Vochtprobleem lager gelegen achterhuis woonboerderij

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mera
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2016, 11:23

Vochtprobleem lager gelegen achterhuis woonboerderij

Bericht door Mera »

Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum en ben heel blij dat het bestaat. Wij hebben ons huis in de randstad verkocht en staan op het punt een woonboerderij in Gelderland te kopen waar we van plan zijn zo duurzaam mogelijk te verbouwen ( en tuinieren). Een ding waar we gelijk al tegenaan gaan, betreft het volgende: het achterhuis van de boerderij ligt onder grondniveau en heeft, ook veroorzaakt door de omringende maisakkers, vochtige muren (niet te zien maar wel te ruiken en aangetoond door vochtmeter). We krijgen verschillende tips en offertes maar ik maak mij zorgen dat het nooit helemaal kan worden opgelost. De offertes lopen ook zeer uiteen wat prijs en behandeling betreft. Het koopcontract kan elk moment worden opgesteld maar ik zou zo graag willen weten of het werkelijk op een duurzame manier verholpen kan worden?

Alle tips zijn heel erg welkom.... groeten Mera
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Vochtprobleem lager gelegen achterhuis woonboerderij

Bericht door peterberg »

Hallo Mera, welkom op het forum.
De vochtigheid kan overal vandaan komen maar ik veronderstel dat het binnendringend vocht van het maaiveld is. Als je er rondom een drainagebuis kan leggen is het opgelost denk ik.

Maar het kan ook zijn dat de vloer van beton is en niet waterwerend is. Dat is lastiger op te lossen, maar zou een verhoogde vloer kunnen helpen of kan dat niet vanwege balken/plafondhoogte?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vochtprobleem lager gelegen achterhuis woonboerderij

Bericht door Pietje »

Was het huis bewoond toen je vocht constateerde? En was de ruimte verwarmd? En de naastgelegen ruimte, was die verwarmd?
Er zijn heel veel manieren waarop een muur vochtig kan worden; eerst zal duidelijk moeten zijn waar het vocht vandaan komt...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Mera
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2016, 11:23

Re: Vochtprobleem lager gelegen achterhuis woonboerderij

Bericht door Mera »

Hoi Peter, dankjewel voor je reactie en advies. Ja, men denkt dat het inderdaad door de mais velden die aan twee kanten het erf van de boerderij omsluiten. Ook ligt dit achterhuis lager dan het voorhuis. De boerderij is op zandgrond gelegen. De bouwkundige heeft het over optrekkend vocht doordat de boerderij te laag ligt en in de nabijheid van de maisvelden. Een aannemer zegt dat de muren in zijn geheel vochtig zijn (alleen achterhuis) en heeft aangegeven om een geul te graven en de muur aan de buitenkant te behandelen. Zij er mensen/voorbeelden waarbij dit definitief heeft geholpen?
Mera
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2016, 11:23

Re: Vochtprobleem lager gelegen achterhuis woonboerderij

Bericht door Mera »

Hoi Pietje,

Wat vooral heel erg opviel was een extreem vochtige muur bij de ingang (vroeger deel) en een hele muffe geur. Voor de rest ligt het achterhuis echt lager (en omringd door maisvelden) en kan ik mij voorstellen dat dit invloed heeft op de vochtigheid van de buitenmuren. Een bouwkundige heeft dit ook zo geconcludeerd. Maar voor mij is het helemaal nieuw en kan mij goed voorstellen dat het ook nog een andere oorzaak kan hebben ...

groeten Mera
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Vochtprobleem lager gelegen achterhuis woonboerderij

Bericht door jwardenier »

Mera , ik had het achterhuis ook lager liggen dan de omringende grond ,ook staat ons spul tegen wat ze hier een berg noemen ,dus het water wat van de berg afkomt komt gedeeltelijk ook bij het achterhuis .
Ik heb een schep gepakt en heb de grond rondom het achterhuis afgegraven , een meter of 15 breed , en wel zover dat het maaiveld net onder vloerhoogte is komen te liggen .
De mais akkers zullen toch niet zover tegen je achterhuis komen dat je het erf niet kan ontwateren .
Eventueel een rand greppel maken om het water van de akkers om te leiden ,afvoer naar gemeente sloot of verkaveling sloot .
Is dit niet mogelijk ,kun je een bezinkput maken .
Bij ons is het zo dat een achterhuis geen goten heeft , wanneer je dit realiseert dan kun je ook veel water afvoeren .eventueel grindbak bij een rieten kap .
De zandgrond is bij ons erg poreus ,een emmer water op de grond gestort is in een ogenblik weg getrokken ,als dit bij jou niet het geval is heb je waarschijnlijk een verdichte laag ,drainage helpt dan erg goed , zorg wel dat deze niet dicht slempt door er b v grind omheen te storten .
Ik heb tevens een waterdichte stuuk laag gezet ,ong. 30 hoog langs de meest vochtige muur ,deze moet inderdaad wel onder het maaiveld beginnen .Hier is het probleem opgelost .
Maar het kan ook zijn dat de muren uit poreus gesteente is opgetrokken ,o a de Friese geeltjes [klein steentje ]treken veel vocht op .
dit heeft het achterhuis van mijn broer ,dit hebben we opgelost door een nieuwe fundering te metselen ,erg leuk was om te ontdekken dat de hoekstenen in de oude fundering enorme veldkeien bleken te zijn .
Ook het bintwerk staat daar op keien .
Mocht je het werk uitbesteden ,zoek dan een aannemer die dicht bij woont ,en kennis van de grond heeft ,oudere boeren uit de omgeving kunnen je ook goede raat geven .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vochtprobleem lager gelegen achterhuis woonboerderij

Bericht door Dutch John »

Ik verwacht niet dat het zaaien van bieten het probleem op zal lossen...... Alle gekheid op een stokje: klinkt als optrekkend vocht. Graaf een gat langs de muur om een indruk van de fundering te krijgen en de grondwaterstand. Die is nu nog behoorlijk laag. En niet onbelangrijk: hangen er goten?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie