ventilatie badkamer

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

ventilatie badkamer

Bericht door mro »

Hallo,

Ik moet bij iemand enkele klusjes doen in de woning en kreeg ook een vraag over de ventilatie van de badkamer.

Momenteel zit er een rooster in het plafond van de badkamer en loopt er een buis (diameter 80mm) recht naar boven door de zolder om uit te komen op het dak, ik schat zo'n 4 m lang.

De vraag is om een ventilator te plaatsen die reageert op vocht.

Op zich geen probleem maar ik vraag me af of dit enige verschil zal maken gezien de smalle en lange afvoerbuis?

Misschien is er een beter alternatief de natuurlijke trek verbeteren door een andere uitlaat op het dak?

Een trekverbeteraar zoals voor schoorstenen maar dan voor ventilatie bestaat dit?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: ventilatie badkamer

Bericht door JantjeV8 »

Een soort 'venturi' is wel te bedenken volgens mij. Maar zorg ook voor een afsluiter, immers als het buiten wat stevig waait en je zit niet op ventilatie te wachten, sta je in de kou en trek je alle warmte weg.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: ventilatie badkamer

Bericht door Wouter Gillis »

om overmatig afzuigen te verminderen, ik ben ooit op het www een ventilatierooster tegengekomen met een membraan in dat meer afsloot naarmate de zuigkracht toeneemt. Ik vind het nu niet direct terug en weet ook niet of het goed werkt maar is wel het opzoeken waard.

Ikzelf heb ook natuurlijke ventilatie in de badkamer. flexibele spiraalbuis van 100mm: 3m lengte + schouw van 1m en trekkap op het dak (de schouw is van een oude gasgeiser). Werkt 95% van de tijd goed. Bij felle wind wordt er inderdaad wat veel afgezogen naar mijn gevoel daar zou zo'n regelend rooster wel kunnen helpen. Héél soms komt er wind naar binnen, enkel bij een welbepaalde windrichting, die gelukkig niet zoveel voorkomt. Dus helemaal ideaal is het niet maar het werkt wel en zonder elektriciteit. Voor mij voorlopig voldoende.

ik volg dit draadje dus graag mee
Groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: ventilatie badkamer

Bericht door ritsaert snijder »

De eerste vraag is of je de warme en vochtige lucht kwijt wil, mijn huis is in de winter vaak droog en ik blaas deze lucht gewoon het huis in.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie