Fundering schuimbeton

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Karo
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2017, 13:43

Fundering schuimbeton

Bericht door Karo »

Hallo,

Wij wilen een huisje bouwen in het veen op schuimbeton zonder palen. Nu willen we niet dat de boel scheef gaat staan of dat de vloer gaat scheuren. Het huisje wordt niet symetrisch. Oppervlakte 70 m2. Er komt een schuin (lessenaars)dak op met nokhoogte 3,5m en goot 3m. De muur aan de lage kant wordt van kalkhennep en aan die kant komen ook de meeste voorzieningen zoals keuken en badkamer. De muren aan de hoge en zijkanten worden voornamelijk van glas.
Kan ik dit bouwen zonder dat de boel scheurt of verzakt? Wie heeft ervaring met bouwen op schuimbeton of wie weet waar ik deze informatie kan vinden?

Groet, Karo
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Fundering schuimbeton

Bericht door ritsaert snijder »

Wij wonen ook op het veen en we hebben ons huis (renovatie) en schuren ook gefundeerd op schuimbeton. Bij ons zit onder het schuimbeton een dunne laag beton om het scheuren te voorkomen. Wij hebben destijds samen met de constructeur gesondeerd om het draagvermogen van het veen te beoordelen en om te kijken (schatten) welk gewicht het kan houden.
Maar ik neem aan dat je voor je bouwvergunning ook een berekening van een constructeur nodig hebt?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Fundering schuimbeton

Bericht door Pietje »

Met schuimbeton kan je een "balansfundering" maken: schep zand weg (1600kg / m3) en vervang door schuimbeton (600kg / m3), dan kan je op die plek 1000kg huis bouwen zonder dat de bodem merkt dat er iets is veranderd.

Bodemsondering, funderingsadvies, constructeur lijken me de geijkte weg.

Ons huis staat op leem (3 meter silt). Onze schuimbetonlaag is 80cm dik, halverwege een 12cm dikke gewapende (10mm) betonlaag om buiging (2 kanten op) op te vangen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Fundering schuimbeton

Bericht door Joepie »

Pietje schreef:Met schuimbeton kan je een "balansfundering" maken: schep zand weg (1600kg / m3) en vervang door schuimbeton (600kg / m3), dan kan je op die plek 1000kg huis bouwen zonder dat de bodem merkt dat er iets is veranderd.
Gaat het hier om een klassieke laagveenbodem met (zeer) hoge grondwaterstand? Dan zal er niet veel zand zijn, maar waarschijnlijk door rivier of zee afgezette klei. Qua soortelijk gewicht niet veel ander dan zand, echter je gaat over van een massa > het soortelijk gewicht van water, naar een massa < het soortelijk gewicht van water. Of te wel, je huis wordt een bootje. Goede oppervlakteberekeningen en balansberekeningen lijken mij essentieel.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Fundering schuimbeton

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, met schuimbeton kan het gaan drijven. Dus of een flink contragewicht, maar dat zinkt weer weg, of trekpalen in de grond.

Een bouwkundig constructeur kan u uitsluitsel geven.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Fundering schuimbeton

Bericht door ritsaert snijder »

Wij wonen vlak bij Kockengen, bekend om zijn overstromingen. De lichtere vormen van schuimbeton drijven heel goed en dat is inderdaad niet wat je wil....Bij ons stond het water een paar jaar geleden een centimeter onder het drijfpunt....
groet!

Ritsaert
Plaats reactie