Hout duurzaam verduurzamen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door MaartenB »

Ervaring met tung en lijnolie is hier hetzelfde als dure merkolies, na 1 jaar buiten ben je weer af bij het begin. Zal de 2 op 1, 1 op 1 en puur bewerking proberen, hopelijk werkt dat beter.
EdwinUdo
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2018, 07:35

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door EdwinUdo »

Wij hebben ons vorige huis, een schuur en enkele houtenbijgebouwtjes voor gzsten met natuurlijke zelfgemaakte verf behandeld. Het is een succes.
Een strikte voorwaarde is: het dient onbehandeld hout te zijn! Ook niet behandeld tegen termieten etc.
Het mengsel bestaat uit natuurlijke pigmenten (okerkleurig , zwart en rood hebben wij gebruikt) , meel, water een zeer klein deel lijnolie en een beetje ijzersulfiet tegen algen en ander groenaanslag, een en ander dien je te koken, De prijs per liter komt op ca 5 € per liter of minder afhankelijk v de pigmenten en hoeveelheden. Het is een groot succes, echter: uitgevoerd in frankrijk ( limousin) vergelijk de klimatologische verschillen !
natuur is niet duur
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2018, 21:57

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door natuur is niet duur »

Er is pas een boekje verschenen met allerlei verfrecepten op natuurlijke basis. Krijtverf, kookverf, caseineverf, kalkverf en veel meer. Te koop bij de Labshop in Apeldoorn. Interessant!
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Sandman79 »

Zijn er nog verdere ervaringen? ik heb een paar stukjes bos bijgekocht, om mn bijenkasten te plaatsen, 1 bosje staat vol met grove den, ik wil er planken uithalen, niet enkel brandhout, en zou dit hout graag buiten willen gebruiken (weer bijenkasten van maken bvb ;) )
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door maarten martens »

ik heb 2 jaar geleden enkele balken douglas met de Shou-sugi-ban methode bewerkt,
moeilijk in te schatten wat het resultaat nu is, maar het was wel heel erg leuk !!
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door benthuis »

maarten martens schreef: 30 okt 2020, 21:50 ik heb 2 jaar geleden enkele balken douglas met de Shou-sugi-ban methode bewerkt,
moeilijk in te schatten wat het resultaat nu is, maar het was wel heel erg leuk !!
Met de gasbrander of echt in een driehoek met een krant?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door remco d »

Valt deels onder verduurzamen... Ik heb voor mijn kinderen van robinia balken een boomhut gebouwd, een heel ding. Nu zie ik dat twee van de balken door houtworm oid worden aangetast. Het ding staat net een paar maanden! Robinia zou lang mee moeten gaan maar nu ben ik wel wat bang. Wat zou hier een oplossing voor zijn?
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door maarten martens »

met de gasbrander, daarna met staalborstel proper maken
Bijlagen
2017-12-23 12.11.02.jpg
2017-12-23 10.33.58.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Gargouille »

De houtsoort speelt een rol in de duurzaamheid van deze brandtechniek, shou sugi ban. Zo staat 'sugi' voor japans cederhout.

De dikte van de kool-laag speelt ook een rol: 2à3 mm voor langdurig buitengebruik.

Om de koollaag langer te fixeren gebruikt men in Japan tung-of lijnzaadolie. Te vernieuwen alle 10 jaar.

Harde houtsoorten zijn moeilijk om een dikke laag houtskool op te vormen, daarom minder geschikt voor buitentoepassingen met deze techniek.

Cedar is dus best, maar houtsoorten met open celstructuren en veel cellulose zoals lariks, grenen en vuren zou ook moeten lukken.

Overigens heb ik hier een paardenstal staan van onbehandeld vurenhout, planken 22mm. Staat al 15 jaar zonder probleem, vergrijsd wel. Het hout komt nergens in contact met de grond. Ik verwacht dat het onbehandeld, goed verlucht, ook 25 jaar meegaat en daarna gewoon de kachel in kan. De blokhut van beter hout dat in hetzelfde jaar geplaatst werd door de buurman -en geverfd met een 'beschermende verf'- is al volledig rot en kromgetrokken in dezelfde periode. Veel behandelingen doen meer kwaad dan goed, kosten nodeloos veel geld en werk en maken het hout tot niet-recycleerbaar afval.

De versie waarbij na het branden de koollaag wordt verwijderd, wat de houtnerven mooi accentueert, gebruikt men in Japan eerder voor binnentoepassingen.

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Ernest Dubois »

remco d schreef: 31 okt 2020, 20:11 Valt deels onder verduurzamen... Ik heb voor mijn kinderen van robinia balken een boomhut gebouwd, een heel ding. Nu zie ik dat twee van de balken door houtworm oid worden aangetast. Het ding staat net een paar maanden! Robinia zou lang mee moeten gaan maar nu ben ik wel wat bang. Wat zou hier een oplossing voor zijn?
Zit dat worm in de spint of kernhout? Als dat laatste het geval is zou dat heel merkwaardig zijn als de eerste is dat normale en de oplossing is alle spint te verwijderen. Ik heb robinia balken hier in de boomgaard een aantal jaren staan opgestapeld zonder bescherming en daar markeerde niks aan.

Uit en studie van de stadsbosbeheerder van de Verenigd Staten, heb ik gelezen, blijk dat het verkolen van hout niks levert aan duurzaamheid, het is een niet bewezen idee, of misschien een slechts uitgevoerde studie. In ieder geval ben ik persoonlijk sceptische dat het werkt. Zoals G het al zegt is de techniek zeer verbonden in Japan met cederhout wat een hout die op zichzelf al duurzaam is en daarom geen verduurzaming nodig heeft. Volgens mij is het meer een afwerking behandeling puur voor het uitzien van een oppervlakte.
Werken, das leuk.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Krelis »

staat allemaal beschreven in een oud boekje Georg Frank (Taunton Press) #scorching Niet zo hip dus 😉

werd in een adem genoemd met ‘french polishing’ etc.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Gargouille »

Krelis schreef: 01 nov 2020, 16:45 Niet zo hip dus 😉
De vraag was ook niet om hout hip te verhippen...
G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Ernest Dubois »

Gargouille schreef: 01 nov 2020, 18:00
Krelis schreef: 01 nov 2020, 16:45 Niet zo hip dus 😉
De vraag was ook niet om hout hip te verhippen...
G
Oke maar als het niks doet tov duurzaamheid, wat blijft dan over?
Werken, das leuk.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Gargouille »

Ik denk dat het mits juiste plaatsing van het hout (hout moet altijd snel kunnen drogen) wel een beetje voor extra duurzaamheid kan zorgen.
Zo is:
-houtskool erg kleurvast(inert) onder invloed van zon en wind. En krijg je dus niet het ongelijkmatig vergrijzen zoals onbehandeld hout.
-houtskool creëert een alkalisch oppervlak wat zeker schimmelgroei tegengaat (al is dat bij ceder ook geen probleem)
-houtskool creëert een zwart oppervlak dat beter zonlicht absorbeert en dus ook iets sneller droogt.
(- ik dacht ook dat bepaalde insecten niet van houtskool hielden, maar zou het terug moeten opzoeken om het zekerheid te stellen, maar in ieder geval is aan één oppervlak de cellulose (het voedsel van houtaantasters) omgezet in koolstof en dus veel minder aantrekkelijk voor de beestjes)

Dus zeker als esthetische afwerking is het een duurzame esthetische afwerking. Zeker als je bedenkt dat het alternatief voor een zwarte afwerking vaak carboleum-produkten zijn ...

G
Laatst gewijzigd door Gargouille op 01 nov 2020, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door remco d »

Ernest Dubois schreef: 01 nov 2020, 13:55
remco d schreef: 31 okt 2020, 20:11 Valt deels onder verduurzamen... Ik heb voor mijn kinderen van robinia balken een boomhut gebouwd, een heel ding. Nu zie ik dat twee van de balken door houtworm oid worden aangetast. Het ding staat net een paar maanden! Robinia zou lang mee moeten gaan maar nu ben ik wel wat bang. Wat zou hier een oplossing voor zijn?
Zit dat worm in de spint of kernhout? Als dat laatste het geval is zou dat heel merkwaardig zijn als de eerste is dat normale en de oplossing is alle spint te verwijderen. Ik heb robinia balken hier in de boomgaard een aantal jaren staan opgestapeld zonder bescherming en daar markeerde niks aan.
Het zijn robinia weidepalen, dus daar zal dan denk ik wel wat spinthout aan zitten? Ben er niet helemaal in thuis, zag een hoop gaatjes en kon ineens een laag hout vermolmd wegtrekken. Dit kende ik niet van eerdere klussen die ik met dat hout gemaakt heb. Ik schrok ervan, huisje zit een hoop tijd (en ook wat centjes) in en ik kreeg al visioenen van ongedierte wat het complete bouwwerk wegvreet haha. Het zijn dus niet die speciale geschaafde palen die ze in de openbare ruimte vaak gebruiken voor speeltoestellen.
Plaats reactie