Zelf kalkverfmaken

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Zelf kalkverfmaken

Bericht door boriss »

Ik ben begonnen om zelf kalkverf te maken.
Er is langs de binnenkant geïsoleerd met kalk-hennep, hier zit een kalkstuc op en deze wil ik nu verven.
Ik heb dit draadje bekeken en wil het volgens het adviezen van ritsaert & gandalf aanpakken:

hydraatkalk CL90
magere kwark
Distelolie
Water

De kalk heb ik in huis en is inmiddels gemengd met water. Deze zit in een emmer die luchtdicht afgesloten is.
Gisteren en vandaag alvast de kalkmuur met de plantenspuit een beetje vochtig gemaakt. Ik wil maandag / dinsdag een proefstukje doen. Nu hebt ik een paar vragen:

- In het bovengenoemde draadje lees ik iets wat ik al vaker heb gelezen:
"Voor verf op basis van kalkhydraat(poeder) maak je best enkele dagen op voorhand een kalkdeeg" dat probeer ik te doen door vandaag al een mix gemaakt te hebben, deze heb ik dik gemaakt, zeg maar als kwark. Is dat goed zo?
Verder vraag ik me ook af waarom dat al enkele dagen van te voren moet?
Ergens anders las ik ook weer dat je er een laagje water op moet laten staan, maar dat zakt dan toch weer naar beneden?

- Ik zou er een soort gebroken wit / licht gele kleur aan willen geven. Ik lees verschillende opties om pigment toe te voegen. Zo onder andere koffie of zand, heeft iemand daar ervaring mee tips?

Bvd,

Boris
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zelf kalkverfmaken

Bericht door ritsaert snijder »

Ja het zou beter zijn om een kalkdeeg te maken. Sowieso de beste grondstof. Het mooiste natuurlijk om de kalk met een overdaad aan water te blussen. En dan nat te bewaren zodat er geen lucht bij kan komen (want dan carboniseert de kalk). Lang bewaren (rotten) in een put verbetert de kwaliteit van kalk. Dan staat de kalk onder een laag water, de kalk zakt dan naar de bodem. Perfecte manier om de kalk vers te houden. Veel beter als zakken.

Ik heb kalkverf gemaakt met kalkdeeg en met gewoon kalk. Geen verschil kunnen vinden. Gandalf kan je vast het verschil uitleggen...
De kwaliteit van de kalk merk je wel goed en zeker ook de versheid.

Je kan met allerlei natuurlijke materialen kleur geven aan kalk. Kalk is zelf een sterk wit pigment dus felle kleuren zijn niet haalbaar.

Succes
Nat houden...een week lang is ook een must anders wordt de verf poederig en geeft af.
groet!

Ritsaert
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Zelf kalkverfmaken

Bericht door boriss »

Bedankt Ritsaert!

Nat houden, bedoel je daarmee nadat de verf is opgebracht?

Andere vraag, ik ga het in de keuken gebruiken, en ik las ergens dat er enige spatwater dichtheid behaald kan worden met Marseille zeep. Dat zou eventueel ook de poederigheid kunnen tegen gaan... Iemand enig ervaring, idee?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zelf kalkverfmaken

Bericht door ritsaert snijder »

Zeep...lijnolie, olie, er zijn veel manieren om het waterafstotend te maken. Heel fraai is tadelakt.

Een week lang een of twee keer per dag nevelen. Het proces heeft water nodig en aan de oppervlakte verdampt het water te snel. Dan krijg je een poederig resultaat.
groet!

Ritsaert
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Zelf kalkverfmaken

Bericht door boriss »

Goed de eerste laag zit erop, het is nu nog heel erg (te) vlekkerig / vlammend.
Uiteraard zal dat nog wel bijtrekken als het droogt, maar eigenlijk zou ik het dus nu nat moeten houden? Graag zou ik echter eerst zien of we het (opgedroogde) resultaat wel mooi vinden voordat er twee weken voorbij zijn :D
Kan je het ook eerst op laten drogen en dan alsnog weer gaan vernevelen?
Bvd (foto's volgen...)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zelf kalkverfmaken

Bericht door ritsaert snijder »

Je moet water toevoegen in het droogproces om een volledige uitharding van de laag te krijgen. Dus ja!
groet!

Ritsaert
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Zelf kalkverfmaken

Bericht door boriss »

Nogmaals dank voor je antwoorden en hulp Ritsaert!
De muur was inmiddels al een stuk egaler geworden, zojuist nog even met de plantenspuit het geheel nat gemaakt.

Er waren enkele stukken wat dikker qua aanzet (misschien door de toegevoegde kwark), op zich niet storend een structuur maar op sommige plekken iets te en zie je echt duidelijk dikkere kwast strepen.
Mijn plan voor morgen:
- aantal plekken opschuren waar het echt te dik is
- opnieuw nat maken
- 2de laag aanbrengen die met wat meer water aanmaken
(- Foto's alhier posten :) )

Nog op/aanmerkingen?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zelf kalkverfmaken

Bericht door ritsaert snijder »

Het is heel moeilijk om kalkverf egaal aan te brengen zonder structuur-strepen.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie