Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ruspek »

Vanaf 50m3 kwam de offerte uit op iets van 70 euro exc btw voor duits product. Voor product met Nl keurmerk 92 euro per m3 ex btw.

Schuimbeton iets van 52 euro per m3.

Op 100m3 scheelt het toch w er l iets :cry:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door Pietje »

Na een hete droge zomer moest ik een gat hakken door de 3 jaar oude schuimbetonnen vloerplaat, zo'n 2,5 meter van de rand van deze plaat af. Zoals je op de foto kan zien: de onderste 50cm (van de 55) kleddernat, terwijl het grondwater maandenlang ver onder het niveau van deze plaat lag. Ik heb geen goed gevoel bij de huidige isolatie-waarde. Waar de zwarte verkleuring vandaan kom weet ik niet.
P1470687.JPG
ik heb een bakje vol blokken gewogen, deze liggen nu te drogen. Over een week, als ze droog zijn, weet ik hoeveel water er in zat. Na een uur was het bakje al 6% lichter, ook dat geeft te denken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door JantjeV8 »

Zwart=verbrand=rot... :(

Gevoelsmatig: schuimbeton zit vol zuurstof, water erbij en het verbrandingsproces blijft doorgaan.

Geen Dampremmende laag er onder gehad? Was dat niet geadviseerd?
2018 is relatief droog geweest, maar van 2017 naar 2018 hadden we bijna hoogtestandenrecords m.b.t. de waterstanden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door Pietje »

De schuimbeton zit overal ingepakt in folie.

Wat houdt die "rot" in, en wat zijn de gevolgen voor lange termijn?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door JantjeV8 »

Constructief weet ik niet, maar in elk geval schimmels en muffe luchtjes.

Je zou een blokje uit kunnen hakken/zagen, en naar de dichtstbijzijnde betoncentrale gaan. Die hebben een drukpers om bij al hun productiecharges een monster af te gieten en op druksterkte te controleren. Wellicht weet je dan of het schuimbeton z'n theoretische waarde nog heeft.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door Pietje »

De donkere blokjes voelen niet zwakker dan de rest, en de druk die de schuimbeton moet opvangen is minimaal. Ik maak me er geen zorgen over.
Luchtjes en schimmel lijkt me ook geen probleem, want er zit een volledig dampdichte laat beton overheen.
Isolatiewaarde is in deze constructie niet zo van belang; de noodzaak is voornamelijk massabalans. Maar voor anderen die schuimbeton gebruiken als isolator: let op vocht! De blokjes die ik heb laten drogen zijn nog steeds niet helemaal droog en hebben nu al meer dan 13% van het drooggewicht aan water in zich. Dat is veel, en komt de isolatie niet ten goede!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door remco d »

Hoe zit het met schuimbeton mbt recycling? Gewoon beton is zo'n beetje 100% recyclebaar. Ik las laatst een artikel waarin een betonfabrikant pleitte voor het afschaffen van piepschuim funderingbekisting zoals vaak gebruikt wordt. Bij de sloop schijnt het dan lastig te zijn om eps en puin te scheiden, en is het beton niet te recyclen. Lijkt me bij schuimbeton nog moeilijker ofwel onmogelijk.

Mvg Remco
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door Pietje »

Schuimbeton is puur cement, en dus 100% herbruikbaar tot nieuwe cement (opnieuw branden).
Beton is alleen herbruikbaar als granulaat.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door remco d »

Wat stom van mij, ik dacht dat schuimbeton, beton met eps balletjes gemengd was.
Plaats reactie