Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door pelletpower »

Is ook het enige dat ik kan bedenken. Je enthousiasme heeft me ook getriggerd. Ik dacht schuimbeton erin en klaar. Cementjepapje drrop en houten vloer lijmen maar. Geen gedonder met piepschuim en ongedierte of vocht. Maar begin nu toch te twijfelen. Foamglas ziet er ook fantastisch uit.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Als ik nog even terug lees dan vraag ik me af wat de bedenkingen zijn;

* het zou niet watervast zijn en zinken.
De stichting schuimbeton zegt:
Verhard schuimbeton bestaat uit door cementsteen omsloten luchtbelletjes met een gesloten cellenstructuur. Er treedt weliswaar wateropname op, maar die beperkt zich tot de buitenste schil van de constructie.

Dat het zou zinken snap ik niet uit mijn eigen ervaring en ik lees dit ook nergens terug http://www.schuimbeton.nl/download/8/Sc ... ren%20.pdf. Dit is een onderzoek in opdracht van de stichting schuimbeton. De vraag is wat de samenstelling is van het betreffende schuimbeton. Als er is geëxperimenteerd met een klein blokje schuimbeton is het misschien zo dat er dan relatief veel wateropname kan plaatsvinden?

* het zou niet duurzaam zijn.
Ik weet niet wat hiermee wordt bedoelt. Ik lees dat schuimbeton duurzaam is en niet gevoelig is voor schimmel en rot. Ik zie dat in de praktijk na 5 jaar ook terug. Daarnaast is het makkelijk afbreekbaar.

Schuimglas lijkt een prima alternatief, maar heeft iemand hier ervaring mee? De oude kleibolletjes werken wat mij betreft ook prima, maar isoleren niet in vochtige omstandigheden.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door kockie »

Of iets duurzaam is, hangt helemaal af van welke definitie je aan duurzaam geeft

Gebruik je:
Duurzaam (tijdsduur) - van lange duur; van een product: dat lang meegaat.
of
Duurzaam (ontwikkeling) - van een proces: dat permanent kan worden toegepast omdat het de aarde niet uitput

Het maken van schuimbeton (cement en schuimmiddelen) put de aarde wel uit omdat er veel fossiele input nodig is. Het gaat echter (als het goed is) wel lang mee!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Ik reageerde op de twijfels over de duurzaamheid van schuimbeton.

* duurzaam lange duur, lijkt mij heel goed
* duurzaam ecologisch niet zo goed omdat er vrij veel transport en best veel cement in gaat zitten, het vergelijk met beton is niet heel zinnig.

Misschien doet glasschuim het wel beter, is er iemand met ervaringen?
groet!

Ritsaert
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ruspek »

da manier waarop glasschuim wordt gemaakt zal niet zo heel duurzaam zijn, net als het transport (wordt op meerdere plekken in Dld en Oostenrijk gemaakt)

Doordat het in Noord Dld wordt gemaakt zal transport voor ons uitkomen op een 200km enkele reis.
Het oude glas (dat niet meer hergebruikt kan worden voor nieuw glas) wordt verhit tot 900 C; daarna wordt het opgeschuimd met ?????

in mijn ogen zal de ecologische voetafdruk minder zijn dan van schuimbeton.

Wat de isolatiewaarde betreft?????
Wat de prijs betreft?????
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door JantjeV8 »

hotglass schreef:@JantjeV8

Wat je niet kent bestaat niet zeker ?

ED
Ik heb het nog nooit in losgestortte vorm gezien. Dank voor de info.

Wat verder bordurend: Zou je die glasklompen niet als toeslag in de beton op kunnen nemen i.p.v. grind? Sla je dan geen 2 vliegen in 1 klap? Even los van het ultra-brede begrip 'duurzaamheid'. Dat staat zelfs op een tube 2K-epoxy genoemd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

@ Jantje, dat lijkt me wel een heel ander product.

Een andere benadering is het op locatie hergebruiken van bouwmateriaal. Daar kunnen we ook heel veel winst boeken. Jammer dat aannemers dat niet of nauwelijks doen.
groet!

Ritsaert
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ruspek »

hergebruik van bouwmateriaal is alvast hetgeen wat wij doen.
bakstenen die (gelukkig met leem zijn gemetseld) worden netjes afgebikt en voor hergebruik apart gelegd
beton vloeren en puin handmatig verwerkt tot granulaat om oprit mee te verharden
hout: wat nog goed is gebruikt voor schuur, de rest als brandhout
riet: hebben we een mooi nieuwjaarsvuurtje van gehad ;-)

Dit alles kan IMO alleen als je netjes, zorgvuldig met de hand (dus tijd nemen!) sloopt.
bedrijven raggen vaak met zwaar materieel door een slooppand en slopen letterlijk alles.
Vaak het enige dat dan nog rest is niet meer bruikbaar.

Ik ga in ieder geval eens verder kijken met het glasfoam: lijkt me een geweldig materiaal.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Het kost zeker tijd. Maar geld verdienen om nieuwe materialen te kopen...en het inkopen en transporteren van nieuwe materialen kost ook veel tijd. Riet is trouwens een goed isolatiemateriaal en is een goede ondergrond voor leem.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door hotglass »

@JantjeV8

Schuimglas als toeslag materiaal voor in de beton kan natuurlijk, maar niet ter vervanging van grind.
Grind maakt je beton sterker, schuimglas maakt het zwakker.
Het weegt tussen de 150 en de 230 kg per m3, is daarmee eigenlijk voornamelijk gebakken lucht :lol:

@Ruspek

Hoe duurzaam kun je de productie maken van iets als schuimglas?
De grondstof is een "afval"product. Glas(gemalen of niet) smelt veel sneller en bij veel lagere temperatuur
als nieuw glas. Bij de oven ontwerpen van dit materiaal wordt er alles aan gedaan om zoveel mogelijk warmte
terug te winnen omdat dit een belangrijke economische factor is.
Mooi dat het dan samenvalt met de ecologische factor :mrgreen:
Dit soort ovens draait in een continu proces, dus er is geen sprake van morgens een koude oven opwarmen
en na 5 uur s'middags de restwarmte naar de mussen sturen.

Idee voor een forumexcursie :?:




Groet,

Ed
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ruspek »

@ed: ik ga mee op excursie, lijkt me erg interessant :D

Prijstechnisch lijkt het duurder te worden dan schuimbeton.......dat is dan wel weer jammer.

Zal eens precies uitrekenen
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door pelletpower »

En? Al klaar met rekenen.

We zitten te denken aan een laag glasfoam voor isolatie. Daarop her en der een tegel om balkcontructie te ondersteunen en dan plankenvloer. Zou het wat zijn? Of toch een laagje beton er op ter afsluiting?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door JantjeV8 »

Stel nou dat je ping-pongballen mee in de beton mixt. De bollenplaatvloer bestaat al, doorgaans voor de utiliteit, maar je eigen begane grondvloertje met die ballen mixen. Zou dat gaan?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door kockie »

Hoe wil je die dingen verspreid in de beton houden? Die gaan toch drijven.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door pelletpower »

Voor ons persoonlijk willen we geen beton. De directie heeft aangegeven een houten vloer te willen. Een strak gevlinderde betonvloer was geen optie. Beton is op de lokatie lastig. Dus dan maar liever geen beton. Glaskorrels zijn er zo handmatig in te scheppen. Ik denk dat dit onze keus gaat worden.
Plaats reactie