Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door jobplas »

De ruimte gaat gebruikt worden voor een badkamer en slaap/kantoorruimte.
Wellicht kunnen we de 130mm vergroten door een dikkere wand af te steunen op de schuimbeton vloer? Welke constructie ISO/wand is het meest duurzaam en geschikt voor de toepassing?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door ritsaert snijder »

Job,
hoe ziet de vloer, muur , dak opbouw er uit? De vraag is in welke mate isolatie haalbaar is.
groet!

Ritsaert
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door jobplas »

Ruimte 1, toekomstige badkamer: 30cm schuimbeton vloer hier moet nog een dekvloer op komen, plafond is gips ongeisoleerd, onverwarmde bovenverdieping hierboven.
Ruimte 2, toekomstige slaapkamer: Ongeisoleerde vloer (beton/dekvloer oude stal), geisoleerde wanden, plafond naar verwarmde slaapkamer.

Over de vloer van ruimte2 twijfel ik of die aangepakt kan en of moet worden.

Op de lange termijn ben ik van plan alle buiten wanden en het volledige dak te isoleren, dus is het zeker de bedoeling om ook deze buitengevel te isoleren.
Wellicht is 130mm onvoldoende, maar dan moeten ik een constructive bedenken waardoor de wand dikker en warmer kan worden.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, maar ik zoek meer naar de doorsnede. Is het een stenen muurtje waar dan de houten kapconstructie op steunt (bij mij steunt die op binten)? Hoe ga je er voor zorgen dat er geen lekken in je isolatie ontstaan waardoor je vochtophopingen krijgt?
groet!

Ritsaert
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door jobplas »

ritsaert snijder schreef:Oke, maar ik zoek meer naar de doorsnede. Is het een stenen muurtje waar dan de houten kapconstructie op steunt (bij mij steunt die op binten)? Hoe ga je er voor zorgen dat er geen lekken in je isolatie ontstaan waardoor je vochtophopingen krijgt?
Inderdaad, er is een halfsteens muur van zo'n 2 meter hoog, waar een houten kap op steunt en een verdiepingsvloer. Dit dak is vervolgens weer geisoleerd opgebouwd, middels dakspanten, asbest, panlatten en dakpannen (steenwol tussen de dakspanten). De verdiepingsvloer is ook van hout.

Inmiddels is er ook een lokale aannemer langs geweest:

-Ontbrekende folie onderin de spouw:
Inderdaad zou je die er normaliter wel in willen hebben, echter in deze situatie hoef je geen problemen te verwachten, vanwege de zeer harde stenen in de buitengevel. Daarnaast kan je de spouw goed ventileren.

-Wandopbouw en isolatiewaarde:
Een Ytong wand is niet praktisch in deze situatie vanwege gewicht en beperkte mogelijkheid voor isoleren.
HSB wand is lichter, kan op het (schuim) beton afsteunen en zo dik als je zelf wil, daarmee heb ik ook alle vrijheid om de RC waarde te bepalen. Als ik de HSB wand horizontaal opbouw, is het eenvoudig om damp doorlatende folie aan de koude zijde te plaatsen en daarna om omhoog te zetten, vervolgens isoleren, hout/constructieplaat schroeven en een afwerkplaat (gips/fermacell oid).

Laatst genoemde optie is wellicht niet de meest duurzame, andere ideeen zijn welkom!
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door ritsaert snijder »

Oke helder, dan is het grootste probleem met klassiek isoleren het perfect aansluiten van de dampdichte laag aan de binnenzijde vooral op het hout.
groet!

Ritsaert
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door jobplas »

Dit topic is lang stil geweest vanwege de opbouw van onze houtvergasser installatie. Nu die naar behoren draait en er weer een klein beetje budget beschikbaar is, begin ik weer over de afwerking van het binnen spouw blad na te denken.

Huidige situatie:
-half steens buitengevel
-Spouw (3cm)
-Damp openfolie/membraam
-14cm raamwerk gevuld met Knauf Naturol 14cm.

Dit binnenblad is op een gestorte beton balk en op de oude fundering geplaatst.

Ik wil de binnenkant graag afwerken met Leem, omdat: Mooi materiaal, natuurlijk, relatief goedkoop (per bigbag), goed te bewerken (als ik de internet berichten moet geloven). Maar wat voor ondergrond moet ik op mijn raamwerk plaatsen om dit af te kunnen stucen met Leem?

Ik kom van alles tegen: Gips, Leemstuc plaat, OSB, houtwolcement, PAVA board.

Ik wil het graag ecologisch, en betaalbaar houden, maar het moet ook goed. Ben ik dan genoodzaakt "nieuw" materiaal aan te schaffen? Of is er geschikt gebruikt materiaal?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door JantjeV8 »

Om te beginnen is een dampdichte laag aan de beurt. Je verdere opbouw van buiten naar binnen is correct. Zorg voor een goeie dichting rondom het raamwerk.

Vervolgens kun je een plaatmateriaal kiezen en verder afwerken.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door Pietje »

Steken er plafondbalken in dat halfsteense buitenblad? Als je van binnen gaat isoleren, steken die balken door het dauwpunt heen. Dat vindt hout niet zo leuk...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door jobplas »

Pietje schreef:Steken er plafondbalken in dat halfsteense buitenblad? Als je van binnen gaat isoleren, steken die balken door het dauwpunt heen. Dat vindt hout niet zo leuk...
Ja helaas wel, de vloerbalken liggen op het buitenspouwblad, ze worden nu ook nog een keer ondersteund door het binnenblad. Maar mijn vraag gaat eigenlijk over het plaatmateriaal waar ik de leemstuc op kan smeren. Welk alternatief is ecologisch en bij voorkeur budgetvriendelijk of 2e hands goed te krijgen?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door Pietje »

Zaag die koppen maar wel van de muur af, want als er vocht in komt (door condensatie) dan kan dat door het hout naar binnen trekken en meer rot veroorzaken dan als je ze afzaagt. Ondersteunen met balken, constructeur laten berekenen.

Plaat, tja, ecologisch...? Er bestaat formaldehyde-vrije OSB.

Leem kan ook (icm met bijv. steengaas) over een lattenframe, dan heb je geen plaat meer nodig. Wel folie bij naden met hout inwerken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door jobplas »

De koppen afzagen zal lastig worden, ik was van plan de spouw goed te ventileren en daarmee condensatie uit te sluiten.

Wat betreft het "gaas op latten".

Ik heb nog een zootje masief grenen veer/groef planken liggen, als ik hier latten van maak die ik horizontaal op het huidige raamwerk plaats. Bijvoorbeeld om de 20 een lat horizontaal en daar span ik kippengaas overheen. Kan ik dan het gaas "vollemen"?

Oh ja: Eerst natuurlijk damp en kier dichte laag aanbrengen op het huidige regelwerk.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Binnenspouwblad en isolatie opbouw

Bericht door Pietje »

Misschien dat er anderen anders over denken, maar ik dek dat als je een dikke laag (2-3cm) leem kierdicht (dus folie ingewerkt waar de leemstuc tegen hout komt, "wachtfolie" uit de passiefbouw) aanbrengt, dan is dat voldoende dampdicht.

Kippengaas lijkt me de dun om leem echt vast te houden. Misschien dat het lukt als je behalve kippengaas ook gehakselde stro door de leem heen mengt. Zelf zou ik steengaas gebruiken; soort vierkant kippengaas met brokjes klei er aan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie