Slaap/badkamer en afzuiging

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Slaap/badkamer en afzuiging

Bericht door jobplas »

Niet helemaal zeker of dit onderwerp hier thuis hoort, maar ik heb wat advies nodig:

Op de begane grond zijn we een ruimte aan het verbouwen van ongeveer 45m2.
Ik heb daar inmiddels een geïsoleerd binnenspouwblad in aangebracht en ga binnenkort ook met de vloer aan de gang omdat die deels gewoon op zand gestort is. Uiteindelijk worden alle wanden en de vloer goed geisoleerd en verwarmd met vloerverwarming.

Ongeveer 15m2 van de ruimte willen we inrichten als een badkamer, met bad toilet en douche, het overige deel gebruiken we als slaapkamer.
Mijn vraag is eigenlijk, wat moeten we met het klimaat doen?

Een slaapkamer is normaliter ongeveer 15 graden (hier kan ik een aparte vvw groep voor gebruiken).
Een badkamer zou volgens bouwbesluit 24 graden moeten zijn (op deze vvw groep heb ik nu ook een apart toilet gepland).

Verder moet je de badkamer natuurlijk ook afzuigen, en het toilet er naast ook.
Is het wel verstandig om de beide ruimtes te verbinden of zal er toch een scheidingswand in moeten komen vanwege het klimaat verschil?
Wat voor afzuiging kan ik toepassen om vocht wel af te voeren maar warmte zo min mogelijk? Hoe stuur ik deze afzuiging?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Slaap/badkamer en afzuiging

Bericht door Ruuben »

jobplas schreef:Niet helemaal zeker of dit onderwerp hier thuis hoort, maar ik heb wat advies nodig:

Verder moet je de badkamer natuurlijk ook afzuigen, en het toilet er naast ook.
Is het wel verstandig om de beide ruimtes te verbinden of zal er toch een scheidingswand in moeten komen vanwege het klimaat verschil?
Wat voor afzuiging kan ik toepassen om vocht wel af te voeren maar warmte zo min mogelijk? Hoe stuur ik deze afzuiging?
Als je duur wil doen maak je 2 gescheiden afzuigingen, met een terugslagklep in beide kanalen voordat ze samenkomen. warmte vasthouden en vocht wel weg dat gaat niet.

Ik heb een humiditeit gestuurde sensor, met een manuel pulsschakelaar die ook 30 minuten nadraaien geeft voor in mijn gezamelijke wc/badkamer.
Voor je toilet zou ik een lichtgestuurde ventilator kiezen met nalooptijd.

Dus afzuiging lokaal in badkamer en wc maken. Niet via internet kopen, veel te duur. Hornbach of bouwmaat

http://kunststoffen.nedco.nl/kunststoff ... ties=82231
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Slaap/badkamer en afzuiging

Bericht door Brutus Groenus »

Wij hebben de verwarming in de badkamer (15m2) altijd op * staan, geen idee welke temperatuur dat is, 24° lijkt me wel heel warm :fff

Afzuiging in het toilet vind ik persoonlijk maar overbodig, ik de badkamer heb ik een simpel afzuigertje die 2-30 minuten kan nalopen.
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Slaap/badkamer en afzuiging

Bericht door JantjeV8 »

Een stapje verder, kun je die vochtige badkamerlucht ook niet door zo'n luchtwarmtewisselaar (die in die balansventilatiesystemen zitten) laten gaan alvorens uit te blazen?
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Slaap/badkamer en afzuiging

Bericht door jobplas »

Ruuben schreef:
jobplas schreef:Niet helemaal zeker of dit onderwerp hier thuis hoort, maar ik heb wat advies nodig:
Ik heb een humiditeit gestuurde sensor, met een manuel pulsschakelaar die ook 30 minuten nadraaien geeft voor in mijn gezamelijke wc/badkamer.
Voor je toilet zou ik een lichtgestuurde ventilator kiezen met nalooptijd.
\
Bedankt Ruuben,
Zo'n humiditeit gestuurd ding, werkt dat een beetje? Zelf samen gesteld of standaard modelletje? Als ik nou beide ruimtes op zo'n ventilator hang, kan ik dan de schakelaar niet in de WC hangen? De badkamer wordt wel geactiveerd door de humiditeit toch?

Ik heb in het Toilet een 12v verlichting, dus licht gestuurd wordt dan iets lastiger.
Afzuiging in het toilet is in ons geval helaas wel noodzakelijk.... :)
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Slaap/badkamer en afzuiging

Bericht door jobplas »

JantjeV8 schreef:Een stapje verder, kun je die vochtige badkamerlucht ook niet door zo'n luchtwarmtewisselaar (die in die balansventilatiesystemen zitten) laten gaan alvorens uit te blazen?
Precies, daar zat ik ook aan te denken, heeft Nefit niet zo'n ecolution gepland? Een WTW afzuiging met warmtepomp? Of is dat een fabeltje?

Wat betreft badkamer/slaapkamer, zijn deze ruimtes te combineren of is dat een slecht plan?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Plaats reactie