groendak, info en tips gevraagd

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door deleted »

Ernest Dubois schreef: Dat last vind ik altijd goed advise. Voor de rest wat er staat, er zijn meerdere bouwtypen met beplanten dak, in Zweden en Finland is het niet ongebruikelijk en niet alleen op hobbit woningen, en het is ook zo mooi. Geen kunststof folie maar berkenschors met binnenkant naar buiten gericht geplaatst. Deze www verkoopsites, die doen de zelfvertrouwen van de mens an zijn eigen vermogen niet zo veel goed hoor - twijfelzaaiers.
Mmm, maar in tegenstelling tot ons nat klimaat en de zoektocht via allerlei 'vochtvariabele' dampremmen, hebben zij daar al sinds de oudheid een "variabele isolatiestof" en die zit in het juiste seizoen dan ook nog eens aan de juiste zijde: de koude buitenkant.
Het gaat dan om een dik pak sneeuw.

In de zomer is die isolatielaag er niet waardoor de constructie/massa genoeg kan opdrogen onder een stralend zonnetje. Bovendien ook nog eens voor de nodige zomerkoelte zorgend daardoor.

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Ernest Dubois »

Ja het is altijd oppassen met een oppervlakkig vergelijking. Maar ik zelf find de blokhuizen met grassendak zo mooi, daar boven onze in Zweden, en ik begrijp wel de bedoeling van Dutch John.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door ritsaert snijder »

Als je het dak opbouwt;
* met eerst een gesloten laag isolatie,
* dan een folie
* dan horizontale ribben (om het verzakken te voorkomen)
* eerst een laag kleikorrels
* dan een laag grond (inzaaien met gras en sedum en kijken wat er gebeurt)

ik zie een paar problemen;
* zoals gezegd het is niet perse isolerend (sneeuwlanden uitgezonderd)
* het is niet dampopen
* systeempjes om het wegglijden te voorkomen zijn relatief duur...ook al maak je het zelf
* de draagconstructie zal toch wat zwaarder moeten (ook weer kosten).

Ook is een mogelijkheid is het gebruiken van een turflaag tot 30 graden.

Op zich is het geen echt ecologische oplossing. Misschien gaat het dak wat langer mee. Voordeel is wel dat het dak kan integreren in de de omgeving. En je kan er aardbeien op planten. Dan kan je op het dak aardbeien eten. En het is vaak heel erg mooi!
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Dutch John »

De vocht accumulerende eigenschappen van een grasdak zijn te gering om groentes of fruit te telen die daar erg van afhankelijk zijn. Aardbeien op een verhoogd bed kunnen al verdrogen als het een week niet regent, terwijl je daar nog het voordeel van capillair water hebt. Op een grasdak zullen alleen geharde pionierplanten en vetplanten het doen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
ik heb mijn aardbeien staan in bakken van 2 bij 3 meter ongeveer 40 cm op het maaiveld. Er is vrij veel vermiculiet door de grond gemengd. Misschien dat dit ze er door heen helpt. Ik sproei nooit.
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Niet helemaal waar: door het verdampen van vocht blijven deze daken veel koeler dan bijv. dakpannen.
Een woning heeft nauwelijks koelingsbehoefte in vergelijking met de verwarmingsbehoefte. De warmte-isolerende werking van een groendak tijdens het stookseizoen is dan ook vrij beperkt, bij substraten niet eens de moeite waard.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Een woning heeft nauwelijks koelingsbehoefte in vergelijking met de verwarmingsbehoefte.
Dat is natuurlijk helemaal waar, maar deze koeling is, afgezien van de aanleg, gratis en zorgeloos.
De voordelen buiten zijn er ook; in bebouwde omgevingen kunnen groene daken en -gevels het urban heat island verminderen. Ze filteren fijnstof uit de lucht, al heeft dat geen direct merkbaar effect. Dat moet natuurlijk geen reden zijn om het niet te doen; alle beetjes helpen.
Groen ziet er veel relaxter uit dan grijs.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door deleted »

Met een ventilatieruimte tussen isolatie en epdm krijg je condensatie onderaan de epdm(= dampdicht+de massa na-ijlend op de luchttemperatuur)).

Probleem is daarmee het dakbeschot waar de epdm op ligt en de tengellat waar dat dakbeschot op ligt: die worden te nat.

Ik zie niet dadelijk een oplossing daarvoor.


...
Of misschien toch.
Het verschil met dakpannen is dat de pannen condens aan de achterkant van de pan niet bij elkaar laten komen tot dikke, vallende druppels, maar dat het condens aan de achterzijde van de pan naar beneden loopt op de volgende pan en daardoor naar de voorzijde afgevoerd wordt. Daardoor hoopt er minder condens op aan de achterzijde. Tweede verschil is dat de pannen relatief weinig contact maken met de draagconstructie: geen dakbeschot, maar panlatten die slechts een beperkt raakvlak hebben en telkens bovenaan de pan. Minder vochtophoping dus en luchtiger.

Misschien kan dit systeem nagebouwd worden met alu-platen ?
Na wat googlen zie ik dat er groendak-dakpannen bestaan. Dit systeem of iets gelijkaardigs nabouwen zodat condens naar voren afgevoerd wordt, niet kan ophopen en zo weinig mogelijk contact maakt met de onderconstructie. ?
voorbeeld: http://www.groendakpan.nl/


G

NB: Al zie ik de meerwaarde van de begroening ook niet direct, maar het is in puur technisch opzicht misschien wel een mogelijkheid boven een geventileerde spouw.
Compactdak is in ieder geval geen optie en ventilatie onder dakbeschot heeft geen lange standtijd onder epdm.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Pietje »

Leuk ding, die pan! Voor onze steilere stukken misschien een goed alternatief!
De substraat ligt overigens niet direct tegen de EPDM aan; er zit nog een beschermvlies en drainagelaag (noppen-plaat) tussen. Dat zal de condensatie wellicht verminderen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door ruspek »

voor mij is het in ieder geval duidelijk: geen groendak voor ons nieuwe stekkie.

op zoek naar gebruikte pannen :mrgreen:
Plaats reactie