Gewicht tuinpoort

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Gewicht tuinpoort

Bericht door Oersted »

Ik zou bij mij thuis een dubbele tuinpoort willen plaatsen.
Een poort in hardhout kopen is vrij kostelijk. Zelf maken is leuker, goedkoper en ecologischer.

Ik had het idee om 4 steenschotten te kopen uit azobé (kost +/- 30€ per stuk).
Afmetingen: 1400 x 1000 x 40mm
Afbeelding

De planken van een steenschot worden bijeen gehouden door 3 draadstangen.
Ik zou de buitenste 2 willen losmaken en vervangen door een veel langere draadstang van 2m. Zo zou ik 2 steenschotten aan elkaar willen bevestingen.
De afmetingen van één poort zijn dan: 1400 x 2000 x 40mm. Totale breedte poort is dan +/-2800mm.

Het grootste probleem lijkt mij het gewicht. Azobé weegt 940 - 1100kg/m³.
Voor één poort kom ik dan op een gewicht van 123kg (1100kg/m³).


Hoe kan ik die poort het best bevestigen? Ik dacht aan 4 zware hengsels per kant, maar ik vind nergens hoeveel gewicht die aankunnen.
Gaat een poort met dergelijk gewicht nog gemakkelijk open en dicht gaan? Later zou ik die poort ook nog willen automatiseren (bv met Easyswing 200, volgens specs gaat die tot 200kg per deur).



Ik zou de poorten monteren aan 2 treinbils (met een lengte van 4m). De treinbils gaan 1.8m in de grond. Aan de ene kant kan ik de treinbil ook nog aan de woning worden bevestigd.
Wat denken jullie? Maak mij terecht zorgen over het gewicht, of is dat geen issue?

De planken ga ik afschuren, en het ijzer achter een lat "verstoppen".
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Gewicht tuinpoort

Bericht door ritsaert snijder »

Hoe stevig is de bodem (bij ons zou dit heel rap verzakken).
groet!

Ritsaert
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Gewicht tuinpoort

Bericht door dormos »

Met zo'n gewicht moet je er ook niet per ongeluk met je vingers tussenkomen..
Ben ook wel voor degelijk, maar is dit niet een beetje te?

Groet,

Hans
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Gewicht tuinpoort

Bericht door martijn1984 »

Het gewicht zie ik niet blijven hangen aan een paar standaard duimen en hengsels.
Hoe maak je een gat van 180 diep?
Ik heb ze hier een meter diep en dan in de beton , maar twee keer zo diep ppfff
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Gewicht tuinpoort

Bericht door Oersted »

ritsaert snijder schreef:Hoe stevig is de bodem (bij ons zou dit heel rap verzakken).
Het is hier zandgrond. Ik woon in Lokeren (oostvlaanderen - België).

dormos schreef:Met zo'n gewicht moet je er ook niet per ongeluk met je vingers tussenkomen..
Ben ook wel voor degelijk, maar is dit niet een beetje te?
Geen enkele poort is zacht voor de vingers. Maar je hebt een punt, als ze door de wind openwaait sta je beter niet in de weg. :)
Ik heb ook geen flauw benul hoeveel een kant en klare houten poort weegt, zoals bv de poort onderaan. Iemand een idee?

Bij die steenschotten uit azobé heb je degelijk materiaal voor weinig geld. Zelf hout kopen en een poort in elkaar schroeven kost snel 10 keer zoveel. Vandaar het idee.
Steenschotten uit Doublas (is duurzaamheidsklasse III tot V) zijn een stuk lichter (500kg/m³). Maar die zal ik dan best behandelen.

Afbeelding
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Gewicht tuinpoort

Bericht door Lieve »

Het gewicht van de poort staat uitsluitend op de as, indien deze loodrecht zit, gaat de poort als vanzelf bewegen, zodra de poort een beetje uit evenwicht gaat, word het vervelend.
Je kan beter een bredere fundering minder diep maken. Telkens je de oppervlakte vermenigvuldigd mag je de hoogte delen.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Gewicht tuinpoort

Bericht door willem »

Je kan ook een azobé balk nemen ipv een spoorbiels, blijf je in het zelfde houtsoort.
Een draglineschot voor kranen bedoelt is nog mooier, die hebben al een leven gehad
en de buitenste balken zijn mooi getekend (vernaggeld) door de jaren heen, die balken hebben oa de maat 0,15 x 0,20 cm.
1.80 m diep is overdreven, 1.00 m is zat, dikke betontegel van 0,50 x 0,50 cm onderin, paal erop, stellen, en ruim in de beton storten, mits je aan de andere kant van de poort
een bokwiel plaats voor zware belasting.
Als je géén bokwiel plaats, dan is 1,80 nog te ondiep want die poort gaat geheid hangen
zonder steun aan de andere kant, jouw poort gaat droog +/- 1000 kg wegen en nat
1450 kg.
De draaicirkel die het wiel maakt moet voor het mooie ook van beton zijn van 10 cm breed met daarin mee gestort een stalen strip van 1 cm dik, stukken draadeind gelast aan de onderkant wat in de beton komt.
Als je het met dit gewicht niet goed onderneemt kan over enkele jaren weer beginnen.
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: Gewicht tuinpoort

Bericht door rastaman »

Ik zou er zelf een portaal van maken met een bovenbalk tussen de 2 staanders!
Dan wordt het scheeftrekken van de palen opgevangen door de bovenbalk, en ben je niet afhankelijk van de zijwaartse druk van de grond die die arme palen met monsterbelasting moet compenseren.

Denk wel goed na over de maximale hoogte die er (ook op lange termijn) onderdoor moet kunnen,
Indien vrachtwagen etc is deze oplossing visueel niet zo aantrekkelijk.
Maar het blijft wel de meest degelijke en dus duurzame oplossing!
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Gewicht tuinpoort

Bericht door mechanieker »

Beste,
wij hebben destijds eens zo een poort (ongeveer zoals op de foto) bijgehaald van iemand die ze niet kon plaatsen.
Mensen die gewoon niet nagedacht hadden en ze opnieuw te koop aanboden, wegens technisch onmogelijk.
De poort zou worden geplaatst voor hun oprit maar die had een zodanige helling dat ofwel de poort niet open kon indien 'normaal' geplaatst.
Anderzijds om open te kunnen, hing ze 30 cm van de grond af.
Het is een heel lomp gedoe , het vangt ook wel wat wind ( niet te onderschatten bij automatisering), plus je dient te voorzien dat alles regelbaar is wat scharnieren en sloten betreft.
Alles hangt af waar je die zou plaatsen en wat erover rijden gaat, want de fundering is dus niet niks.
Misschien is de aankoop van die schotten goedkoop maar alles rond het plaatsen zal des te duurder zijn.
Tik eens "fundering smeedijzeren hekken" in een zoekmachine , dat zal je alvast een idee geven van hoe het kan.
Niet alleen het gewicht van de poort maar hou ook eens de zijwaartse druk van die funderingen in de gaten.
Bij hem hebben we een fundering geplaatst die beide palen dragen/samenhouden omdat er ook wel eens een vrachtwagen levert, niet simpel dus.
Die zouden het geheel direct uit mekaar gereden hebben.
mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gewicht tuinpoort

Bericht door JantjeV8 »

Als je toch zo diep wilt graven, graaf dan een sleuf en laat de poort in die sleuf zakken.
Plaats reactie