Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal,

Wie kan me verder helpen met tips, ervaring en advies.

Zoals in meerdere topics al aangegeven bouwen wij straks ons eigen huis.
Voor de sww en verwarming zijn we er Ardig uit.
Vorm ook , opbouw muren (in stro) en verdiepinsvloer ook.

Zit nu alleen nog te tubben over fundatie.
In 1e instantie helemaal over ens dat het schuimbeton moest worden met dragende dekvloer om hsb te dragen.
Maar ik twijfel steeds meer.
Vooral het feit dat je in je planning zeer goed moet weten waar afvoer etc moet komen. Zchteraf kom je er niet meer bij.

Een vloer op stroken gefundeerd heeft dat probleem veel minder tot niet.
Via de kruipruimte is er dan van alles nog mogelijk.

Maar hoe deze vloer goed op te bouwen zodat er wel een goede rc waarde uitrolt.
We willen geen (niet teveel) ggebruik maken van beton/cement.
Ook geen piepschuim of steen/glaswol.

Groet ruben
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Wij hebben een dunne vezelversterkte plaat met daarop het schuimbeton. In het schuimbeton liggen alle leidingen. Daarnaast ligt er ook een kwadrant van mantelbuizen (rioolpijp) met touwtjes er al door.

Ik weet wel dat ik na 4 jaar mijn leidingen moest gaan aansluiten en dat dit niet simpel was :evil: . Ik zou er nu voor kiezen om alles vast te zetten en in dozen te laten eindigen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door benthuis »

Geen idee of je er wat aan hebt, maar ik ben gisteren bij deze architect wezen kijken. Heeft een zeer persoonlijke en pragmatische benadering. Is denk ik ook in om alleen zo'n vraag te begeleiden. (Maar misschien heb je er al een)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ruspek »

Giesen ken ik van naam en zijn werk.
Heel mooi maar ik zie mezelf geen bakken met stro onder de grond bouwen. ....
En dan kan je er alsnog niet bij.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door Pietje »

Een kruipruimte is ook niet alles... Je kan natuurlijk wel leidingen leggen, maar isolatie en ventilatie zijn lastiger te regelen dan schuimbeton storten. Veel huizen laten hun kruipruimte dan ook vullen bij een verbouwing.

Onze fundering bestaat uit een laag schuimbeton, gewapend beton en weer schuimbeton. In de laatste laag komen de leidingen, en ik heb alle tijd om deze er in te leggen; we vullen waarschijnlijk pas als de hsb klaar is. En dat weet je ook precies waar en hoe de leidingen lopen in kun je voldoende loze leidingen verzinnen voor mogelijke latere toepassingen.

Verdiepingsvloer en stro zijn overigens best leiding-verleggen-vriendelijk ;-)

Hoe is de bodemgesteldheid / draagkracht?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door Ingir »

ruspek schreef:We willen geen (niet teveel) gebruik maken van beton/cement.
Ook geen piepschuim of steen/glaswol.
Met HSB kan het gebruik van beton/cement inderdaad tot een minimum beperkt worden. Toch kan een stevige betonvloer op EPS-isolatie een zinvolle optie zijn als de betonvloer geactiveerd wordt voor warmtebuffering. Of in geval van een weinig draagkrachtige bodem een funderingsplaat maken die een dure paalfundering overbodig maakt.

Schuimbeton is in ieder geval schijnduurzaamheid, er wordt evenveel cement gebruikt, meer graafwerk nodig (diesel) en beperkte isolatie.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Schuimbeton is in ieder geval schijnduurzaamheid, er wordt evenveel cement gebruikt, meer graafwerk nodig (diesel) en beperkte isolatie.
Evenveel cement? schuimbeton 6% (lichtste variant), beton ongeveer 15 % tot geen cement (Romeins beton), modern beton bevat aanmerkelijk meer cement dan licht schuimbeton. Schuimbeton bevat daarnaast heel veel lucht. Beton bevat natuurlijk ook veel grind en zand.

Schuimbeton isoleert uitstekend relatief ook onder vochtige omstandigheden...dat is een zeldzame eigenschap.

Graafwerk kan ook prima zonder fossiele brandstoffen!

Schuimbeton is niet heel erg ecologisch maar wel een redelijk alternatief.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door Pietje »

Als je een blokje schuimbeton in het water mikt, dan ligt het na een uurtje op de bodem. Weg lucht, weg isolatie.

In schuimbeton zit per kuub uiteindelijk produkt precies evenveel cement. Schuimbeton is namelijk bijna pure cement... Overigens, in gewone constructiebeton zit tegenwoordig bijna geen cement meer, maar andere hardmakers, zo heb ik me laten vertellen. Het tijdperk "zand/cement" is voorbij. Sla maar eens een stuk recent gegoten beton in tweeen: blauw van binnen!

Ik ben niet meer zo enthousiast over schuimbeton, nu ik zie hoe het reageert op water... :? Gelukkig is de bovenste laag wel helemaal droog, dus hou ik toch nog een warme vloer over. Maar hoe de onderste laag (54cm, in de winter volledig in het grondwater) er over 50 jaar uit ziet...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ruspek »

Die test ga ik vanavond maar eens doen.
Vanmiddag dreef t stukje schuimbeton nl. Gewoon.
Eens kijken wat ie na een nacht doet.

Wat zijn dan alternatieven?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door pelletpower »

?
Kun je schuimbeton zelf maken dan?

Ecologisch gezien beter gebruikte purplaten en beton als afwerking?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door Dutch John »

Zoveel cement zit er tegenwoordig toch niet meer in beton? Vliegas is het toverwoord. Leuk voor degenen die elementen van het periodieke stelsel verzamelen: stort een betonnen vloer en je hebt ze ineens allemaal....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door ruspek »

mooi om te zien dat er net zoveel waarheden zijn dan meningen. :wink:

In ieder geval zit in deze discussie precies hetgeen wat ik wil weten:
Op welke manier kan ik mijn bgg vloer opbouwen op zo'n milieubewuste manier, zonder aan comfort, gemak, gezondheid en stevigheid in te leveren?

Daarom had ik in eerste gedachte schuimbeton, ondanks de toevoegingen van schuimmiddel, cement/vliegas, en weet ik veel wat nog meer.

Opbouw zoals "vroeger" houten balken met houten vloer erop..-> vocht, moeilijker te isoleren naar een rc van 6, geluid, tocht....
maar wel een kruipruimte (op diepte dat je er ook wat aan hebt)
Ook zal ik dan met heel wat minder beton (al dan niet met cement/vliegas / tras) af kunnen.
binnen de kruipruimte eventueel de mogelijkheid om frisse lucht vandaan te halen voor ventilatie (koeling) en voor de kachel(s) en natuurlijk de mogelijkheid om "vergeten leidingen en buizen" alsnog te monteren.

Alleen: als die opbouw qua detaillering weer heel lastig gaat worden met de daarbij behorende mogelijkheden op doorslag van vocht en tocht--> dan schuimbeton.

wie het denkt te weten--> post dit dan svp, niet om elkaar de vliegen af te vangen maar zodat ik (en ook anderen) ervan kunnen leren.
vanuit deze kennis kan ik dan weer verder.

Oh ja: ik kan natuurlijk ook naar mijn architect of bouwkundige gaan.....alleen heeft die (net als iedereen) een eigen kijk op zaken waarvan ze maar moeilijk af willen / kunnen stappen. Ik zie dat niet als onwil of onkunde maar als onwetendheid / ombekendheid.

gr ruben
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door WillemLimmen »

Je kunt de 'ouderwetse' kruipruimte voorzien van een flinke laag schelpen. Levert uitstekende isolatie en houdt de ruimte droog.

Groeten Willem
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door Dutch John »

ruspek schreef: Op welke manier kan ik mijn bgg vloer opbouwen op zo'n milieubewuste manier, zonder aan comfort, gemak, gezondheid en stevigheid in te leveren?
Het probleem is dat echt milieubewust bouwen en hedendaags comfort vaak niet hand in hand gaan. Je wilt alles en dat kan niet, tenzij je tevreden bent met een halfslachtig compromis.

Het is net als met de trias energetica: we slaan stap 1 te makkelijk over, omdat die aan het comfort krabt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Schuimbeton of stroken fundatie, hoe op te bouwen

Bericht door pelletpower »

Een opmerking tav de lucht uit de kruipruimte. Deze zou afhankelijk van je grondsoort meer of minder radon kunnen bevatten. Geen lucht die je in huis wilt dus.

Kruipruimte is wel erg makkelijk. We hebben er al wat extra leidingen liggen.

Schelpen zijn een mooi produkt.
Plaats reactie