Pigment

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Pigment

Bericht door swake »

Waar kopen jullie pigmenten voor in de kalkverf)?

Hier in Belgïe bij een gekende DHZ kost het 15€/250gr voor een potje. In Frankrijk voor exact dezelfde pot is het 8€, maar dan moet ik wel eerst nog eens naar ginder natuurlijk. Nu zijn dat zover ik het begrijp geen 'natuurlijke' pigmenten. Maar ik ken er niets van eigenlijk.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Pigment

Bericht door swake »

Niemand wil het leven in kleur zien dan?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Pigment

Bericht door Pietje »

:lol:

Over twee jaar heb ik het uitgezocht, nu zijn we zo ver nog niet...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pigment

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb het hier http://www.deververije.nl/shop/italiaan ... od_10.html gekocht. En ook bij Wolf Jordan. En ook nog ergens anders. Voor kalkverf moet je goed opletten dat het pigment geschikt is. Altijd een proef maken (niet te klein) want het droogt veel lichter op!

Welk recept gebruik je?
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Pigment

Bericht door swake »

Veel recept is er hier nog niet aan de pas gekomen behalve dan een poging met CL90+water.
Heb een aantal verschillende recepten gelezen/gezien nu. Elk met zo'n beetje zijn eigen voordelen en andelen. Aangezien mijn ervaring hiermee zogoed als nihil is denk ik er dus aan om een dagje stoeien-met-verf-om-te-zien-wat-het-geeft in te lassen. Nu dus wat spul inslaan kwestie dat er ook effectief wat getest kan worden.

Doel 1 is een opslagruimte te beschilderen welke witte muren krijgt. Met nu een redelijk hoog vochtgehalte in de winter.

Doel 2 is muurverf voor binnenhuis. Een aantal verschillende kleuren staan op het programma. Waaronder ook een donkere (melkchocolade). En natuurlijk mag het niet afgeven wanneer er tegen geleund wordt.

Daarna zijn er nog natte dromen, maar eerst leren stappen hé.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pigment

Bericht door ritsaert snijder »

Verstandig om te experimenteren!
dit is mijn recept:

Product
Natuurlijke kalkverf voor binnen.

Toepassing
Een open en dus ademende verf (waarbij de open eigenschappen van de ondergrond in stand blijven). Kalkverf

Kleuren
Het kleuren van de kalkverf kan met alkalibestendige, bindmiddelvrije pigmenten gebeuren. Bij krachtiger kleurtonen dient de opnamecapaciteit van de pigmenten in de Kalkverf vooraf getest te worden. Kalk is een sterk wit pigment, na het drogen wordt de verf veel lichter.

Ondergrond
Moet vorstvrij, draagkrachtig, schoon en gelijkmatig zuigend zijn. Uitgeharde kalkmortel-oppervlakken worden 1-2 dagen voor het aanbrengen van de verf bevochtigd (flinke sproei-nevel) om het ‘verbranden’ van de kalkverf door onttrekking van water te voorkomen.
Vlak voor het aanbrengen van iedere verflaag de ondergrond nogmaals licht bevochtigen
Op plaatmateriaal en hout kan eerst een grondverf worden aangebracht voor een betere hechting.
Op zuigende leem en steen (muurverwarming) ondergronden is een voorbehandeling wenselijk. Ik heb dat gedaan met een mengsel van kalkwater (het water uit de trog) en koffiepoeder.

Ingredienten
• Liter kalk (hydraatkalk CL90)
De beste kwaliteit verf wordt behaald met een supercalco CL 90 (of hoger) van bijvoorbeeld Carmeuse. Deze kalk is niet makkelijk te krijgen in Nederland. Belangrijk is dat de kalk vers is (kijk op de verpakkingsdatum). De verse kalk kan onder water worden bewaard in een trog en wordt dan alleen maar beter. Omdat ik niet makkelijk aan CL90 kon komen heb ik een deel van mijn huis geverfd met Mekal van Carmeuse. Dat is CL 70-S en die S betekent dat er ook toeslagstoffen zijn gebruikt. De verf ziet er goed uit en verkrijt bijna niet, maar de ademende werking van het leem wordt hierdoor vermindert. Dit recept is gebruikt met de fijnste supercalco en met Mekal.

• Liter melk
• Scheut azijn
• Eventueel 2 eieren om de verf flexibeler te maken.
• Eventueel een kopje gips voor een wat dikkere verf

Kosten
Ongeveer 1,30 euro voor 2 liter verf.

Gebruik
10 liter voor 50 a 75 m2 afhankelijk van het gebruikte gereedschap, structuur en absorptievermogen van de ondergrond. In ongunstige omstandigheden zal het verbruik hoger zijn. Meestal zijn 2-4 lagen noodzakelijk.

Bereiding
Maak de melk handwarm en gooi de azijn in de melk. De melk gaat schiften. Zo niet, wat meer azijn toevoegen. Doe de inhoud in een zeef en doe de uitgelekte massa terug in de pan. Doe er een paar scheppen kalk bij. Na goed roeren gaat het naar verf ruiken en kan de rest van de kalk worden toegevoegd. Eieren en gips erbij en goed roeren. Water naar wens toevoegen.

Verwerking
Verven met brede blokkwasten. Er zijn verschillende technieken. Wij deden kriskras door elkaar verven.Voor een wat ruwer resultaat. Het spettert enorm! Tijdens het verven af en toe goed omroeren.

Nabehandeling
Voor een goede carbonatatie (zodat de verf niet verkrijt) dienen de oppervlakken een week vochtig gehouden te worden middels een fijne sproei-nevel

Pas op
Contact met huid of ogen kan brandwonden veroorzaken. In geval van contact met ogen deze met veel water spoelen en zonodig een arts raadplegen. Alle verfspullen moeten buiten bereik van kinderen gebruikt en bewaard worden. Verfresten mogen bij het huisvuil of op de composthoop.

Donkere kleuren zijn met kalk eigenlijk niet haalbaar! Kalk is een wit pigment!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pigment

Bericht door nck »

Misschien is verfmolen "De Kat" iets.
http://www.verfmolendekat.com/

Heb er mijn dodekop weg.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pigment

Bericht door ritsaert snijder »

Als je caseïne wil gebruiken wil ik je aanraden om caseïne voor consumptie te gebruiken. Rauwe melk producten (ondermelk) hebben een hoger aandeel caseïne. Industriële caseïne zit rotzooi in. De kwaliteit van CL90 (of hoger) is heel erg goed. De molenaar biedt putkalk aan, het rotten in de put verhoogt ook de kwaliteit. Dat proces heb je bij CL90 of hoger eigenlijk niet nodig.

Essentieel is verse kalk. Het carbonisatieproces gaat door blootstelling aan de lucht gewoon door, ook in de zak. Oplossing is om de kalk vers (productiedatum staat op de zak) te kopen en afgedekt in een put (of in een trog) onder een laag water te bewaren. Dan wordt de kwaliteit -in theorie- alleen maar beter.
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Pigment

Bericht door swake »

Had gisteren een uitgebreid antwoord ingeklopt met oa. een paar links naar pigment leveranciers. Die post lijkt hier verdwenen te zijn. Zal het vanavond opnieuw posten want denk dat het nog op die andere kompjuter terug te vinden is.

CL90 heeft al zoveel referenties gekregen dat ik voor niks anders meer durf te gaan :) Kmoet wel ergens een 'vers' lot vinden bij de bouwhandel. (wat is vers? Hoe oud mag het ding dan wel zijn?)

Zal direct een paar zakken kopen en onder water zetten. Mag dat water zijn uit de waterput? Of moet dat schoon kraantjeswater worden?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pigment

Bericht door ritsaert snijder »

Swake,
Als je makkelijk aan CL90 kan komen, gelijk doen. Als dat heel ingewikkeld is raad ik Mekal aan van Carmeuse. Duidelijk tweede keus maar in NL makkelijker te vinden (bijvoorbeeld bij de Hornbach).

Versheid; hoe verser hoe beter. Wat dat betreft heeft zelf branden de voorkeur maar ik heb dat zelf nog niet aangedurfd. Maar dan moet je het ook in een put laten rotten. Als je dat wil dan kan je beter schelpkalk branden en gebruiken voor mortel!

Ik ga zelf voor verser dan 6 weken (in de praktijk rond de 6 weken). Moet je echt voor opletten. Ik heb er een tijdje voor rond gekeken en toen een paar zakken gekocht en onder water gezet.

Als het water maar schoon is (geen verontreinigingen die storend kunnen zijn in de witte verf). Voor de rest denk ik dat het bij 25 kilo kalk niet veel uitmaakt....
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Pigment

Bericht door swake »

Die vorige post niet meer teruggevonden. En Ritsaert geeft er een antwoord op, dus hij stond hier wel degelijk.

Voorbeeldje over hoe verf te maken, verkeerde taal, maar dat doet er niet toe: https://www.youtube.com/watch?v=vPkvTYrZ5UU

Een paar links voor pigmenten:
http://www.sioen.com/fr/chimiques/produ ... x-couleurs
http://www.maison-ecolo.com/
http://www.stoopen-meeus.com/index.aspx
https://wolfjordan.be/product/pigments
http://www.kremer-pigmente.com/de/pigmente-01..html
http://www.kalk-laden.de/epages/6162993 ... lkprodukte

Pigmenten zijn ook gewoon te vinden in de DHZ. Dat is dan wel meer industrieel spul dan 'bio' en de beschikbare hoeveelheden zijn ook weer niet zo groot. Maar lijkt bruikbaar.
CL90 kan hier gevonden worden bij Brico en Aveve. Waarbij de laatste de goedkoopste is. Moet wel nog naar de fabricage datum uitkijken.

Nu wil ik begrijpen hoe ik kan uitmaken of een pigment al dan niet compatibel is met kalk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Pigment

Bericht door kockie »

swake schreef:Die vorige post niet meer teruggevonden. En Ritsaert geeft er een antwoord op, dus hij stond hier wel degelijk.
Ik zie in zowel het foutenlogboek als in het moderatorslogboek geen meldingen die wijzen op het verwijderen of mislukte plaatsing van een post.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pigment

Bericht door ritsaert snijder »

Er is inderdaad een reply weggevallen, stonden volgens mij 3 links in en ik mis zelf ook een reactie (ik had het recept al eerder gepost).
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Pigment

Bericht door swake »

Lap zeg... bij Aveve was de CL90 van januari. Dan maar naar de Brico.... en daar stond.... 2013 op. Dat wordt het dus niet, zal nog wat moeten verder zoeken :shock:
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Pigment

Bericht door swake »

Dit is ook nog een leuk en eenvoudig recept. 'Waterdicht' zelfs
- 2 handenvol quick lime (cl90)
- een paar sneden tallow (dierlijk vet, wellicht is ossevet voor de frietketel ideaal hiervoor)
- water

En roeren maar, steekt allemaal niet zo nauw zo te zien.




ps: beste mod, dit topic is aan het evolueren naar iets anders dan koop/verkoop. Misschien verzetten naar duurzaam bouwen ?
Plaats reactie