Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door jobplas »

Tot nog toe veel ideeen en hulp van dit forum gekregen, daarom over dit onderwerp ook graag jullie mening:

Aan de westzijde van onze woning wil ik graag een binnenspouwblad maken.
Op dit moment is er alleen nog maar een buitenspouwblad (half steens), in de wand zitten 2 ramen van 1x1 meter en 2 stalraampjes (staal).

In totaal wordt de binnenwand 8 meter lang, met een hoogte van (deels) 2,20m en deels 1,70 meter.
Als ondergrond ligt er in de basis overal het restant van de steensmuur (onder het maaiveld).

Afhankelijk van wat we met de huidige vloer doen, wil ik dus een binnenspouwblad plaatsen bovenop de steensmuur en dus niet op de vloer.
Een (eventuele) spouw wordt dus ook beperkt door de breedte van de steensmuur/fundering. Zie hieronder op de foto, maximaal 3cm...

Ik heb geen ervaring met metselen, geen moeite met het opzetten van een gipswandje en zie mezelf ook wel giboblokken stapelen.
Maar wat is ecologisch en qua isolatiewaarde, de meest verstandige keuze?
Oh ja, ik ben ambitieus, ik ben van plan dit tijdens de kerstvakantie uit te voeren en het budget is zo'n 4000 euro.
Bijlagen
IMAG0685.jpg
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door Pietje »

Staat het buitenblad ook op dat steense muurtje? Kun je een doorsnede-schetsje geven, met wat maten?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door jobplas »

Bedankt voor je snelle reactie, hier een soort schetsje, ik hoop dat het duidelijk is.
De schets geeft een dwarsdoorsnede van de situatie.

Het buitenspouwblad staat dus inderdaad op de steensmuur.
Mijn logica zegt: Steensmuur is 20cm dik.
Daarop staat een spouwblad van 10cm, kleine spouw van 3cm en op de foto dus nog het begin van een binnenspouwblad (baksteen 10cm).

Totaal dus 23cm betekend 3cm bijgesnoept, dit was noodzakelijk omdat in de binnenruimte op de foto een schuimbetonvloer gestort moest worden (is allemaal 2 jaar geleden gedaan).

De opbouw die je op de foto ziet geldt maar voor 1/3e deel van de totale lengte van de muur, omdat er meerdere kamers met verschillende vloeren achter zitten. Maar de fundering is dus overal gelijk (zoals in de schets).

Edit: Ik twijfel of ik de term: "Fundering op staal" had moeten gebruiken.

Ook nog goed om te melden: De verdiepingsvloer rust nu op de buitengevel.
Bijlagen
Schets opbouw muur.jpg
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door ritsaert snijder »

Staat de muur onder een ruime overstek? Overstekende rieten / dakpannen dak waardoor de muur nooit nat wordt?
Je trasraam is steens uitgevoerd; zijn dit ook andere stenen?

Dit is het voorhuis (verdieping rust op de muren)?
groet!

Ritsaert
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door jobplas »

ritsaert snijder schreef:
    Staat de muur onder een ruime overstek? Overstekende rieten / dakpannen dak waardoor de muur nooit nat wordt?
    Je trasraam is steens uitgevoerd; zijn dit ook andere stenen?

    Dit is het voorhuis (verdieping rust op de muren)?
    De halsteensmuur staat onder een overstek van de dakgoot van ongeveer 20cm, niet enorm veel dus.
    Het trasraam lijkt steens uitegevoerd, maar is dit niet! De bovenste rij in het trasraam is gehalveerd en dwars geplaatst.

    In principe is de wand die je ziet "de oude deel" of stalruimte, omdat hier een steens muur stond lag de verdieping boven op de steensmuur, inmiddels dus bovenop de halfsteens muur.
    200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
    deleted
    Berichten: 4857
    Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

    Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

    Bericht door deleted »

    Hoe denk je de detaillering uit te voeren ? Je gaat het volledige buitenblad moeten onderkappen om er een folie op de juiste wijze in te krijgen.

    G
    jobplas
    Berichten: 234
    Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

    Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

    Bericht door jobplas »

    Gandalf schreef:Hoe denk je de detaillering uit te voeren ? Je gaat het volledige buitenblad moeten onderkappen om er een folie op de juiste wijze in te krijgen. G
    Bedankt voor je reactie Gandalf.

    Het buitenblad is 2 jaar geleden aangebracht, ik had de indruk dat die er wel goed in zit, eerlijk gezegd had/heb ik daar geen problemen verwacht.
    Wat bedoel je precies met detailering?
    Het trasraam is van een hele harde steensoort, kan er dan nog steeds vocht in doorslaan of in optrekken?

    De ruimte waarin de foto genomen is gebruiken we nu vrijwel nooit, de keren dat ik er kwam heb ik nooit gezien dat de muur nat is, eerlijk gezegd verwacht ik dat ook niet. Hij staat op het westen en er staat vanaf die kant vrijwel nooit wind op door een haag op nog geen 10 meter afstand. Bovendien is er de goot oversteek van 20cm.
    200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
    JantjeV8
    Berichten: 4022
    Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

    Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

    Bericht door JantjeV8 »

    Eigenlijk heb je dus 130mm om aan de binnenzijde iets te bouwen.

    Maar wat is je bedoeling met deze spouwmuur? Isolatietechnisch bereik je er nauwelijks iets mee. Om 'modern' te bouwen zou aan de buitenzijde van je binnenblad een dampdichte laag aangebracht moeten worden. Althans, praktisch luchtdicht. Met name de aansluitingen onder de kap, hoeken, e.d. valt niet mee als je van binnenuit bouwt.
    deleted
    Berichten: 4857
    Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

    Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

    Bericht door deleted »

    jobplas schreef: Het buitenblad is 2 jaar geleden aangebracht, ik had de indruk dat die er wel goed in zit, eerlijk gezegd had/heb ik daar geen problemen verwacht.
    Wat bedoel je precies met detailering?
    Het trasraam is van een hele harde steensoort, kan er dan nog steeds vocht in doorslaan of in optrekken?
    Beste,

    Kijk eens naar de opbouw van een klassieke spouwmuur. Zeker voor een westmuur. Het buitenblad wordt watervang, binnenblad moet droog blijven.
    Daarom zit er bij een klassieke spouwmuur onderaan een folie die er voor zorgt dat hetr water dat aan de binnenzijde van spouw naar beneden zakt niet in het binnenblad geraakt en niet in het fundament loopt. Vandaar loopt het afhellend van binnenblad naar buitenblad. Met open stootvoegen net boven de folie in het buitenblad om het water naar buiten te leiden.
    Heeft eigenlijk niks te maken met optrekkend vocht.

    Zonder folie kan het water niet weg in je spouw, je fundament wordt kletsnet en het water zal ook in het nieuwe binnenblad trekken.
    spouwmuur.jpg
    G
    Gebruikersavatar
    Pietje
    Moderator
    Berichten: 3507
    Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
    Locatie: Wijbosch
    Contacteer:

    Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

    Bericht door Pietje »

    Jammer dat de buitenmuur nog maar kortgeleden gezet is, zonder rekening te houden met de toekomst...
    -- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
    jobplas
    Berichten: 234
    Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

    Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

    Bericht door jobplas »

    Hmmm, zo heb ik het nog niet bekeken, de open stootvoegen zijn bij mijn weten wel aangebracht. Maar inderdaad een folielaag niet. De vloer is overigens wel gescheiden met een Folie, dus vocht uit de onderkant van het binnen blad kan niet de vloer in.
    Mocht ik toch een folielaag aanbrengen en deze onderin de spouw laten lopen op het fundament, loopt dit dan niet via de stootvoegen naar buiten?
    200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
    JantjeV8
    Berichten: 4022
    Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

    Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

    Bericht door JantjeV8 »

    Nee, want die folie ligt dan los op het fundament. Staat daar een plasje vocht dan schiet het zo onder de folie de verkeerde richting op.

    Het zal ook de makkelijkste weg zijn voor het vocht, de droge binnenkant zuigt graag water op, en de gronddruk van buitenaf zal ook de verkeerde richting op drukken.
    ritsaert snijder
    Berichten: 4465
    Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
    Locatie: kachelbouwer /Portengen

    Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

    Bericht door ritsaert snijder »

    Ideaal is het zeker niet.
    Het muurtje (van de deel dus 2 meter maximale hoogte?) staat er al twee jaar en is al die tijd nooit nat gezien. Overstek van 20 cm met een dakgoot (dat is een groot voordeel ten opzichte van een rieten dak). Staat een haag voor.
    Ik zou zeggen dat de kans op plasjes niet heel groot is. Ik zou zorgen voor een hele goede ventilatie (wat extra stootvoegen openkrabben).

    Ik zie het trouwens meer dat het folie er voor zorgt dat het vocht niet in de muur zakt en kan verdampen. Bij dit soort muren zie ik nooit plasjes ontstaan of water uit de muur lopen. Een goede ventilatie gaat veel schelen.

    Ik heb zelf een scheef staande gevel, zonder overstek op het westen. Bij veel regen ontstaan dan wel plasjes.
    groet!

    Ritsaert
    jobplas
    Berichten: 234
    Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

    Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

    Bericht door jobplas »

    Bedankt voor je reactie Ritseart, als ik dit allemaal lees, is het jammer dat er niet meteen folie geplaatst is, maar wellicht met voldoende ventilatie nog geen groot probleem. Als we die aanname in gedachte houden en we willen de resterende 13mm gebruiken voor een binnenwand (stevigheid) en isolatie. Wat zijn dan de meest duurzame opties?

    Mocht die 13mm binnenblad en isolatie echt onvoldoende zijn, wellicht kan ik de wand dan dikker maken, met een "lichte constructie" die afsteunt op de schuimbetonvloer?

    Vandaag ook even met de lokale aannemer gebeld, die komt als het goed is deze week even kijken. Voordat ik aan de slag kan, moet ik nog 3 binnenwandjes afbreken, wellicht dat de aannemer ook zegt dat ik meer aan de vloer moet doen, alvorens met het binnenblad aan de gang te gaan?!?
    200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
    ritsaert snijder
    Berichten: 4465
    Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
    Locatie: kachelbouwer /Portengen

    Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

    Bericht door ritsaert snijder »

    Job,
    je moet er dus voor zorgen dat het binnenblad en de iso droog blijven. En een folie er in leggen en zorgen dat het water opgevangen wordt en verdampt. Ik zou er ook voor zorgen dat er geen water capillair kan opstijgen in het binnenblad.

    En je hebt dan 130 mm voor de binnenwand. Wat ga je met de ruimte doen?
    groet!

    Ritsaert
    Plaats reactie