Keldermuren kalken

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Keldermuren kalken

Bericht door beek »

Ik zou graag advies willen over de behandeling van mijn keldermuur. Het huis is gebouwd in 1947 en de kelder heeft volgens mij stenen muren, waarover cement is gesmeerd. De vloer is betegeld en niet nat. De ruimte wordt geventileerd door een raampje en een rooster in de deur die tegenover elkaar zijn geplaatst. Het raampje staat vooralsnog altijd open. Het klimaat is er koel en vochtig (op het moment 3 graden Celcius en 65% RV, maar in de zomer stijgt de RV behoorlijk). Momenteel staan er een grote vrieskist, een kast met weckpotten, weckflessen en keukenbenodigdheden en enkele kratten met appels. Er zit nog een pekelbad in (zie eerste foto). De muren zijn wit (gekalkt?), maar is beschimmeld, bobbelt en bladdert af (zie tweede foto). Ik heb een stuk van de witte verf of kalk afgestoken en dan wordt het onderliggende cement zichtbaar (zie derde foto).

Ik wil al het wit afsteken en de muur opnieuw behandelen, zodat die weer netjes is. Het doel is om de kelder geschikt te maken voor opslag van groenten en fruit (appels, aardapelen, uien, etc.) uit eigen tuin en om worsten te laten rijpen. Daarnaast wil ik de pekelbak in ere herstellen om vlees te zouten.

Ik had in gedachten om de muur simpelweg te kalken met kalk van de bouwmarkt in de verwachting dat dit enigszins vochtregulerend en antischimmel is. Is dit geschikt? En hoe behandel ik de pekelbak om hem weer te kunnen gebruiken waar hij voor bedoeld is?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Keldermuren kalken

Bericht door ritsaert snijder »

Kwalitatief is dat minder goede kalk. Je kan beter gaan zoeken naar een CL 90 van bijvoorbeeld Carmeuse. Voor een goed en goedkoop kalkrecept, zie viewtopic.php?f=5&t=4657. Ik kan de ondergrond niet goed beoordelen.
groet!

Ritsaert
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Keldermuren kalken

Bericht door beek »

Ik had in het topic dat je noemt inderdaad al gelezen dat CL 90 hydraatkalk wordt aangeraden, maar ook dat het moeilijker te vinden is. Hoe belangrijk is de kwaliteit van de kalk voor het doel dat ik beoog? Het betreft immers slechts een kelder en niet bijvoorbeeld de woonkamer. Als ordinaire Knauf kalk voldoet verdient dat mijn voorkeur.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Keldermuren kalken

Bericht door ritsaert snijder »

Klopt! Het is heel lastig te vinden en je moet vers spul hebben. De CL90 is kwalitatief echt beter. Wordt gewoon betere verf.

Mijn tussenoplossing is niet de knauf maar Mekal van Carmeuse. Die is te koop bij de Hornbracht. Let op de versheid!
groet!

Ritsaert
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Keldermuren kalken

Bericht door beek »

Okee, In mijn buurt is geen Hornbach, maar al zoekend heb ik een ander bedrijf met bouwmaterialen gevonden dat Mekal verkoopt. Ik ga een zak halen.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Keldermuren kalken

Bericht door beek »

Ik vraag me nog wel af hoe ik de pekelbak zou moeten behandelen. Van buiten zal ik hem kunnen kalken, maar de binnenkant moet schoongemaakt kunnen worden en pekel kunnen verdragen. Dat zal vast niet met kalk gaan?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Keldermuren kalken

Bericht door ritsaert snijder »

Pekel, zouten. Lastig!
groet!

Ritsaert
Plaats reactie