Niet alles is direct een verbetering...

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

Wij wonen in een huis uit 1935. Het laatst groot verbouwd in 1979 en sedert de laatste jaren door ons in stappen verbeterd.

Isolatie onder de kap is in stappen gebeurd, van binnenuit met spijkerflensdekens. Alles netjes afgewerkt en het begint wat te worden. Tijdens die handelingen heb ik ook op plaatsen de vloerplanken van de balklaag gehaald om zo rondom de muurplaat en inlegplekken van de vloerbalken de zaak goed tochtdicht te maken. Een enorme verbetering is daar al mee bereikt.

Nu ongeveer een jaar geleden heb ik de spouw vol laten blazen. ca. 6cm spouw met Knauf Supafill glaswolvlokken. Ook dat gaf een merkbare verbetering, omdat het toen net na de winter was was dat met name op geluid merkbaar. Nu de winter weer zowat door en dan moeten we concluderen dat we veel rustiger hebben gestookt, het was veel beter bij te houden. Dus werkelijk veel minder warmteverlies.

In de zomer van 2016 is het metsel en voegwerk aangepakt. Het was bar en bar slecht. Grote delen ernstig aangevreten door bijen. Heel erg veel losse stenen, de constructie was weg. Dat is allemaal hersteld. Er staat feitelijk een nieuw huis :P .

De spouw vullen wordt hier vaak besproken. Ventileren of niet.

In elk geval geeft de nieuwe situatie op 1 gevel een probleem wat er voorheen niet was--> Vocht. Goed beschouwd zie je op iedere gevel aan de onderrand wel wat vocht en wat wittigheid, schimmel of zo denk ik. In elk geval wat vlekkerige aanzichten. Nu haal ik de grondlaag tegen de woning rondom nog weg en leg daar een grindstrook voor terug, wellicht ademt het dan onderlangs wat beter.
Maar 1 gevel is werkelijk iets gaande. Die gevel zit op het westen en is de zijgevel van de woonkamer, het voorste gedeelte van het huis. Dat is ook het enigste deel waar nog een kruipruimte zit met een houten balklaag als vloer.

Wij staan op zandgrond, hoog genoeg om geen grondwaterprobleem te hebben. Het huis heeft behoorlijke overstekken, het is niks overdreven nat. Het is geen regenwaterprobleem. Het moet ergens anders vandaan komen.
De binnenmuur is gestuct, geen spoortje van vocht te ontdekken. Het zit dus enkel in de buitenmuur.

In elk geval ga ik in dit geveldeel 2 gaten naar de kruipruimte boren en er roosterjes in steken om de kruipruimte te ventileren. Dan de komende weken eens aankijken of het verbeterd. Als dat niet verbeterd, dan moeten we iets anders gaan bedenken.
Bijlagen
20170215_140655_resized (Small).jpg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door ritsaert snijder »

Jantje,
het is natuurlijk altijd goed om de kruipruimte te ventileren. Maar is het ook nat in de kruipruimte?
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

De kruipruimte is niet bereikbaar. In principe kan ik dat dus niet zien. Als ik de gaten voor de ventilatiebuisjes ga boren, ga ik proberen met een endoscoop er in te kijken. Ik weet niet of dat gaat lukken, maar het proberen waard.
De vloer binnen, op een balklaag, daarop oude planken, daarop spaanplaat en tapis verlijmde hardhouten parketstroken. Of er folies tussen zitten weet ik ook niet. Het is een redelijk houteren bedoeling, en daar ligt niets van krom, dik, schimmel of anderszins wat op vocht duidt.

Dus of de vochtplek in de buitenmuur daar vandaan komt durf ik nog niet met zekerheid te zeggen.

Wat ik ook direct kan doen, is een klein sleufje vrij graven langs de muur, gewoon een steek diep. Het contact van de grond los van het huis maken. Als dat sleufje vol water komt, zit het probleem toch in het grondwater.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door kockie »

Ligt er riool langs die muur? Mogelijk dat daar iets lekt. (waarschijnlijk té voor de hand liggend om aan te denken....)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door martijn1984 »

1 spit diep grondwater??
Lijkt mij ook eerder regenwater uit een slechte of kapotte mof.

Wat voor grond zit er bij je? Weet niet waar je woont namelijk.
Misschien vlak onder maaiveld een storende laag , waardoor je regenwater niet weg zakt , het is de westenkant...
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door verwijderd »

Een normale spouwmuur heeft onderaan een folie die het water van het (natte) buitenblad terug naar buiten voert.
Dit omdat een buitenblad veel water verzamelt aan de westkant.

De folie zit onderaan aan de muuraanzet. Is binnen hoger dan buiten en opdat het water ook effectief kan afgevoerd worden wordt minimaal om de meter een stootvoeg opengelaten. Open stootvoeg uiteraard net boven de folie.
Folie is dan ook om DALEND vocht in de spouw af te voeren.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

Er zitten aan die kant van het huis geen waterleidingen, dat kan niet mis.
Enkel de dakgoten met hun afvoeren zitten aan die kant. Het bovengrond gedeelte is in prima staat, of er in de grond een lekkage zit moet ik uitzoeken. Het lijkt me echter sterk, de afgelopen weken is het niet heel erg nat geweest. Ik denk ook niet dat er in de buurt van die natte gevel een buis in de grond zit.
Wij zitten op redelijk goede zandgrond en vrij hoog t.o.v. straatnivo. Wateroverlast kennen we hier niet, het is overal voldoende open om weg te stromen in de vele sloten en te infiltreren in de bodem. Ik geloof niet dat daar het primaire probleem zit.

Van die folie is mij bekend. Of die in dit huis ook is aangebracht weet ik niet. Mijn spouw is in elk geval gevuld, die trek ben ik kwijt. De gevelsteen is een harde steen, die zuigt zich niet zomaar vol. Zeker met het weinige regen van de afgelopen tijd niet. De voegen zijn ook weer goed.

Ik denk echt dat het vocht van onderen is, OF vanuit de kruipruimte, OF van buitenaf. Maar ik geloof niet dat het regendoorslag is wat zich aan de binnenzijde van het buitenblad naar beneden laat sijpelen. Mocht de conclusie daar wel op uit komen, zal hydrofoberen een oplossing kunnen zijn.
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door verwijderd »

Het water verzamelt zich in de spouw en kan niet meer naar buiten. Tenzij langzaam zwetende doorheen de harde steen en de de harde voegen.
Het is een bak water daarbinnen.

Die folie hoort daar te zitten in een spouwmuur en die stootvoegen moeten open.
Ze zijn allemaal dichtgevoegd bij jou.

Bij plots intreden van vorst loop je risico op stukvriezen.

Op een dag zal het water zich ook een weg naar binnen banen.

NB Hydrofoberen zal de zaak nog verslechteren.


Er was blijkbaar ook al een verluchting van de kruipkelder die ook is dichtgegooid.
Er is namelijk nog een rollaag van 4 stenen zichtbaar op maaiveldhoogte linksonder je raam. Dat was 9/10 onderdeel van de kruipkelderverluchting.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad zijn de stootvoegen allemaal dicht gezet, ook die van de kruipruimte.

Het heeft ook geen zin die te openen, immers doordat de spouw geheel gevuld is is er ook geen trek door de spouw. Ik hak ze in elk geval niet open, ik zoek de oorzaak van het indringen van het vocht. Ik zorg enkel dat in elk geval de kruipruimte wat ventilatie gaat krijgen.
Vervolgens ga ik uitzoeken of het uit de grond opgetrokken wordt door de grond los van het huis te maken.
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door verwijderd »

Prima,

Dan wordt je dat lijstje 'Niet alles is direct een verbetering' weer wat langer ...

Mocht het kwartje toch nog vallen: de stootvoegen hebben tot doel het vloeibare water naar buiten te leiden in de spouw op/via de folie. Heeft niks te maken met ventilatie.
En zo niet: boetekleed aan en op de blote knieën naar de Heilige Maria Van Het Optrekkende Vocht.


Allez, voegen dichtzetten, verlichtingsgaten dichtzetten, kalkvoegen vervangen door cementvoegen, op naar hydrofoberen en injecteren dan maar.
En dan de ellende verkopen ... ?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

Neem me niet kwalijk, maar schijnbaar weet u alles van deze materie? Wat is uw achtergrond? Waarom is het probleem enkel op deze 5 meter van de westgevel, en niet op de overige 11, laat staan op de andere gevels?
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door verwijderd »

JantjeV8 schreef:Waarom is het probleem enkel op deze 5 meter van de westgevel, en niet op de overige 11, laat staan op de andere gevels?
De Westkant vangt het gros van de regen. Een noorkant wordt bijvoorbeeld nauwelijks nat.
Daarom is het probleem daar groter.
De andere gevels waren trouwens ook niet zonder problemen volgens jou openingspost:
JantjeV8 schreef:In elk geval geeft de nieuwe situatie op 1 gevel een probleem wat er voorheen niet was--> Vocht. Goed beschouwd zie je op iedere gevel aan de onderrand wel wat vocht en wat wittigheid, schimmel of zo denk ik. In elk geval wat vlekkerige aanzichten.
Waarom het op de andere West(?) gevel minder zichtbaar is? Dan zal je wat foto's moeten posten waar de verschillen duidelijk worden.

Mogelijk e verschillen:
- wel correcte folies en open stootvoegen.
- andere stenen/voegen.
- meer druipranden/ grotere overstekken/ meer ramen..
- Veel lagere gevel. Hoe hoger de gevel des te meer vocht onderaan cumuleert.
- enz.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door frans »

Ik ben het met de vorige schrijver eens.
Dus regenwater dat door de muur komt en in je isolatie zuigt.
Het is eenvoudig te controleren, boor in de onderste voeg een gat en hoop dat je niet een hoop vochtig isolatie materiaal er uit trekt.( of een straal water)
n.b. ik heb twee keer een huis gebouwd en bij beide staat het water onder de vloer.
Ventileren is bij een steenachtige geïsoleerde vloer in dat geval alleen energie verspilling.(mijn persoonlijke mening)
Wat ik wel heb vastgesteld is dat vocht in beide gevallen eigenlijk maar hooguit drie voegen hoger komt.
En dat met poreuze kalkzand steen.

En het tweede huis bewoon ik nu al weer 25 jaaaaar...
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

Het klinkt allemaal wel logisch. Maar het heeft niet veel geregend. En dan kan noord of oost kant weinig beregend worden, de westkant staat ook het meest de zon op en de wind die ook mee droogt.
Het enige verschil tussen het west-gedeelte waar het vocht zo hoog in de muur zit (foto) ten opzichte van de rest van de westkant, is dat daar aan de binnenzijde nog een houten balkvloer zit. De rest van het huis ligt een niks/nauwelijks geisoleerde betonvloer. Daardoor zou mijn 1e verdenking naar de kruipruimte gaan, althans het ontbreken van de ventilatie aldaar.

Het huis is van 1935. Of er toen een loodstrook onder het metselwerk werd aangebracht waag ik te betwijfelen. De spouwmuren zijn ergens in de jaren 70 geplaatst. IK ga er maar van uit dat ook toen geen strook ingeslepen en ondergewerkt is.
Van 't weekend eens uitzoeken.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door willem »

Waarom heb jij voor glaswol gekozen Jan???? Toen ik +/- 10 jaar geleden hier mee bezig was heb ik eerst het Internet afgestruind voor bevindingen ed. ook goede ervaringen maar ook een hoop drama's net als met steenwolvlokken en dat heeft mij besloten om ZEKER GÉÉN glas of steenwol te nemen maar EPS parels en tot nu toe nog geen spijt. Daarna heb ik de gevels ingespoten met een impregneer middel om het doorslaan van regenwater tegen te gaan.
Achteraf bleek dat ik een goede beslissing had genomen, hier een dorpje verderop hadden 3 huiseigenaren besloten gezamenlijk hun gevels vol te blazen met glaswol om de kosten te drukken, 2- jaar later alles eruit laten zuigen vanwege vochtige muren met witte kringen en vlekken en div. kasten vol met zilvervisjes.
Pissebedden en zilvervisjes betekend vocht in huis, hou dit dus in de gaten.
Plaats reactie