groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Pietje »

Tijdens een hittegolf is niet het meest handige moment ;-) Maar augustus (iets minder hete zon, maar wel warm weer) is prima. Probeer ze zo in je dak te zetten dat ze niet te makkelijk naar beneden kunnen spoelen. Het spul heeft wel wat tijd nodig goed te wortelen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
TjebPie
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2020, 13:09

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door TjebPie »

Hoi Watertje, welke substraat gebruik je voor je groendaken?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door pelletpower »

Was weer eens leuk teruglezen. Van het jaar een garage gebouwd. Sedumdak zou leuk zijn.

En een ander project, we hebben nog een wand die renovatie nodig heeft. Hier overwegen we een living wall. Blijft me een beetje onduidelijk hoe dit het beste te organiseren. DIY is niet echt te vinden en onduidelijk wat het onderhoud gaat worden, extra werk zit ik namelijk niet op te wachten. Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Paul Joosten »

Zeker PP, ook het terugluisteren van het audiofragment uit 2017 was aardig. We haalden toen een landelijke vierde plaats in het Klimaatstraatfeest en dat 'knallen' het jaar erop is ook gelukt want toen werden we inderdaad eerste.

Het sedumdak ligt er nu ruim 3,5 jaar en doet het prima. Ik heb er, nadat er toch wel veel kale plekken in vielen, in april 2019 een keer 10 kilo EcoStyle Myco-Sedum overheen gestrooid en daar is het flink van opgeknapt. Dit jaar was dat niet nodig maar komend voorjaar ga ik dat waarschijnlijk wel herhalen. Last van wildgroei van onkruid of grassen heb ik er absoluut niet van ondervonden maar het sedum doet het er duidelijk goed op.

Zelf heb ik geen ervaring met verticaal tuinieren maar online zie ik toch wel mogelijkheden ook voor sedum. Dat is zo goed als onderhoudsvrij...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie