binnenmuren lemen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Loulou
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2016, 20:52

binnenmuren lemen

Bericht door Loulou »

Wij zouden volgende week willen beginnen met het lemen van onze binnenmuren. De enige ervaring die we daarmee hebben is een workshop van een dag een jaar of 3 geleden en dat zit al een beetje ver weg. Er komen een paar vrienden helpen maar die hebben ook geen ervaring. Nu herinner ik me dat het lemen zelf nogal meeviel qua moeilijkheidsgraad en het hoeft van mij ook allemaal niet glad en 'perfect' te zijn dus daar ben ik redelijk gerust op. Ik moet de bestelling morgen doorgeven maar ben nog niet zeker van de verschillende lagen en het te volgen stappenplan. Hopelijk kan iemand me daar nog even bij helpen...

De meeste muren zijn van betonblokken en er zijn ook een paar muren van OSB. Wat ik dacht te doen is het volgende:
- op betonblokken: 2 lagen van 10 mm bruinleem of 1 laag bruinleem en 1 laag leemfinish (wat zijn de voor- en nadelen van de 2 opties?)
- op de OSB: hechtingslaag, 10 mm bruinleem, wapeningsnet, 10 mm bruinleem (of finish) OF in de winkel spreken ze over 3 mm, is dat genoeg? Ik lees overal dat je 10 mm moet zetten.

Wanneer moet je sponsen en waarvoor dient dat precies? Om scheuren te vermijden? Alleen na de laatste laag of ook na de eerste?

Hoe lang wacht je om de tweede laag te zetten? Dat zal waarschijnlijk van de temperaturen afhangen maar gesteld dat het 10 à 15 graden is, is een week dan genoeg?

Voor de hoeken, kan je dat gewoon zo doen of is het nodig hoekprofielen of iets dergelijks te gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: binnenmuren lemen

Bericht door Pietje »

Lemen op OSB zal je niet lukken: dat valt er snel van af. Je zal iets op de OSB moeten schroeven dat leem wel goed vasthoudt: rietmat, strovezelplaat, houtwolcementplaat, steengaas... Van alles mogelijk.

Je raaplaag kan je wapenen met stucnet, maar natuurlijk ook met korte stro-vezels.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: binnenmuren lemen

Bericht door Ingir »

Wij hebben de binnenkant van de geïsoleerde spouwmuren eerst bijkomend geïsoleerd met een XPS-plaat en daarover een dunne houtwolcementplaat. Die HWC-plaat is sterk genoeg om de wandverwarmingsbuizen te monteren zonder dure registers te moeten gebruiken en perfect om leem op te zetten.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie