groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Ruuben »

Kun je ook een foto van je dak laten zien?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Pietje »

Watertje schreef:Verder, Drainagelaag? Waarom? Ik heb meermalen een dak gemaakt met sedummatten en bijna nooit drainage/noppen etc gebruikt.
Voor een klein schuurdakje zal het zo'n vaart niet lopen, maar met een schuin dak van enige breedte moet het water dat op de bovenste delen van het dak valt helemaal in de substraat naar beneden lopen. Daardoor worden de onderste dakdelen veel te lang veel te nat. Beter is het om "onder de sedum door te stromen", en daar is die drainage voor.
(30 liter per m2 kan er in de zomer zomaar vallen, dat wil je op een groter dag toch wel snel kwijt... )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Lieve »

Dutch John schreef:Hoe lang gaan die onderlagen mee? Hoe deden onze voorouders dat hier in de lage landen?

Groet,
DJ
Hier in de streek werden traditioneel sedumplantjes op de steunen van de buitenmuren gezet. Deze steunen zijn hoger dan de muren zelfs. Mijn overleden overbuur vertelde me dat je in de lente, zodra de koeien terug buiten komen, verse mest op de stenen moet smeren in een dikke laag en dan enkele plantjes planten. Jaarlijks bij mesten.
Ik zal morgen een foto maken van het resultaat.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Paul Joosten »

Zaterdag 15 april ga ik mijn schuurdak (foto op vorige pagina) voorzien van sedum. Er komt geen aarde of steentjes aan te pas! Het dak is al voorzien van EPDM, daaroverheen komt een beschermdoek, drainage, substraat in de vorm van een soort steenwol mat en daar weer overheen de sedum matten, totaal minder dan 10cm dik. Het gaat om zo'n 68 m2 en het totaalgewicht van de bestelling is maar ca. 1275 kg, dus net geen 20 kg/m2. Maximaal verzadigd houdt dit spul zo'n 17 L/m2 water vast dus wordt de extra dakbelasting hooguit 37 kg/m2 en dat kan het probleemloos aan. Kosten gemiddeld ca. €36/m2.

Mocht er iemand in de buurt (Zuidwending, gemeente Veendam) belangstelling hebben bied ik geheel gratis een snuffelstage aan, mits je bereid bent mee te helpen. Uiteraad zul je niet hoeven verhongeren of verdorsten. We beginnen zo vroeg mogelijk maar als je door reisafstand iets later kan komen is dat niet heel erg. Graag even een PB als je serieus belangstelling hebt.

Uiteraard zal ik na afloop wat foto's plaatsen. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Ruuben »

Wat cool paul! Ik ben benieuwd naar je mooie foto's
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Paul Joosten »

Truuk gelukt!! Gistermiddag om 2 uur kwam de zending binnen en ben ik met wat hulp van mijn vrouw begonnen met het beschermvlies, de drainage en het substraat het dak op te zeulen. Opeens begon het flink te waaien en hebben we fluks ook een flinke lading klinkers omhoog gehesen en erover verspreid, om te voorkomen dat alles alweer beneden zou liggen voordat de sedum lag.
2017-04-14 19.38.53.jpg
Vanmorgen om 8:30 meldden zich de hulptroepen (4 aardige buurtgenoten) en kreeg ik ook nog een verslaggever van RTV-Noord over de vloer. Ik kwam life in de uitzending, klik hier om het fragment te beluisteren. Met een goed halfuur lag alles (muv het sedum zelf) op zijn plek en hadden we wel wat koffie verdiend.
2017-04-15 10.21.25.jpg
Daarna was het nog drie kwartier werk om met z'n vijven de 65 m2 sedummatten op het dak te hijsen en uit te rollen, om 11 uur zat het erop!
Bijlagen
2017-04-15 11.17.29.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door peterberg »

Hi Paul, waar heb je het spul vandaan? Misschien is het ook iets voor ons, we hebben nog een flink stuk EPDM dak dat een niet bepaald prettig uitzicht geeft.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Paul Joosten »

peterberg schreef:Hi Paul, waar heb je het spul vandaan? Misschien is het ook iets voor ons, we hebben nog een flink stuk EPDM dak dat een niet bepaald prettig uitzicht geeft.
begroeningstechniek .nl, het urbanscape bgscape systeem aangepast aan mijn dak. Prima contact met de eigenaar, vlot antwoord op vragen, zeer tevreden mee.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Pietje »

Afgelopen weken hebben we het EcoExpo-huis in Boxtel (Kleine Aarde) afgebroken. Daar is ook geexperimenteerd met verschillende sedumdak-opbouw-varianten. De resultaten vielen me niet tegen. Na 7 jaar, zonder onderhoud:
Dak zuid, 5 graden, EPDM+zand 4cm. Alleen mos bij de afvoer, verder keurige Sedum acre, paar plukjes S. spurium, op de onmogelijke plek ONDER de dakoverstek van dak west en oost stond S album te floreren. Roos stond er ook tussen (!)
Dak west en oost, 10 graden, EPDM, substraat met grindtegels 5cm. Keurige sedum acre, plukjes Spurium, vooral aan de randen. Geen mos.
Dak noord, 5 graden, EPDM+zand 4cm. Veel schaduw van het hoogste dak + overstek, dus veel mos en gras.

Conclusie: hoe droger hoe beter, maar zorg er dan wel voor dat er Sedum album tussen zit. Zelfs zonder drainage (bij schuin dak!) gaat het goed.

Jouw dak, Paul, met drainage vanwege platdak, gaat helemaal goed komen. Heb je de randen met grof grind verzwaard tegen opwaaien?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Paul Joosten »

Pietje schreef:Heb je de randen met grof grind verzwaard tegen opwaaien?
640 kilo :fff
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door pelletpower »

Goed bezig Paul. Klusje van niks dus?
En de kosten? Ook weinig of viel t tegen?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Paul Joosten »

Het dak was al verstevigd en afgewerkt met EPDM. Ik hoefde dus alleen beschermvlies, drainage, substraat, sedum en ballast te kopen. Voor zo'n 65 m2 was ik een kleine €2400 kwijt. Meer dan ik oorspronkelijk van plan was maar het scheelt me wel veel werk en deze uitvoering is veel lichter. Geheel verzadigd met water ongeveer 37 kg/m2 en dat scheelt toch wel met de ruim 50 kg/m2 van mijn eerdere plan met lavasplit en zelf zaaien.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Paul Joosten »

Het dak ligt er nu ruim een jaar en doet het op de meeste plekken prima. Onlangs ben ik weer eens omhoog geklommen om letterlijk niet meer dan een handvol onkruiden weg te plukken. Het viel me op dat een enkele sedumsoort het toch minder doet en overleden lijkt; verdord en het valt uit elkaar als je het beroert.
2018-05-28 14.35.48.jpg
De leverancier raadt aan te bemesten maar het is me nog niet helemaal duidelijk met wat. Watertje noemde al eens eenmaal in de twee jaar te bemesten.Waarmee doe je dat? Ook tips van anderen zijn welkom.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Pietje »

Ik zou niet bemesten. Dat werkt leuk om sedum te kweken, maar als je op een dak gaat bemesten komt er vooral onkruid.

Op jouw foto zie je dat de S. spurium (grote bladeren) het te lastig vindt. Nu is het ook pittig weer: warm en droog! De S. album staat er ook tussen (met de kleine bolle bladeren), die houdt wel van deze plek. Alleen zaait die heel langzaam uit. je zou kunnen proberen stekjes S. album te kopen en die uit te strooien in een iets minder hete periode, maar het is lastig te voorkomen dat het spul naar beneden spoelt.

Dus misschien kun je het lekker zo laten en gaat het vanzelf goed komen :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Paul Joosten »

Wie weet is dat nog niet eens zo'n gek idee, tnx. Ik was sowieso al van plan om uit eigen tuin enkele op sommige plekken welig tierende sedum soorten te gaan transplanteren. Lijkt me dat zoiets in het najaar meer kans van slagen heeft dan nu?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie