oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de muren?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de muren?

Bericht door swake »

Op zoek naar de beste bekleding voor de muren van een nieuwe douchekamer op het gelijkvloers van ons oud huis (+100jaar).

Functioneel doel:
Douche, wasbak, toilet, actieve vocht-gestuurde verluchting, kastje,

Gegevens:
- 1 buitenmuur in volle baksteen, geen spouw
- 1 binnenmuur onverwarmd lokaal aan de andere kant
- 2 binnenmuren naar verwarmd lokaal
- 't zijn dus oude lelijke volle muren, de buitenmuur is wat vochtig. Momenteel vormt dat geen probleem omdat die ruimte altijd open is en dus goed verlucht wordt.
- Op de vloer komen tegels, wegens mega betonplaat en niet mogelijk te verhogen kan daar geen isolatie aangebracht worden.
- Verwarming met CV radiator
- LED verlichting.

Criteria:
- Moet beetje tegen vocht kunnen, t'is immers een badkamer.
- isoleren indien het kan.
- Indien alles waterdicht afgewerkt wordt met tegels gaan die muren nooit meer ademen (en dan vooral die buitenmuur niet), ik heb wat schrik dat dit niet goed uitdraait mbt vochtigheid in die muren. Rond de douche komen wel tegels.

Alle ideetjes zijn welkom !
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door Pietje »

Tadelakt. In elke kleur / structuur te maken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door Ingir »

Foamglas, volledig water- en dampdicht, en direct af te werken met keramische wandtegels.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door swake »

Het waterdicht maken op zich is niks moeilijk, maar wat gaat er met die muren gebeuren dan? Het vocht in de muren gaat toch gewoon hoger kruipen en zal ze aantasten? Of niet? Of moet ik de muren onderaan gaan injecteren om het grondvocht tegen te houden?

Tadelact heeft veel mogelijkheden, was vergeten dat het bestond, ga het zeker beschouwen, en als het niet is voor deze badkamer komt het wel ergens elders in huis.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door Pietje »

De tadelakt trekt het vocht uit de muren en laat het verdampen. De kalk die in het leidingwater zit, gaat er gewoon bij maar daar zie je niets van... :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door MaartenB »

Volgens mij is tadelakt niet onderhoudsvrij, dat zou ik even uitzoeken. Voor mij een reden het niet te doen (maar ik weet het niet 100% zeker)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door Ernest Dubois »

Tadelak is een goeie voor in de badkamer, zelfs in de douchebak. Moeilijk om het 100% waterdicht te maken, ook tegels kan vocht doorlaten maar wat wil je, een garantie of zoiets? Ok, ik geven je garantie, nu kunnen je beter slapen.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door deleted »

Hoe dik is die buitenmuur ? En welke windrichting ?
Kan je de buitenmuur buitenom isoleren ?

Hoe ziet het plafond eruit ? En wat zit boven het plafond ?

De douche komt toch tegen een binnenmuur ?

G
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door swake »

Ernest Dubois schreef:wat wil je, een garantie of zoiets?
Ik wens een oplossing te vinden dat respect heeft voor de manier waarop de meer dan honderd jaar oude muren tot vandaag hebben gefunctioneerd om dit huis recht te houden.
Alles insmeren met een 'modern' laagje cement of gips om het te egaliseren en daar tegels op duwen is zeker te doen, maar ik heb zo het gevoel dat dit dan niet aan de bovenste wens tegemoet kom, vandaar mijn zoektocht.
Gandalf schreef:Hoe dik is die buitenmuur ? 1,5 bakstenen (30cm)
En welke windrichting ? West, wanneer het regent geniet hij van iedere druppel die uit de lucht valt.
Kan je de buitenmuur buitenom isoleren ? Neen, dat is niet mogelijk.
Hoe ziet het plafond eruit ? Metalen balken met een soort licht beton er tussen. Geen bewapening in het beton zo ver ik kan zien. Moet ook nog een afwerking op komen.
En wat zit boven het plafond ? Een andere badkamer.
De douche komt toch tegen een binnenmuur ? Inderdaad.
Een ander deel van diezelfde muur van het huis is langs binnen wel afgezet met een crepi, van een zeer harde soort, alsof dat die op basis van cement is. Het lijkt erop dat het geen probleem is hiermee. Behalve dan in één kamer waar de voegen buitenkant het begeven hebbe en waar nu aan de binnenkant vocht zit.
Laatst gewijzigd door swake op 11 sep 2015, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door ritsaert snijder »

Tadelakt is een prachtige oplossing, maar ik zou het wel combineren met een ontkalker in de waterleiding. Ik vind het een van de moeilijkste toepassingen.
Ik vind een kalkmortel met waterglas ook mooi en passend bij een oud huis
ik vind mooie oude tegels ook passen bij een oud huis; bijvoorbeeld de Marrokaanse zelliges. (niet de NL namaak). En dan in de kalkmortel en zonder voegjes!
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door Ernest Dubois »

Yes, ik begrijp het, en ook dat die combinatie lastig is, die modern gemaak zonder de character die je zo veel van houd aan te tasten van de ouwe huis. In een badkamer komen die tegenstrijdigheden het meest voor, en wie oh wie heeft de perfect oplossing? Bel niet in ieder geval de architect. Hier heb ik precise de zelfde worsteling. Wie weet misschien heb ik een pot van gemakt. Ik heb een combinatie van oude hout - ben niet bang om hout in de badkamer te gebruiken, leem, nieuwe hout kalk pleister en metro tegels maar ook oude daksparren, (het badkamer is boven in de zolder), kippengas en wat oude dakleer die der was. Mijn denkbeeld of uitgangs punt was het als een zolder te behouden, maar dan met bad.
Ik ben heel blij met de kalk pleister. Afbeelding
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door deleted »

Moeilijke setting Swake.
Westmuur en een klimaatklasse4, dan moet je eigenlijk sowieso afzien van binnenisolatie.
Buitenisolatie ook niet mogelijk... tja wat schiet er nog over ?
Muren voorzien van een minerale pleister. Mijn voorkeur zou dan kalk zijn owv de goede vochtweerstand, hoge alkaliteit(schimmelwerend) en de eenvoud van opfrissen (kalkverf).
De 3 binnenmuren kan je misschien aan de koude zijde van isolatie voorzien.
De koudebrug die de muuraanzet vormt en de oude buitenmuur misschien te lijf gaan met een eenvoudige temperierung: dwz een minimumwarmte die je precies op die plaats verdeelt waar anders de grootste (condensatie) problemen zouden verwacht worden.à
Dus een dubbele koperbuis 18à22mm op plinthoogte rondom die continu warmte afgeeft.(+/- 80W/m) Kan op het radiator-circuit aan hogere temperaturen.

Het is goedkoper dan een radiator en een radiator verdeelt de warmte niet zo goed.
Ten eerste gaat de radiator meestal enkel aan bij gebruik van de badkamer. De muren zijn dan ijskoud en dat ga je compenseren met hoge luchttemperaturen. Maar helaas draai je dan de douche open en treedt de vochtgestuurde ventilator in werking. Gevolg: alle warmte zit in de lucht en die wordt snel afgevoerd (ik neem aan zonder warmterecuperatie ?) Veel verliezen voor weinig comfort. Bovendien zal de radiator (=luchtverwarming) vooral de bovenkant van de kamer opwarmen. De koude lucht onderaan de kamer krijgt een radiator moeilijk opgewarmd. Daarmee zal het ook moeilijk zijn om de koudebruggen onderaan de muur (waar de meeste condensatie optreedt) met een radiator droog te krijgen. (en doordat het er erg koud is/blijft krijg je ook extra veel condensatie, enz ...)

G
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door swake »

OK, weer iets nieuws geleerd na het zoeken naar wat is nu precies een 'minerale pleister' :)

Die dubbele koperbuis is eenvoudig te leggen. Er ging toch al een radiator komen aangesloten op koperen leidingen, het is nu gewoon een kwestie van die wat te verlengen. Op het einde van die leiding voorzie ik dan een radiatorkraantje met gestuurde actuator (die komen hier op iedere radiator) dan is het nog automatisch te regelen ook.

Ik snap ook meer en meer waarom in die oude huizen zo vaak lange en lage radiatoren dicht bij de grond werden gebruikt.

Warmterecuperatie in het ventilatie systeem is mooi, tenminste als het als een geheel in het ganse huis kan toegepast worden. Hier laat de bestaande situatie het maar moeilijk toe (lees: t'is technisch haast niet haalbaar zonder heel veel breekwerk, en dan het kostenplaatje op het einde van de rit :shock: ).
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door deleted »

Minerale pleister: bedoelde ik eigenlijk meer specifiek een kalkpleister met enkel minerale toeslagstoffen. Dus geen vlas/stro/hennep/paardenhaar enz vezels erin. (langdurige hoge vochtigheid: kans op rotten)
Kalkhennep zou kunnen(volgens sommigen), maar heb ik toch enige twijfel over in een badkamer tegen een volle westmuur. Als je de pleister toch licht isolerend wil maken(en daar valt wat voor te zeggen bij een muur van 30cm ,want temperierung werkt beter vanaf 40 cm) ,zou ik me in een badkamer eerder bij bv perliet als toeslagstof houden. Mineraal dus. De 3 ander (binnen)muren zou ik eerder aan de buiten/koude zijde bijkomend isoleren, tenzij die ruimtes nooit kouder zijn.


Temperierung: is een permanente manier van 'verwarmen', beter gezegd: minimum temperatuur handhaven. Zoveel mogelijk op de zwakste plaats. Een deel gaat direct naar de muur een deel wordt stralingswarmte, slechts een klein deel warmt de lucht.
Blijft een eerder koele badkamer op deze manier, maar wel eentje zonder de gewoonlijke schimmelproblemen.
Door de eerder lage luchttemperatuur wordt er ook veel minder warmte weggeventileerd.

Je zou die basiswarmte van de temperierung kunnen aanvullen met een stralingspaneel direct naast de douche waar men zich afdroogt.
Kan een IR-paneel zijn dat kortstondig aangaat bij gebruik, kan ook een simpele T10 radiatorplaat zijn die 2 maal in de aanvoer van de temperierung staat en een simpele aan-uit schakelaar heeft. Je schakelt dan enkel in bij gebruik en daarna weer uit.
Swake schreef:Die dubbele koperbuis is eenvoudig te leggen. Er ging toch al een radiator komen aangesloten op koperen leidingen, het is nu gewoon een kwestie van die wat te verlengen. Op het einde van die leiding voorzie ik dan een radiatorkraantje met gestuurde actuator (die komen hier op iedere radiator) dan is het nog automatisch te regelen ook.
Denk eraan dat die temperierung best rondom zit, dat de koperbuis (na testen en lekvrij bevonden) best geverfd wordt met olieverf of radiatoverf om de straling te maximaliseren (ik zou hem dus ook gewoon voor de muur monteren), en dat hij in continu bedrijf loopt 24/24. Je kan wel sturen op retourtemperatuur (als je actuator op de watertemperatuur kan reageren).

NB Ik hoop dat het geen voormalig stal-gedeelte geweest is, want dan kunnen de zouten (voormalige mest) in de muren ook bij minerale pleisters nog voor problemen zorgen.

G
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: oud huis, moderne badkamer, welke bekleding voor de mure

Bericht door MaartenB »

Ik zou afhankelijk van de staat van de buitenmuur gewoon aan de binnenkant isoleren. Als je huis al meer dan 100 jaar oud is, en de bakstenen geen vorstschade vertonen kunnen ze waarschijnlijk ook wel tegen een wat langere tijd koude temperaturen icm vorst. Oude Nederlandse bakstenen zijn van uitstekende kwaliteit. Vroeger werden huizen nauwelijks verwarmd, alleen de woonkamer(s) en keuken, ik denk dat de bankstenen het alleen maar prettiger hebben nu we CV hebben in elke kamer. En als je een damprem gebruikt zonder doorvoeren van balken, elektra etc, dan zie ik het probleem van isoleren niet.
Plaats reactie