Onmogelijk om hier een antwoord op te geven maar toch...

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hugo050
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2017, 14:46

Onmogelijk om hier een antwoord op te geven maar toch...

Bericht door Hugo050 »

Beste allen,

Voor de oriëntatie op het zelf (deels laten) bouwen van een houtskelethuis ben ik benieuwd of er hier al verhalen staan waar mensen een indicatie hebben gegeven van wat ze kwijt waren per m2/m3 voor hun casco huis.
Daar valt geen soep van te koken want:
- wat doe je zelf en wat laat je doen
- welke materialen koop je nieuw en welke 2ehands
- welke afmetingen/inhoud/ondergrond
- etc etc

Maar toch.
Wat heb je precies gedaan en wat kostte het ongeveer?
Voordeel van zo'n forum. Met gedeelde kennis kunnen we het al uitgevonden wiel met elkaar delen :)

Ik hou jullie tzt op de hoogte van mijn vorderingen.
Groet!
Hugo
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onmogelijk om hier een antwoord op te geven maar toch...

Bericht door Pietje »

Het houtskelet staat (bijna), en de teller staat op 40.- per m3 (incl grondwerk, fundering met keldertje, schuimbeton isolatie, metselwerk tot +40cm). Daar moet nog bij: dakbedekking, kozijnen, kalk, leidingen, en afbouw. Ik verwacht onder de 120.-/m3 te blijven. Doe alles zelf, gebruik veel 2e hands spul, geen technische installaties.

Ontwerp en vergunning waren bij elkaar 20.000.- :shock:

Met een eenvoudiger ontwerp kan het zeker nog goedkoper, en makkelijker. aar het oog wil ook wat, en ik hou wel van een uitdaging ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Onmogelijk om hier een antwoord op te geven maar toch...

Bericht door mechanieker »

Wel, ik zal dit met plezier lezen omdat ik zinnens ben dit te doen voor mijn zonen.
En nee, ik ga er niet mee wachten tot ik 68 ben en op pensioen, want dan zullen ze mij op de bouwlift moeten plaatsen in plaats van de dakpannen of zo.
Het topic van passief huis , heb ik al gelezen en ook wat bijkomende info.
Nu het is geen luchtkasteel of onrealistisch plan voor me omdat ik al een traditioneel huis gebouwd heb van fundering tot nok, zonder dat er een aannemer in de buurt geweest is.

20 000 voor ontwerp en vergunning?
tel daar nog even de bouwgrond en registratie bij, het begint al te jeuken hier.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Onmogelijk om hier een antwoord op te geven maar toch...

Bericht door JoostvO »

Wij hebben in 2012 een huis neergezet wat een soort kruising is tussen houtskelet en massief houtbouw:
https://stommel-haus.de/

Als ik de grondprijs eraf haal, waren wij voor het totaal inclusief badkamers, keuken, verwarming enz € 252.- kwijt per m3
marinadevlieger
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:07

Re: Onmogelijk om hier een antwoord op te geven maar toch...

Bericht door marinadevlieger »

Hoi,

Ontwerp en tekening laten maken door kennis. Niet moeten heien. Alles zelf gedaan behalve metselwerk (wel zelf geopperd en 8000 stenen door midden geslepen ivm kruisverband). En met zelf echt alles zelf dus ook kozijnen en deuren zelf gemaakt, graafwerkzaamheden met atlas van familielid uitgevoerd. Alleen voor plaatsen dakplaten (ook zelfgemaakt) en zelfgemaakte prefab schoorstenen hoogwerker gehuurd.

Hoop dat we rond de 200 euro per kuub kunnen blijven, kompleet afgewerkt maar wel met tijdelijke dus budgetkeuken misschien nog iets minder. Zijn nu bijna 4 jaar bezig en zijn vandaag met elektra begonnen, water en verwarming moet dan nog.

Succes met plannen maken!
marinadevlieger
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:07

Re: Onmogelijk om hier een antwoord op te geven maar toch...

Bericht door marinadevlieger »

owja... nieuw al het hout en isolatie, glas en ventilatiebox en toebehoren en natuursteen. Recup bakstenen duurder dan nieuwe maar dat vond we het allermooiste.
En verder semi-2e hands (we speuren veel veilingen af namelijk) Hout voor deuren en kozijnen, houten vloeren, badkamertegels, elektra, ventilatiekokers. Enige echt 2e hands was een partij kruispannen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Onmogelijk om hier een antwoord op te geven maar toch...

Bericht door ritsaert snijder »

Interessante discussie!
Zou je de prijs per kuub niet moeten relateren aan de totale inhoud? Grote huizen lijken mij relatief een stuk goedkoper?
Ik vraag me ook af in welke mate houtskeletbouw een ecologische wijze van bouwen is? En dan heb ik het vooral over het bouwen (dat is vaak een enorme aanslag).
groet!

Ritsaert
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Onmogelijk om hier een antwoord op te geven maar toch...

Bericht door ruspek »

Hoi

m3 prijs is wel lastig aan te geven, vooral de vorm van het te bouwen huis is van invloed imo.
Ook de mate van afwerking is belangrijk en alles bepalend.
Net als keuze voor installaties ( investering voor bijv. een pellet CV ketel met zonneboilersysteem of een massakachel is vele male hoger dan een simpele gas-ketel)

Wat ook meeweegt is dat de nieuwste bouweisen de kostprijs opdrijven. (denk alleen al aan hogere plafonds en deuren)

Ik schat in dat wij rond de 250 per m3 kwijt zijn. incl. grondwerk, installaties, trippel glas.
HSB met stro-isolatie. Alles in eigen beheer en zelf gebouwd.

Als je zelf op zoek gaat naar materiaal (gebruikt of nieuw) kan je veel besparen.
Mij is opgevallen dat nieuwbouw niet persé duurder is dan bouwen met tweedehands materiaal. Dit ook weer door de nieuwe bouweisen: gebruikt materiaal past in veel gevallen niet ;-)
marinadevlieger
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:07

Re: Onmogelijk om hier een antwoord op te geven maar toch...

Bericht door marinadevlieger »

@Ritsaert? Hoezo is het bouwen een aanslag?
Plaats reactie