Afwerking buitenmuur

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Loulou
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2016, 20:52

Afwerking buitenmuur

Bericht door Loulou »

Wij zijn (al 3 jaar) bezig onze oude boerderij te renoveren (herbouwen eigenlijk) en het einde is nog niet meteen in zicht, maar dat ter zijde.

De buitenmuren zijn/waren in Ardense natuursteen (we wonen dan ook in de Belgische Ardennen). 1 gevel is nog intact en de voorgevel voor 2/3 ook. 2 gevels en een stuk van de voorgevel zouden dus opnieuw gemetst moeten worden. De stenen hebben we nog maar het is zo'n specifiek en zwaar werk dat we dat niet zelf kunnen doen. Het is ongelooflijk duur om het te laten doen dus nu denken we eraan om de zijgevel met iets anders te bekleden. Als we eruit zijn met wat, moet ik ook nog wel navragen of dat mag want in onze bouwvergunning hebben we dus toelating om de natuursteen te doen.

De muur waarover het gaat bestaat momenteel uit betonblokken en isolatieplaten (en van die zwarte noppenplastic erover). Volgens de architect zouden we voor pleisterwerk of hout het makkelijkst de toelating krijgen. Ik dacht als derde optie ook nog aan baksteen in dezelfde kleur als de schouwen die we gemetst hebben.

Ik zou willen opteren voor iets dat dus niet te duur is (want anders kunnen we evengoed de natuursteen laten metsen, dat vind ik het mooiste) en dat we gemakkelijk zelf kunnen doen. Mijn idee was om er nadien klimop tegen te laten groeien, dat lijkt me na natuursteen de mooiste optie. Bepleisteren lijkt me dan misschien het beste? Wat voor soort ecologische pleisteropties bestaan er?

Wat is jullie mening en ervaring?
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Afwerking buitenmuur

Bericht door Sputnik »

Ik denk dat pleisterwerk en klimop een slechte combinatie is.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Afwerking buitenmuur

Bericht door Albert van WdJ »

Loulou schreef: De buitenmuren zijn/waren in Ardense natuursteen (we wonen dan ook in de Belgische Ardennen). 1 gevel is nog intact en de voorgevel voor 2/3 ook. 2 gevels en een stuk van de voorgevel zouden dus opnieuw gemetst moeten worden.
Kun je daar eens (een) fotootje(s) van neerzetten hier?
Ben wel benieuwd hoe dat er nu uitziet.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Afwerking buitenmuur

Bericht door JantjeV8 »

Klimop?? Nooooit meer klimop. Het tuig vreet zich overal doorheen en sloopt je metselwerk.
Plaats reactie