Kalk gemengd opslaan?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Kalk gemengd opslaan?

Bericht door Ernest Dubois »

Hoi Gandalf, jij weet zo veel over kalk en die omgaan en bewaren er van en ik heb een vraag over een goed manier om het gemengd op te slaan. Kan dat in een gaat in de grond? Het gaat niet over rotten maar puur over een makkelijk manier om de kalk te bewaren voor periodiek gebruik voor lange termijn.

Alvast bedankt voor jouw inspanning.

E.dB
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door ritsaert snijder »

sorry Ernest maar het antwoord is simpel; de kalk opslaan in een goed afgedekte bak en ruim onder water zetten. De kalk kan niet carboniseren en zal zelfs iets beter worden.

Enige probleem is dat water verdampt.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door Dutch John »

Schijnt wel vorstvrij te moeten liggen. Vroeger had je weinig kalkbestendige verpakkingen. Neem de twee bij elkaar en een gat in de grond was de meest eenvoudige oplossing. Ik zou het nu in plastic emmers bewaren, dan heb je minder kalkverlies.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door Ernest Dubois »

Nemen me niet kwalijk ik was alleen aan het experimenten met een super lang en ingewikkeld onderwerptitel, geef niks, 'tis mislukt in eider geval.

Nou ja, dat kalk moet goed afgesloten bewaard klopt niet met hoe ik begrijp eerder kalk werd gebruikt dwz op de bouwput stond een afgedekt kalkloods waarin kalk voor specie en pleister wordt loose bewaard, klaar voor gebruik. Ik heb het ook gehoord van mensen die met kalk werkten dat bij hun was het in een gat in de grond grond jaren bewaard, en laatste zie de stukadoor die hier was dat het zelf niet afgedekt moet worden behalf in geval van streng vorst gewoon buiten in de speciekuip met een loose deksel op.

Ik heb kalkmeel in emmers gevuld met water onder in de regenput al jaren staan - putkalk - en dat is fijn, die bewaar ik voor een pleister of verf af weet ik nog niet wat maar de hoeveelheid is beperkt en als ik het gemengd onder grond werkelijk kan bewaren en zo gebruiken op het moment die ik dat wil is dat voor mij een grote verbetering, net zoals leem, je kan het zo pakken, beetje mengen en gebruiken na jaren staan hup klaar.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door ritsaert snijder »

ik dek de bak (gewoon een metseltrog) af met een deksel omdat vervuiling, bladeren en troep heel vervelend is.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door Ernest Dubois »

Hey Ritseart door jouw weet ik nu wat dat bak die hier altijd laag voor gebruikt werd, een metseltrog is het, en ik het altijd gebruik als bak voor mijn appels tijden het persen.
Tijd voor een nieuwe metseltrog dus. Bedankt!
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door ritsaert snijder »

Kijk, je hebt zeker nog zo een goede rubberen trog?

Ik snap trouwens niet de redenatie voor een put voor kalk. De koude lucht zakt juist naar het laagste punt, een put buiten wordt dan heel snel heel koud...

Ik heb hier ook wel ijs gehad op het water van de kalktrog. Nooit last van gehad. Wat gebeurt er met vorst met kalk?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door deleted »

Lijkt me al beantwoord Ernest.
Kalk wordt beter naarmate hij staat. (kristallen worden fijner, hoger blaine-getal)

Ik zou hem gewoon in een vorstvrije kelder plaatsen in plastic vaten. Met deksel voor stof enz.
Als je hydraatkalkpoeder gebruikt is het een prima bewaarmethode. Let er dan ook op dat je heel verse hydraatkalk gebruikt (produktiedatum op de verpakking) en dat je dat meteen doet na de aankoop en opening van het pak.
Bij zuivere hydraatkalk wordt de kalk nog beter de eerste 3à 5 weken, daarna is het verwaarloosbaar. Maar is wel oneindig houdbaar op deze manier.
Als je kalk zelf gaat blussen blijft hij nog veel langer verder verbeteren.

De kalkputten waren vaak bovengronds omdat er ook zelf geblust werd. Dat is een gevaarlijk werkje dat je niet in een afgesloten ruimte wil doen.
Maar als je start met hydraatkalkpoeder is een vorstvrije kelder ideaal.


G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door Ernest Dubois »

Eigenlijk wil ik ongeblust kalk. Wie verkoopt dat spul?
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door deleted »

In België niet meer in de bouwhandel.

Soms wordt het verkocht voor landbouw-toepassingen in landbouw-groothandels.
Moet je ook kijken dat het spul fijn genoeg is. ( vanaf 90% Calcium +MgO)
Bijvoorbeeld googlen op "Supervical 90" van Carmeuse. (CL-90-Q)

Oppassen met het blusprocedé. Met voldoende water starten en eventueel eerst de helft toevoegen, 24u laten uitreageren (en afkoelen) en pas dan de tweede helft toevoegen.
Kan tot 100°C warm worden. Dus risico op stoomdampen met agressieve loog-partikels (niet in de kelder !!!); risico op opkoken met spatten in het rond. Plastic kuipen zullen het begeven bij deze temperaturen.
Bril en handschoenen dragen.
1 spat in je oog en je bent je oog kwijt.

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door Ernest Dubois »

Nou, ben ik net terug van de landbouwhandel, moet nog hooi in laden, dat had ik eerder moeten weten.
Waarom maakt de korrelgrote uit voor ongeblust het gaat zelf pulveriseren met water?

Zo is mijn bedoeling https://youtu.be/GhhsyEueQwc Hier staat dat het onbeperkt houdbaar is eens gemengd.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door Dutch John »

Waarom ongebluste kalk kopen om die vervolgens te blussen, als gebluste kalk makkelijker te krijgen is? Of moet je van een lijk af?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door Ernest Dubois »

Eerste omdat ik ben niet tevreden met die kalk die ik nu gebruiken in vergelijking met kalk van oude muren ik vermoed dat de nieuwe kalk is te industrieel geproducerde en zuiver om echt goed kalk mortel van te maken en dus ook goed pleister. Ten tweede is een zoek voor een ander manier om het te bewaren die past bij my gebruik gewoontes. Nu als ik een klein hoeveelheid moet hebben moet ik een hele zak kalk meel kopen wat ik niet kan opmaken behalf als ik de rest op de tuin gooien. Zoals in dat film staat is de kalk die hij zelf blust en mengt oneindig houdbaar op het manier die ik begrijp het vroeger was zonder gedoe om het onder water of in gesloten emmers te zetten. Ik wil mijn kelder niet vul stoppen met plastic emmers want het is al vul met cider.

Wat denk je van mijn idee om x aantal zaken kalk meel om te keepen in de regenput en het daar laten sta loose op de bodem onder water om uit te halen als het nodig is?
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door deleted »

Ernest Dubois schreef: Waarom maakt de korrelgrote uit voor ongeblust het gaat zelf pulveriseren met water?
Om het goed geblust te krijgen moet je het goed kunnen mengen. Is bij grote hoeveelheden helemaal niet zo evident.
Vroeger hield men oa daarom zo lange rottijden aan. Om zeker te zijn dat alle CaO omgezet was in CaOH
Maar met 'fijn genoeg' doelde ik ook op de kwaliteit van de brandkalk. Daar zijn ook kwaliteiten in CL90Q, CL80Q, CL70Q en nog slechter zelfs. Voor landbouwtoepassingen is zelden een topkwaliteit nodig, dus let op dat je niet te onzuiver materiaal koopt, want daar kan je niet veel mee in bouwtoepassingen (is geen goed bindmiddel).
Zo is mijn bedoeling https://youtu.be/GhhsyEueQwc Hier staat dat het onbeperkt houdbaar is eens gemengd.
Dat is geen kalkdeeg, maar mortel/specie. Daar kan je enkel nog mee metselen, voegen of een raaplaag voor pleister mee opzetten. Verf, fijne pleister , witkalk, of caseïnelijm kan je er niet meer mee maken
Bovendien weet je bij deze methode nooit of alle CaO wel omgezet is. Als er nog ongebluste kalk in de mortel zit kan dit achteraf schade in metselwerk of pleister veroorzaken.
Ook zal ook een deel van de kalk al carbonatiseren en dus vulmiddel worden ipv bindmiddel door de vroegtijdige blootstelling aan lucht en vocht. Daardoor heb je dan weer meer kalk nodig.
Deze methode werd gebruikt omdat het een relatief veiige manier van blussen is en omdat men niet altijd de tijd nam om de kalk te laten rotten.
Ernest Dubois schreef:Zoals in dat film staat is de kalk die hij zelf blust en mengt oneindig houdbaar op het manier die ik begrijp het vroeger was zonder gedoe
Gebluste kalk is als deeg onder water oneindig houdbaar. Dit geldt zowel voor hydraatkalk als voor zelfgebluste kalk die je onder water zet.
Ernest Dubois schreef:Wat denk je van mijn idee om x aantal zaken kalk meel om te keepen in de regenput en het daar laten sta loose op de bodem onder water om uit te halen als het nodig is?
Kalk gaat ook zweven in het water. Als er een overloop aan zit gaat er ook kalk wegvloeien.
Best ook zuiver water gebruiken. Als er zuren in het water zitten krijg je immer een zuur-base reactie en worden er zouten gevormd. Ik zou voor een grote gesloten bak gaan.

Als je zelf wil blussen kijk hier eens naar:
Deze man heeft op zijn Youtubekanaal nog veel info over kalk.
Trouwens ook veel over houtbewerking , meubels, handzaag kantrechten enz ...

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kalk gemengd opslaan?

Bericht door Ernest Dubois »

De onzuiverheid of onregelmatig opbouw van de kalk meel is juist wat ik van de oude kalk mortel wil namaken en ook de lang rottijd nadoen. Ik vermoed de wat jij noemde slechter versies zijn gewoon geschieden van de hele partij en zijn dus zelfs een uniform mengsel van allemaal het zelfde verschillende kwaliteiten. Wat ik wil is een mengeling van zuiver gebrand tot minder goed gebrande porties met het overgrote meerderheid natuurlijk goed gebrand.


Voor de fijn pleister, verf of witkalk heb ik een toegepast hoeveelheid kalkpasta in de regenput al jaren staan. Voor mij de reden het diep in de grond en twee meter onder water te bewaren is dat de temperature constant is daar en het is goed afgesloten van de lucht. Maar mijn onderwater opslag capaciteit is beperkt in omvang.

Ik moet ook wat bijvoegen over de mengsels dwz hier in Nederland, tenminste zo ver ik het weet, is de keuzevrijheid van zand wat je makkelijk en met grote gemak kunnen gebruiken heel beperkt. Je hebt metsel of scherpzand of je heb straatzand allebei de zelfde grijs van kleur. Nou, ik heb nog een zak over van mijn eigen gegraven zand wat ik meer van wil maar hij zit twee meter onder de grond dus noem ik dat geen gemak. Ik heb in Belgie in de Gamma daar veel meer typen zand gezien en ben ik van plan in december toen ik naar de Ardenne ga een paar of veel zaken zand weer thuis mee te nemen.

De vend in pak in de kelder ben ik eerder tegen gekomen in zijn film over het monteren van knieren. Heel knap vind ik het en ga het meer in verdiepen. En bedankt heel veel voor het verdelen ha, ha, ha.
Werken, das leuk.
Plaats reactie