallen mee.
Voor 10 kuub moet je een container kunnen krijgen voor rond de 150 Euro.
Ik zou persoonlijk het puin afvoeren, en gebroken puin met een kieper laten brengen. Die kan het dan ook gelijk over de weg uitrijden, wat een hoop gesjouw scheelt.
Wat natuurlijk ook kan is in je onverharde weg de vrijgekomen stenen plat in de rijgeulen leggen, en daar later gebroken puin overheen laten rijden.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Sloopafval hergebruiken

Bericht door Pietje »

Is er met cement gemetseld, of kalk? In dat laatste geval kun je ze op MP zetten, voor gratis af te halen. Er zijn mensen die zoeken naar oude stenen voor restauratie/renovatie. Zelf schoonbikken gaat te veel tijd kosten, maar dan kan je soms tot 1.- per steen vangen. Hoewel, een uitzendkrachtje...? ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Sloopafval hergebruiken

Bericht door Geertje »

Hmmm, mijn antwoord verdween ineens...

Dank voor jullie reacties. Maar Hans, waar haal jij een 10 kuubs container voor €150 vandaan? Het goedkoopste wat ik zie is €230,- Het is lastig plaatsen bij ons, dus niet alle bedrijven willen hier containers bezorgen.

Daarbij: het gaat al snel om zo'n 150 m3, dus 15 10 kuubs-containers (inclusief de betonnen vloeren van de stal. Je weet natuurlijk nooit hoe dik die zijn...)

En Pietje: bij ons vorige huis (ook zo'n soort project) heb ik de oude, met kalk gemetselde stenen van de stal zelf schoongebikt om te hergebruiken. De buren namen het me niet in dank af (klereherrie!) en het was héél veel werk (zelfs met een gehuurde machine). Uiteindelijk hadden we er heel veel over, nadat de nieuwe schuur gemetseld was. Toen ik die te koop aanbood werd mij EEN DUPPIE per stuk geboden... :roll:
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Sloopafval hergebruiken

Bericht door Geertje »

Enin dit geval is het allemaal cementbouw, Zo te zien is de stal in de jaren '50 gebouwd als vervanging voor twee eerdere stallen. Hij is achter het oude huisje gebouwd, maar dat heeft wel een update gekregen door nieuw voegwerk (in cement) en een spuuglelijke aanbouw van 3 x 4 met een dak van damwandplaten...
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Sloopafval hergebruiken

Bericht door MatthiasD »

Je kunt eens een offerte vragen bij een bedrijf als Van Werven?

Hier staat een mooie foto van een puinbreker http://www.mobiel-puinbreken.nl/puinrec ... puinbreker
Die dingen zijn GROOT! :fff
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Sloopafval hergebruiken

Bericht door Geertje »

Ja die zijn echt enorm! Beetje overkill voor ons boerderijtje (trouwens, hij kan er helemaal niet komen)

Deze is dan weer een beetje te klein: http://www.slagermachineverhuur.nl/puinbrekers/
En een elektromotor - lijkt mij wat weinig qua capaciteit.

Ik zag dit op een Belgische website http://www.redrhinobrekers.be/brekers.php
Dat lijkt me een mooie maat. En heeft dieselmotor.
Zou iets dergelijks niet in NL te huren zijn?
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Sloopafval hergebruiken

Bericht door MatthiasD »

3,5 m3 per uur lijkt mij toch niet slecht en Rouveen is mooi dichtbij. Hoe kom je aan 150 m3?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Sloopafval hergebruiken

Bericht door JantjeV8 »

Een vuil container zal inderdaad ca. € 150 voor een 10m³er kosten.
Schone puin storten kost zo'n € 20/ton inclusief transport en weging e.d. Dan wordt het op een centrale plaats gebroken voor hergebruik. Gasbeton en Ytong en dergelijke kost vaak meer per ton.
Daar kun je geen breker voor verplaatsen. Die dingen draaien 400 liter diesel op een dag er door. Als je dat boerderijtje afgebroken hebt, is hij een kwartiertje aan het draaien, dan is hij klaar.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Sloopafval hergebruiken

Bericht door dormos »

Je zou ook kunnnen overwegen om ergens op jullie kavel een bult of een wal te maken.
Beetje uitgraven, puin erin en daarna de uitgegraven grond er overheen.

Kan ook in je toegangsweg verwerkt worden, als die 300m lang is dan zou die zo'n 25 cm verhoogd worden.

Groet,

Hans
Plaats reactie