Hergebruik van bouwmaterialen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Hergebruik van bouwmaterialen

Bericht door JantjeV8 »

Afgesplitst van viewtopic.php?f=5&t=5529&start=30, Pietje

Hergebruik op locatie heeft denk ik niet eens zozeer met de aannemers zelf te maken, maar met de regeltjes. Ik denk dat een aannemer het helemaal niet erg vindt om z'n logistieke bouwplaatskosten te kortwieken.

Een aannemer moet (Bouwbesluit) een verwachte levensduur van een gebouw aantoonbaar kunnen maken, veelal is de referentieperiode 50 jaar. Hoe toon je aan van hout wat al 35 jaar ergens ingebouwd heeft gezeten dat het nog eens 50 jaar mee moet kunnen gaan? Of de vorstklasse is onbekend van de zojuist gesloopte bakstenen uit de oude voorgevel. Of de oude materialen passen niet meer in de huidige brandklasses. Stroomdraad is anders gekleurd. Stalen stroombuizen mogen niet meer. Noem maar op. Het is gewoonweg garantietechnisch (juridisch) niet dicht te timmeren. Overigens is het recycle aandeel vaan een gebouw wel erg verhoogd. Steenachtige materialen worden vaak wel ter plekke vergruisd en als bouwplaatsverharding gebruikt... Toch enigzins een 2e leventje.

Tegenwoordig wordt met Breeam-achtige certificeringen wel een goede poging ondernomen. Transportbewegingen worden geregistreerd, het type voertuig e.d. om een Co2 footprint te krijgen. Materialen hebben een puntenclassificatie toegekend gekregen. Oplosmiddelen worden geregistreerd.

Of het dat helemaal is betwijfel ik, volwassen is het systeem nog lange na niet. Er zijn ook vraagtekens te zetten bij de puntentoekenning als je onderzoekt wie materialen de punten toekent..
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door JantjeV8 »

Het is een draadje waard, het zet je aardig aan het denken.

Momenteel is herbestemming een veel gehoord begrip, en multifunctionaliteit.

Gebouwen krijgen meer Breeam punten als je het zodanig bouwt dat een kantoorfunctie op termijn ook in een woonfunctie kan veranderen. Je houdt dan bijvoorbeeld rekening mee dat er in een gevel ergens ramen 'eenvoudig' later ingebouwd kunnen worden.
Maar, hoe eco is het om extra voorzieningen in te bouwen die weliswaar het rapportcijfer opvijzelen, maar verder met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit en te nimmer praktisch gebruikt zullen gaan worden.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

@ Jantje
Iedereen moet zich aan het bouwbesluit houden! :D . Heb je weleens de vraag gekregen of het hout nog wel 50 jaar kan meegaan?
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door JantjeV8 »

Op hout gericht heb ik die vraag 2x gehad.
Op andere systemen meermaals.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hergebruik van bouwmaterialen

Bericht door ritsaert snijder »

Oke dat is dan een handhavingsambtenaar van de betreffende gemeente? Feitelijk zal iedereen met gezond verstand kunnen zien dat er niks aan de had is maar dan moet je het kunnen aantonen.... :oops: Probleem is dus dat je geen certificaat of factuur heb waarmee je dat kan aantonen. Werkelijk te triest voor woorden.

Dit soort regelingen zijn voor mij aanleiding geweest om een vervallen boerderij te kopen en die vervolgens zonder vergunning (en dat mag want er kan heel veel binnen de omgevingsvergunning) compleet te verbouwen. Verbazingwekkend genoeg heb je dan veel keuze-ruimte en het komt in de praktijk voor dat je bij nieuwbouw feitelijk minder mogelijkheden hebt. Bij een dergelijke verbouwing geen onzekerheid en maandenlange...en vaak ook redelijk kostbare... procedures.

Het resultaat moet natuurlijk aan de toets van het bouwbesluit voldoen. Maar omdat er geen vergunning is verleend wordt er niet getoetst. Als er dan wordt getoetst (hoogst onwaarschijnlijk) heb je als handhaver een probleem....want wat is de oude situatie? Wat zijn de veranderingen? En dan is de bewijslast bij de handhaver....
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hergebruik van bouwmaterialen

Bericht door JantjeV8 »

BoWoTo vraagt wel eens naar de levensduur onderbouwing, maar ook de Bouwdirectie, de toezichthouder/adviseur van de principaal.
Mijn ervaringen zijn overigens beroepshalve, niet prive/particulier met de plaatselijke autoriteiten.

Maar stel je eens voor:
Je bent onderaannemer en je komt voor een klus opname doen op uitnodiging van de aannemer. Er moet een nieuwe gevel om een bestaand gebouw heen getrokken worden. De oude bekleding is er af, de houten latten zitten er nog. Je kunt iedere gevelbekleding adviseren, rekentechnisch op sterkte onderbouwen, maar je zult nooit en te nimmer garantie kunnen geven dat die gevel zal blijven hangen. Het zal altijd, hoe dan ook, aan het oude hout liggen. Maar als onderaannemer kun je zo'n risico nooit over je afroepen, advies is in zo'n geval dus altijd: vernieuwen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hergebruik van bouwmaterialen

Bericht door ritsaert snijder »

Helaas zijn mijn ervaringen ook deels beroepshalve :oops:

Tsja...in dergelijke gevallen kan je toch de situatie beoordelen? Het hout is goed...of niet! Punt is dat dit soms niet makkelijk is en dat je kleine kansen met grote gevolgen wil uitsluiten?

In de toekomst zullen dit soort dingen veranderen. Als de energie en vooral ook de grondstoffen veel duurder worden dan ga je natuurlijk een andere afweging maken.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hergebruik van bouwmaterialen

Bericht door JantjeV8 »

ritsaert snijder schreef: Tsja...in dergelijke gevallen kan je toch de situatie beoordelen? Het hout is goed...of niet! Punt is dat dit soms niet makkelijk is en dat je kleine kansen met grote gevolgen wil uitsluiten?
Ja, maar op dat moment wordt het gebied van helder transparant toch al behoorlijk grijs. Ook kostentechnisch wordt dan al snel een argument om voor alles van 't zelfde te kiezen.

Er zijn ook behoorlijk wat normen opgesteld voor het bepalen van veroudering. Hoe dat voor hout precies zit weet ik niet, maar voor staal zijn er diverse parameters die dan mee genomen worden; Time of wetness, positie in de spouw geeft een klimaatzone-getal, positie in den landen geeft een klimaatklasse, etc. Dat bepaald of een sterkte over een X periode nog voldoende zal zijn.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hergebruik van bouwmaterialen

Bericht door ritsaert snijder »

Eigenlijk maken we het met elkaar heel erg ingewikkeld en dan is het vervolgens te ingewikkeld (te tijdrovend) en te risicovol om her te gebruiken.

Maar als je vervolgens bij je zelf (zonder vergunning en poespas) een schuur staat te maken dan kan het wel. Dan gebruik je gewoon je gezond verstand.....

Vakmanschap en gezond verstand, dat moet weer terug te komen. Maar het de mannen die in Nederland de huizen bouwen die hebben dit vaak maar in beperkte mate (net als veel auto- cv - loodgieters- electra monteurs).

In de kantoren worden de plannen bedacht ..die door het werkvolk moeten worden uitgevoerd. Opleiding en niveau van het werkvolk is laag. Risico's moeten worden vermeden. Processen worden zoveel mogelijk gestandaardiseerd. Hergebruik past daar natuurlijk niet in.

Reparaties betekent niet repareren; nee..er wordt uitgelezen en er worden onderdelen verwisseld. Zonder dat men een idee heeft wat er aan de hand is.

Gelukkig zijn er uitzonderingen, maar ze sterven rap uit.

Ik heb niks tegen deze mensen maar ik vind het systeem slecht.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hergebruik van bouwmaterialen

Bericht door Dutch John »

Het vermoordt de creativiteit. Het huidige systeem is als voorgebakken brood. Een paar mensen bepalen de ingrediënten en de samenstelling. De grote groep eindgebruikers rest zielloos afbakken. Marketing zal je een romantisch gevoel aanpraten middels de geur van versgebakken brood, maar met vaardigheid, ambachtelijkheid of creativiteit heeft het helemaal niets meer te maken. Trek deze metafoor door naar elk willekeurig hedendaags onderwerp. Ik schrijf hedendaags, omdat het het woord modern niet eens verdient.

Er zijn acht vormen van kapitaal. Inmiddels vlakken er zeven af ten gunste van die ene: financieel kapitaal. We kunnen weliswaar bogen op een grote vooruitgang en welvaart, maar wel binnen de eenheidsworst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Hergebruik van bouwmaterialen

Bericht door mro »

Probleem is ook: tijd.

Men krijgt geen tijd meer om de situatie goed in te schatten, te overleggen, er een nachtje over te slapen,...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hergebruik van bouwmaterialen

Bericht door Dutch John »

Misschien is tijd wel de negende vorm van kapitaal? Die op plaats 1 hoort? En ook aan erosie onderhevig is, omdat we onze tijd verkopen voor geld.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hergebruik van bouwmaterialen

Bericht door ritsaert snijder »

En wat ook een rol speelt is de emancipatie van de arbeidersklasse. Mijn vader vertelde dat de smid alles las en alle klassiekers had staan. Werd het ingewikkeld dan ging je naar de smid.Nu wordt iedereen gewogen en geselecteerd. Kan je goed leren dan ga je naar HBO of universiteit (vaak massaal en slecht) en daarna gaat 90 % naar een kantoor. Kan je niet goed leren dan krijg je een vmbo opleiding....waar docenten voornamelijk proberen te overleven, les geven krijgt weinig kansen.
Resultaat is een andere indeling van de maatschappij. Met een grote restgroep met onduidelijke talenten, gefrustreerd en zonder leiding (in de zin van de smid van vroeger).
Het leren van een ambacht is vrijwel uitgestorven.
groet!

Ritsaert
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Hergebruik van bouwmaterialen

Bericht door mro »

Wie anno 2016 nog de ambitie heeft om te gaan voor een kantoorjob is in ieder geval niet goed bezig.

Naar mijn mening moet de mens volop inzetten op zijn sterkste gave: creatief zijn. Al de rest wordt overgenomen door de automaat, op zich geen probleem.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hergebruik van bouwmaterialen

Bericht door ritsaert snijder »

mro schreef:Wie anno 2016 nog de ambitie heeft om te gaan voor een kantoorjob is in ieder geval niet goed bezig.
Eens en we zijn niet goed bezig. Maar het systeem duwt je in een richting.

Wat ook nog een factor is de complexiteit. We maken alles waanzinnig ingewikkeld. Gestoord wordt ik er van.

Complex en niet gemaakt om door mensen te repareren. Gemaakt met plastic klemsysteempjes om door een robot in elkaar te flansen. Gisteravond een Chinese bouwpakket in elkaar gezet voor mijn dochter. Ik wilde even de koplamp bekijken....Niet doen dus.

Een eerlijke opgeknapte fiets had ze al gehad. Maar dat was te opvallend. Ik ben benieuwd hoe snel ze haar lesje gaat leren. Chinese lagers....Ze moet er elke dag mee naar school (14 km verder).
groet!

Ritsaert
Plaats reactie