groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Jansar »

Deze zomer wil ik een golfplaten dak van onze garage vervangen door een plat dak. Aanpalend wil ik een carport bouwen eveneens met plat dak. De totale oppervlakte van dit alles bedraagt zo'n 80m2. Dit is behoorlijk groot waardoor ik opteer voor een kostenbesparende maar eveneens esthetische oplossing.


Bedenkingen: Profielplaten zijn best duur en passen bovendien met hun industrieel karakter niet bij onze oude hoeve. Roofing en EPDM zijn eveneens onesthetisch. EPDM + groene laag begroeiing erbovenop zie ik echter wel goed zitten. De groene laag geeft wat mij betreft een esthetische meerwaarde en bovendien beschermd het de dakbedekking van UV stralen waardoor het veel langer meegaat. Een groendak, zoals we het kennen vormt echter een dikke, gewichtige laag en voor zo'n oppervlak komt dit heel prijzig uit. (de dragende constructie moet ook extra stevig dus de kosten hier lopen ook algauw op) Echter kan het volgens mij veel lichter en daardoor ook goedkoper. In mijn vorige woonst lag er een groot tapijt op mn roofing dak en het duurde niet lang vooraleer daar spontaan mos op groeide... dat was niet wat ik beoogde, wel wou ik de roofing beschermen van UV-stralen. Mos en vetplantjes groeien spontaan op eterniet golfplaten, zelf zonder drainage en substraatlaag... dus sommige planten hebben niet veel nodig.

Ik dacht aan een opbouw zoals bij een groen dak maar dan in veel dunnere lagen.

- Waterdichte dakbedekking: EPDM
- Drainagelaag: Is deze Überhaupt nodig bij een plat dak in combinatie met een slechts heel dun groen dak? Ook al is deze substraatlaag volledig doordrenkt van de regen blijft het bijkomstige gewicht door het water beperkt. Dakhelling van 1cm per meter zorgt sowieso voor afvoer van het overtollige water, weliswaar trager dan met een drainagelaag, maar daarom misschien niet nefast voor gewassen zoals mos. Gezien hun sponzige structuur denk ik dat deze eerder gevoelig zijn voor droogte dan voor vocht.
Indien geen drainage wel nefast is voor deze begroeiing dacht ik aan een heel dunne laag agrex korrels, goedkoop en relatief licht tov de massa. Dikte van deze laag eventueel, het absolute minimum. Ik dacht aan 2cm (2 korrels dik)?
- Geotextiel tussen de drainage en substraatlaag: ik heb nog enkele rollen liggen dus die kunnen ineens het dak op.
- Substraat laag: iemand tips wat de samenstelling betreft? Kan bijvoorbeeld zeefzand (gratis verkrijgbaar in betoncentrale = een mengeling bestaande uit heel fijn puin en grond, copro gekeurd) In ieder geval lijkt het mij belangrijk dat het goed watervasthoudend is, zodat het niet onmiddellijk uitdroogt bij zonnige periodes. Daarom eventueel absorberend organisch materiaal toevoegen zoals vlaslemen, miscanthussnippers/hennepscheven?)
Dikte van de substraat laag: ik dacht 3 tot 5cm, wetende dat bv. mos al groeit op tapijt
- Keuze van plantensoort is cruciaal aangezien deze er moet in gedijen, maar wellicht komen die er al vanzelf. Maar ik dacht dus zoals reeds vernoemd aan mos. Verder misschien soorten vetplantjes die tussen rotsen groeien? Iemand tips?

De dragende constructie vraagt niet veel denkwerk omdat het gaat over een lange, smalle rechthoek van 6x13m met in totaal 15 verticale steunpalen. De overspanningen in deze constructie bedraagt maximum 3meter dus ik maak het voldoende stevig en heb daarover geen vragen.
Dit ter info zodat we wat dat betreft niet gaan afwijken in deze topic.

Alvast bedankt!!
Jan
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door JantjeV8 »

Hoe dunner de laag, hoe eerder het te droog wordt.

En voor die substraatlaag wil je uitgezeefd zand gebruiken, maar denk om de scherpe steentjes die daar in zitten, die moeten niet door je epdm heen gaan.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Ruuben »

Bij intratuin zag ik zaterdag een tafel met alleen maar sedum plantjes.

https://www.intratuin.nl/tuinplanten/va ... nten/sedum

https://www.intratuin.nl/tuinplanten/va ... nten/sedum
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Jansar »

JantjeV8 schreef:Hoe dunner de laag, hoe eerder het te droog wordt.

En voor die substraatlaag wil je uitgezeefd zand gebruiken, maar denk om de scherpe steentjes die daar in zitten, die moeten niet door je epdm heen gaan.

Zeefzand is slechts een denkpiste. Het is niet dat ik dit per se wil gebruiken. Tussen EPDM en het zeezand kan wel geotextiel om beschadiging te voorkomen. Het is alvast een feit dat een dunnere laag sneller droogt. Anderzijds bleef het mos op het tapijt steeds terugkomen, ook al was het na een hete periode verschraalt.
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Jansar »

Ruuben schreef:Bij intratuin zag ik zaterdag een tafel met alleen maar sedum plantjes.

https://www.intratuin.nl/tuinplanten/va ... nten/sedum

https://www.intratuin.nl/tuinplanten/va ... nten/sedum
Bedankt voor de tip!
Een sedumdak zou blijkbaar al kunnen op een substraatlaag van 3cm. Ik vraag me dan af welke samenstelling dit substraat heeft. Iemand een idee?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Lieve »

Luiers?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Pietje »

Drainagelaag is zeker nodig, als je wilt dat er sedum blijft staan. Zonder drainage krijg je mos en gras... Mos wil je niet, want dat wordt snel dikker en dikker, natter en natter. Voor je het weet heb je een berkenbos op je dak.

Er zijn eenvoudig noppenfolies als drainage te krijgen, dat zou ik minimaal doen. Op een plat dak gaat vocht niet heel makkelijk weg. Kleikorrels zijn een heel stuk duurder met m2...

Een dunne substraatlaag ik prima. Het mag best droog worden; de ongewenste planten overleven dat niet, de gewenste planten wel (misschien tijdens een hittegolf een keer sproeien). Gewenste planten zijn sedums: vetplantjes. Koop er een paar, knip ze in stukjes en stek ze uit. Een jaar later nog een keer doen en je hebt er heel veel. Je kan ook stekken (stukjes...) per kg kopen. Zorg er voor dat er Sedum spurium tussen zit, die doet het altijd. S. album, S. acre doen het ook prima.

Als substraat zou ik geen zand gebruiken. Dat heeft niet genoeg structuur, gaat spoelen. Kokosmat met potgrond op je geotextiel lijkt me een goede start.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Ruuben »

Goeie info! Ik ga het ook doen op mijn schuurtje.

Welke folie ? Link? Foto?

Dus klopt deze opbouw?
Epdm
Drainage noppenfolie
Worteldoek
Kokosmat
2cm grond
Sedum
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Pietje »

Even snel iets gevonden: http://www.heim-baustoffe.de/Keller/Wae ... vlies.html

Worteldoek is niet nodig, want de drainage heeft al een geotextiel doek. Bovendien is worteldoek hier helemaal niet geschikt/bedoeld voor...
Potgrond is niet hetzelfde als grond. Potgrond is veen met van alles er bij.
Met kokosmat bedoel ik niet ziets wat in de gang ligt, of waar vloerbedekking van gemaakt is... Kokosmat in het tuincentrum wordt gebruikt om bodem af te dekken, en potten en zo.

Verder prima! :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Ruuben »

http://www.vijverkoopjes.nl/begroeiings ... eter-breed
Betaalbare kokosmat.

Iemand goedkopere dranaige doek oplossing?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Pietje »

Die drainagedoek is niet duur. Onderdoek ter bescherming van je EPDM, drainagelaag en daarboven Geotextiel in 1 laag. Als je dat los gaat samenstellen mag je 3x in de buidel tasten, en waarschijnlijk dieper...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Dutch John »

Drainagedoek, EPDM, geotextiel, worteldoek, potgrond, kokosmat, noppenfolie? Wat is er eigenlijk ecologisch aan een groen dak? Hoe lang gaan die onderlagen mee? Hoe deden onze voorouders dat hier in de lage landen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door JantjeV8 »

Die kwamen niet verder dan een laag mos.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Paul Joosten »

Interessant topic, ik speel ook al geruime tijd met de gedachte een sedumdak op de schuur te maken. Ik heb vorig jaar twee dakkapellen gezet en van de gelegenheid gebruik gemaakt het hele dak (behalve de steilste delen, die met pannen gedekt zijn) een EPDM-afdekking te geven van tussen de 65 en 70 m2. Het ligt overal op (net) voldoende afschot zodat er vrijwel geen plassen op blijven staan. De constructie eronder is een samenstel van balken dat in de loop van een kleine halve eeuw driemaal een grote verandering heeft ondergaan en waarvan de draagkracht niet heel eenvoudig is vast te stellen. Extra gewicht kan het nog wel hebben maar bij voorkeur toch zo gering mogelijk. Ik heb al zo hier en daar wat informatie proberen te vinden en had het idee dat een paar cm lavasplit zo op het (vrij dikke) EPDM al zou moeten volstaan. Op een proefstukje heb ik al eens geprobeerd om scherpe steentjes door het EPDM heen te trappen maar dat is me niet gelukt. De toegevoegde waarde van bescherming hiertegen is me dus onvoldoende duidelijk.

Wie heeft er al echte praktijkervaring en wil die delen?

Mijn dak:
2015-09-15 10.27.44.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Watertje
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2016, 22:30

Re: groendak doe het zelf, goedkoop en minimum aan dikte

Bericht door Watertje »

Substraat met daarop de sedummatten geeft al een verdeling van gewicht mocht je er op lopen.
Je kunt evt een laag goedkoop vilt eronder leggen.

Verder, Drainagelaag? Waarom? Ik heb meermalen een dak gemaakt met sedummatten en bijna nooit drainage/noppen etc gebruikt.
Het resultaat is er niet minder om zie de upload.
Schermafbeelding 2016-04-30 om 17.02.17.png
Bij scholen e.d. hebben we het wel eens gedaan maar om nou enthousiast te worden van het resultaat...niet per definitie beter.
Verder moet je eens in de 2 jaar er wat mestkorrels op gooien :)
Niet nodig maar activeert de bloei lekker!
Plaats reactie