Welke aanvullende maatregelen isolatie en energie opwekken

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

Welke aanvullende maatregelen isolatie en energie opwekken

Bericht door williebam »

Beste forumleden.

Ik wil jullie vragen om mee te denken over mogelijke energiebesparende en -opwekkende maatregelen voor ons huis.
In 2015 hebben we een flinke verbouwing gedaan. Toen hebben we wel wat maatregelen genomen, maar dit kan beter, vind ik nu. Het huis is niet echt goed geïsoleerd.

Hieronder volgt de situatie:
Vrijstaand huis, ( oude bollenboerderij), 170m2 twee woonlagen, plat dak. Woning is gebouwd in 1934. Zie ook de tekeningen.

Bij de vorige verbouwing heeft het platte dak buiten isolatie gekregen door rockwoolplaten 100mm.
De vloer van de originele woning (bruto ong 72m2) is hout, heeft een kruipruimte. De helft van de vloer is vervangen. Hier zijn toen ook aan de onderkant vloer, rockwoolmatten 60-80mm vastgemaakt. Andere helft nog niets gedaan, is deels ook slecht bereikbaar.
De uitbouw en en badkamer /bijkeuken samen ruimt 30m2 is een dichte betonnen vloer, hier zit ook een laag isolatie boven van 100mm.
De muur van de badkamer /bijkeuken zijn ook geïsoleerd met rochwoolmatten van 60mm.
De rest van de buiten muren zijn niet geïsoleerd. Het gaat om twee half steensmuren met spouw ertussen. Omdat het een krappe 5cm spouw is met waarschijnlijk nogal wat vervuiling erin is ons toentertijd geadviseerd om geen spouwisolatie te doen. Binnenkant buitenmuur isoleren zou problemen op kunnen leveren en de buitenkant was erg kostbaar en zou een bouwvergunning vereisen waar we toen geen tijd voor hadden.
Een groot deel van de ramen zijn eerste generatie dubbel glas, niet vervangen tijdens de verbouwing. Het gaat om ongeveer 25m2. Daarnaast nog een buitendeur en bijkeukenraam dat nog enkelglas is. De uitbouw heeft nieuwe glas (hr++) en twee nieuwe deurramen ook (ongeveer 25m2)

De begane grond heeft vloerverwarming.
De Verdieping heeft nog radiatoren.
hr ketel is ruim 15 jaar oud.
Bij de verbouwing is open haard vervangen door finnoven. die hebben we nog niet heel veel gebruikt bij gebrek aan houtvoorraad.
Geschat jaarverbruik gas 2500-4000m2.


Qua extra energie opwekking hebben we nu zonnecellen en warmtepomp in gedachten.
De zonnecellen kunnen nu nog niet aangelegd worden, omdat er op het dak van het huis te veel schaduw is en het dak van de schuur van asbest is en eerst vervangen dient te worden.
Ik ben me nu aan het informeren over warmtepomp en krijg dan verschillende adviezen. De een is helemaal voor grond/waterwarmtepomp en andere zegt weer dat luchtwarmtepomp veel beter is. Dan is er nog een hybride ook.
Zelfde met isolatie, de een zweert bij steen en glaswol, de ander vergelijkt het met asbest, wat je zo snel mogelijk weg moet halen en folie (als Tonzon) ophangen.
Ook wordt spouwmuur isoleren nu weer als mogelijk genoemd.

Ik begin weer overal aan te twijfelen, net als tijdens onze verbouwing.
Dus krijg ik graag een beetje hulp
-heeft isolatie van de muren (spouw of buitenkant) nog enige zin op dit moment? of alleen de oude (niet hr) ruiten vervangen.
-wat is het beste voor de vloer isolatie?
-nog andere dingen qua energiebesparing te bedenken voor dit huis?
-wat denken jullie van een warmtepomp en zo ja dan welk type?

Ook hebben we nu contact met balanshuis.nl . Zij kunnen zo'n integraal advies geven welke maatregelen je allemaal kunt nemen. Ik had wel een goede indruk van hen. Ik ben benieuwd of iemand van jullie hen kent en ervaring met hun heeft.

Dank alvast!
Bijlagen
begane grond
begane grond
doorsnede vanuit het oosten met vanaf links uitbouw, bijkeuken en badkamer.
doorsnede vanuit het oosten met vanaf links uitbouw, bijkeuken en badkamer.
verdieping
verdieping
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Welke aanvullende maatregelen isolatie en energie opwekk

Bericht door martijn1984 »

De eerste besparing lijkt me toch de finoven en isolatie.
Als die twee op orde zijn heb je toch geen warmtepomp nodig , je huis kun je dan prima verwarmen.
Op een beetje vas voor sww na.

Wat kostte de finoven in aanschaf en je hebt nog een hoge gasrekening.
Wat is het probleem met het hout?
Heb je geen ruimte of geen tijd?
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke aanvullende maatregelen isolatie en energie opwekk

Bericht door Ingir »

Om de woning goed te isoleren zul je sowieso de buitenkant moeten kiezen, bij een vrijstaande woning is dit ook vrij eenvoudig te realiseren. Kosten zijn inderdaad hoger door de nieuwe buitengevel, zie het als een mooie aangelegenheid om de gevels op te knappen. Alle andere opties zijn lapmiddelen. Met de voorgenomen prijsverhoging op gas en stroom (bijna verdubbeling in 6 jaar!!!) i.v.m. klimaatbeleid is het aan te bevelen om te beoordelen of je die energielasten straks nog wel kunt of wilt dragen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

Re: Welke aanvullende maatregelen isolatie en energie opwekk

Bericht door williebam »

-de finnoven was bedoeld om het gas gebruik te verminderen, niet direct oi het hele huis mee te verwarmen. 175m2 verwarmen gaat ook bijna niet met een Finnoven begrijp ik. We hebben nu nog niet veel hout gestookt in de Finnoven, en dat heeft een aantal praktische redenen, we hebben nu wel wat eigen hout, vnl wilgen, maar dat is nog lang niet genoeg om een winter mee door te komen, en moet nog wat bijgeplant en gegroei worden. Voorlopige blijft het dus nodig om te kopen. Haardhout kopen is vrij duru, althans prijzen hier bij ons in de buurt (bollenstreek) zijn rond de 170/m3.

-wat betreft isolatie hebben we eerder nee gezegd tegen isolatie binnenzijde muur. Nu blijven spouwmuur en buitenkant over. Buitenkant is isolatietechnisch de beste oplossing, maar is ons meerdere malen afgeraden, omdat de investering veel groter is (bovendien heb je nog te maken met extra aanpassingen rond afwerking bij raamkozijnen en dakrand en mogelijk bouwvergunning). Omdat de investering zo groot is, zou het niet opwegen tegen de besparing die je doet. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, als het wel zinvol is.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Welke aanvullende maatregelen isolatie en energie opwekk

Bericht door Pietje »

Financiele afwegingen zijn altijd korte termijn afwegingen; je doet ze met de situatie van nu. Maar over 50 jaar (als je investering nog steeds loopt) zijn de financiële afwegingen volstrekt anders; je kan er dus niets zinnigs over zeggen.

Blijft over; wat wil je? Extra isolatie geeft ook zekerheid; mocht er een energie crisis komen, heb je het niet heel koud. Lagere vaste lasten geven ook meer vrijheid, als je tenminste niet hoeft te lenen voor je investering.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
LemansMi
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2017, 17:47

Re: Welke aanvullende maatregelen isolatie en energie opwekk

Bericht door LemansMi »

Wij wonen zelf ook in een tamelijk oude boerderij (1930) ik heb de zij en voorgevel (5 cm spouw) aan de binnenkant geisoleerd met pir van 70 mm, daarna gipsplaten er over gelijmd en laten stucen.
Kan je ook meteen een hoop leidingwerk in wegwerken!
Boven in de badkamer, zelfde manier maar daar heb ik in de isolatie sleuven gefreesd en deze voorzien van aluminiumtape met daarin een groepje ltv wandverwarming.
Werkt geweldig!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Welke aanvullende maatregelen isolatie en energie opwekk

Bericht door Pietje »

LemansMi schreef:Werkt geweldig!
Ik hoop voor je dat ook bepaalde delen van het huis vinden dat het geweldig werkt: het dauwpunt gaat naar binnen, waardoor condens kan vormen in bijvoorbeeld houten plafondbalken die op de binnenmuur liggen. Hoe dampdicht heb je gebouwd?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

Re: Welke aanvullende maatregelen isolatie en energie opwekk

Bericht door williebam »

Beste Ingir,

heb jij meer info / links waar ik kan inschatten of berekenen wat de kosten en besparingen gaan worden?

Mijn indruk tot nu toe is dat warmtepomp of met namen zonnepanelen qua investeringen een stuk meer energie en geld besparen en daarmee als eerste investeringen beter zijn.
buitenisolatie betekent in ons geval wellicht ook dakrand aanpassen, bouwvergunning en aantasting karakter van het huis.
Ingir schreef:Om de woning goed te isoleren zul je sowieso de buitenkant moeten kiezen, bij een vrijstaande woning is dit ook vrij eenvoudig te realiseren. Kosten zijn inderdaad hoger door de nieuwe buitengevel, zie het als een mooie aangelegenheid om de gevels op te knappen. Alle andere opties zijn lapmiddelen. Met de voorgenomen prijsverhoging op gas en stroom (bijna verdubbeling in 6 jaar!!!) i.v.m. klimaatbeleid is het aan te bevelen om te beoordelen of je die energielasten straks nog wel kunt of wilt dragen.
Plaats reactie