Passief huis - fundatie/isolatie op zand of grind

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

Passief huis - fundatie/isolatie op zand of grind

Bericht door lord Anubis »

Beste Experts

Ik ga bouwen op klei grond, met 30cm EPS250 en dan 18cm beton ( fundering strook/balk ).
Het is daar redelijk vochtig. Als voorbeeld een meter of 50 verder en 40-50 cm lager kan het na een paar dagen van regenbuien, blank staan voor een cm of 5. Dus reken Peil min 50 is 5 cm water in open park. Ik moet het perceel n.l. wat ophogen.

Ik zie via U-wert.net en van wat ik weet dat de R-waaarde van grind en zand gelijk zijn. Oke, met 30cm EPS, maakt dat ook weinig uit.
Waar ik wel aan denk hoe droger hoe beter. Dus ik denk uitgraven worteldoek, aangestampt grind, de EPS en dan de beton. Wortel doek om het grind zo min mogelijk met de klei te vermengen terwijl ik erop bezig ben, dit om kleffe troep te mijden.
De geïsoleerde fundatie zijkanten is afgeschermd met DPC folie, dit tot onderzijde van het grind.
Nu twijfel ik over twee zaken.

1. Ter bescherming van de zijkanten, of 10 cm breed grind tot grind laag of een laagje van 5 cm beton tot grind laag.

2. I.p.v. grind onder de vloer isolatie, zand.

Wat is jullie rationele ideeen, eventueel met verwijzingen naar logische antwoorden.

Hoop op jullie reacties.

Mvg

LA
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Passief huis - fundatie/isolatie op zand of grind

Bericht door Pietje »

Is 30cm EPS genoeg om op klei te funderen?

Zonder gegevens over de bodemopbouw kan ik niet beoordelen waardoor je plasvorming krijgt. Dus is het lastig iets zinnigs te zeggen over een keuze...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

Re: Passief huis - fundatie/isolatie op zand of grind

Bericht door lord Anubis »

Pietje schreef:Is 30cm EPS genoeg om op klei te funderen?
In welk opzicht bedoel je dit? Wat brengt je tot deze vraag?
Dikte of materiaal of ....?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Passief huis - fundatie/isolatie op zand of grind

Bericht door JantjeV8 »

Wat Pietje bedoeld is dat jouw huis gaat drijven. Het blijft niet staan. Je vraagstelling is te breed of je geeft niet genoeg informatie.

En als je in een waterput gaat bouwen, zul je tijdens de bouw in elk geval moeten draineren. Zomaar een laag zand op die klei gooien werkt niet, dat spoelt in de loop der jaren vanzelf weer er tussenuit.
Plaats reactie