Oude stal nieuwe vloer en omtoveren naar opslagruimte.

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Oude stal nieuwe vloer en omtoveren naar opslagruimte.

Bericht door swake »

Ik wens van een voormalige stal (+/- ano 1930) een opslagruimte te maken. Minimaal verwarmd om deze vorstvrij te houden.
De stal heeft muren uit volle baksteen en die gaan zowat 50cm diep onder de grond. Verder geen fundering of zo. De ruimte zelf voelt alleen tijdens de koudste maanden wat vochtig aan (sorry geen metingen).

Eerst de vloer:
De vloer bestond uit bakstenen los op hun zijkant gelegd in de aangestampte leemgrond die hier overal te vinden is. Zowat de helft van die bakstenen ontbreek en ze liggen redelijk onregelmatig. Dus die moeten er uit. Een test met een PE folie die een paar dagen op de grond werd gelegd geeft aan dat er wel degelijk vocht in de grond zit. Wat raden jullie aan om weer een mooi egale grond te bekomen?

De binnenmuren:
Op 2 muren zit een gehavende laag pleisterwerk. De rest werd bekalkt. Hoe kan ik best dit pleisterwerk herstellen? Al wat los zit er af halen en is het een idee dan een leemlaag erop te smeren? Kan dat wel wetende dat die ruimte vorstvrij zal worden gehouden maar dat die nooit echt verwarmd zal zijn.

Het plafond:
Gewelven op stalen balken. Nu nog bekalkt. Ofwel zandstralen (maar heb er niet veel moed voor) ofwel eens experimenteren met zelfgemaakte kalkverf.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Oude stal nieuwe vloer en omtoveren naar opslagruimte.

Bericht door Dutch John »

Een dergelijke situatie hebben wij ook. De altijd vochtig optrekkende vloer eruit geschept en opnieuw begonnen met eerst een laag folie om het vocht tegen te houden.
De muren hebben we voorzien van een dunne laag lichtleem ter isolatie. Dun om condensatie tussen de isolatie en koude steense muur te voorkomen. Samen met incidenteel stoken kun je verantwoord de binnenzijde voorzien van dunne dampdoorlatende isolatie. Bij een woonruimte zou ik het niet durven wagen.
Al het overige zou ik witkalken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Oude stal nieuwe vloer en omtoveren naar opslagruimte.

Bericht door swake »

Die folie, geeft dit dan niet hetzelfde effect als moest er een betonnenvloer komen waarbij het vocht dan naar de muren trekt?
Welke afwerking heb je geplaatst? Nog steeds iets welke damp doorlaat zoals bakstenen of 30x30 stoeptegels?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Oude stal nieuwe vloer en omtoveren naar opslagruimte.

Bericht door Dutch John »

Als je het vloervocht tegenhoudt, betekent dat nog niet meteen dat het via de muren erbij optrekt. Hangt af van de transportcapaciteit van de muur. En houd je dat vloervocht niet tegen, dan moet je extra ventileren. Keuze's, keuze's....

Onze vloer is destijds afgewerkt met tempex isolatie, slappe beton en tegels. Ik zou nu kiezen voor stampleem of hout, maar evengoed voor een rotvrije isolatie en een dampdichte folie. Alleen niet langer voor nieuwe materialen, maar voor sloop of afval, om de milieu-impact niet te vergroten. Destijds heb ik oude landbouwplastic in twee lagen gebruikt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie