Niet alles is direct een verbetering...

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

Dan moet ik er nog een paar bijboren.

Die waterkerende slabbe van binnen naar buiten zit er niet. De binnenmuur is veel later gezet. Met het boren van de ventilatiegaten kon ik zien dat de glaswol tot onder de balklaag van de vloer zat, dus zeker 20cm onder maaiveld. Als daar een waterkering had gezeten, had ik daar geen glaswol tegen gekomen. Het vocht zal op een andere manier zijn weg naar buiten moeten vinden. Een grindstrook zal ook beter draineren dan de huidige zandbak.
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door verwijderd »

Ho, wacht dan nog maar even met boren.
Ventilatiegaten hebben inderdaad niet zo heel veel nut met een gevulde spouw. Het zijn enkel de gaten die vloeibaar water afvoeren boven de waterkering die open moeten.

Ben je zeker dat die buitenmuur later is gezet ? Hoe hebben ze dat dan opgelost met de fundering ?

Het kan ook zijn dat de grond tegen deze muur in de loop der jaren is opgehoogd en dat de waterkering (ik zou een geteerd papier/pek verwachten bij deze ouderdom) een stuk lager zit dan je verwacht.
In dat grote gat dat je geboord hebt naar de kelder ontwaar ik een zwart rafelige strook. Is dat iets dat op pek/teer lijkt (alleen onderin op foto 20170218_100233) ?

Andere mogelijkheden bij oude gebouwen (meestal alleen op plaatsen met permanent grondwater) is een spouw die gewoon overgaat op een volle muur(fundament) uitgevoerd in trasraam (hardere stenen en met traskalk gemetseld) waarbij het water uit de spouw zowel naar buiten als naar de kruipkelder loopt. (stootvoegen hebben dan openingen onder maaiveld in de twee richtingen). Buitenkant werd dan gedraineerd, binnenkant (kelder) verlucht via de spouwmuur.

In België mogen dit soort spouwen niet na-geïsoleerd worden. Ook al omdat de spouwhaken vaak ontbreken en/of in te slechte staat zijn.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door jwardenier »

bij ons is het gebruikelijk een trasraam te zetten ,ik heb een soortgelijke muur als Jantje 8 cm spouw ,heb de kruipruimte en vloer ook geïsoleerd ,geen last van vocht .zandgrond .wel wordt de kruipruimte geventileerd .
Jantje ik meen op een van je foto's een stapel fundament te hebben gezien, je had een metselbij ,nu lees ik dat de binnenmuur later gezet is ,vraag ik me af was de oorspronkelijke voeg in kalkzand .
Als dit zo was en je hebt nu een cementmortel zou het misschien zo kunnen zijn dat je nu de voeg even hard als de steen hebt waardoor er geen water kan uittreden .
hoever heb je ondergronds gevoegd ? en met welk mengsel , heb je dit zelf gedaan of laten doen door aannemer .
Plaats reactie