Klei is Beter Als Leem

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Klei is Beter Als Leem

Bericht door Ernest Dubois »

Ik ben er van overtuigd, ik weet het.
Afbeelding
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door Pietje »

En wat is dan klei, en wat is jouw leem?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door Ernest Dubois »

Op die vraag heb ik geen goed, zinvol antwoord tot nu toe gekregen, wat ik jammer vind. Zelf ben ik geen deskundig maar dan het is de deskundigen die mij geen antwoord kunnen gaven. Maar van wat ik als leem kennen en wat ik als klei kennen is mijn klei de beter van de twee, harder, plakt better tijdens het opsmeren, geeft minder af als het droog is, op alle kanten behalf misschien van de kleur wat eigen lelijk is, is het superieur.

Maar om wat serieuzer op te stellen dan, ik ben zo blij en misschien tot mijn verbazing zo dat zo'n effectieve vulling en pleister komt van de aard wat onder mijn eigen voeten ligt en waarvan geen geld komt toe te passen, geen verkoper, geen webwinkel, geen reis naar de groene bouw materiaal handelaar, niks behalve mijn schep. De kalk voor het witten moest ik wel voor betalen.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door Dutch John »

Leem is klei met een toeslag, die bestaat uit slit en zand van verschillende korrelgroottes. De verhoudingen van de stoffen bepalen het karakter. Persoonlijk houd ik van leem met een hoog kleipercentage, omdat het meestal eenvoudig is om het te verschralen met scherp zand. Ook stro bijmengen vraagt om een hoger kleipercentage van de leem. Pure klei plakt en hecht natuurlijk prima, maar zelfs een dunne laag zal na droging krimpscheuren laten zien. Zoniet, dan zit er toch een toeslag bij.

Werken met alle componenten los van elkaar is voor een bouwer ultiem. Als een kok kan hij dan zijn mengsels voor verschillende toepassingen samenstellen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door Ernest Dubois »

Als je bij een rivier staan die uit de bergen komt na een heftig regen bui een beetje van de bergen af is dat rivier bruin of grijs of rood, zoiets, en dat komt van de klein delen silt wat er in drijft. Hoe langzamer dat rivier zich voortbeweegt hoe meer van dat silt valt naar beneden en dan gaan men dat klei nomen, Dus silt verplaats zich en klei blijft staan.

Ik denk je heb gelijk D dat klei is meer gevoelig, niet voor de onervaren dus.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door Pietje »

Toch is er een groot verschil tussen klei en silt: klei is aluminiumsilicaat, plaatvormig en heel klein, officieel lutum genoemd. Silt is heel fijn zand, siliciumoxide, rond van vorm. Hoe meer lutum, hoe meer het mengsel "plakt". Zuiver silt, dus enkel siliciumoxide wordt ook hard bij drogen, maar veel minder hard dan lutum. Leem is in de bodemkunde de fractie lutum + silt bij elkaar genomen.

Leem om mee te bouwen is een mengsel van lutum (klei) met grotere fracties.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door Lieve »

Ook in klei zijn er verschillende soorten, zuivere klei is wit van kleur, word gebruikt om porselein te maken.
Door de zuiverheid van de klei kan er zonder te veel moeite zeer dunne voorwerpen uit gemaakt worden. Porselein aarde krimpt weinig.
Andere klei soorten bevatten verschillende andere elementen, ijzer, in rode klei etc.
Klei word vermengd met chamotte om krimp te voorkomen en vormvastheid te verhogen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door Ernest Dubois »

Het is allemaal natuurlijk interessant, de plaat en de round enz maar dat het verschil is de een is en vervuild versie van de andere is voldoende om een beter begrijp te hebben.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door deleted »

Bij ons bestaat de ondergrond uit zeer fijne Löss. Und jetzt ?

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door Pietje »

Gandalf schreef:Und jetzt ?
Leemproefjes doen :-) http://wiki.ecologieforum.eu/Leem
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door ritsaert snijder »

Volgens mij heeft Gandalf prachtige natuurleem in zijn hintergarten....
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door Ernest Dubois »

Als zo heeft hij geluk want niet iedereen heeft dat.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door deleted »

Nou ja, het heeft een mooie kleur en is heel 'leemachtig'.
Maar volgens mij is het puur 'silt' en mankeert er dus de kleifractie.

Vooral voor lichtleem is dat spijtig, want daar heb je best puur klei voor.

Voor stucwerk lijkt het me wel bruikbaar door de fijne korrel en de mooie kleur. Maar er moet dan wellicht ook wat kleipoeder en zand bij.

G
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door Lieve »

Hier kan je naar bijna iedere bouwwerf gaan die ook een kelder maakt, daar kan je zeer bruikbare leem vinden.
Gedurende eeuwen stonden hier steenovens, de laatste draaien nog.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Klei is Beter Als Leem

Bericht door Ernest Dubois »

Er is dat boek van Voskuil de geeft de plekken in Nederland aan waar je geschikt leem - of is het klei of leem of klei of klei en leem of klei en niet leem... uit de grond kan halen. Er zijn er verassende weinig.
Werken, das leuk.
Plaats reactie