wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door dubje76 »

een update,

inmiddels is er een ander stukje bouwval wat de aandacht heeft.
1230 M2 voor 67500 euro, waar nog een oud slooppand op staat van 1925.
het pand staat vrij dicht langs de straat en dat heeft niet onze voorkeur.
we hebben een architecten bureau gevonden die ervaring heeft met leembouw en "off the grid" wonen.
een bouwplan waarin installaties staan beschreven kost iets meer als 7000 euro.
het zou zoiets moeten worden:
Afbeelding

alleen de overhang aan de voorkant (hoge kant) heb ik dan liever recht en de hoek die gemaakt moet worden
dan dmv zonnepanelen zodat je die in de optimale hoek kunt zetten tov de zon en dus ook richting de zon staat.
een groen dak zou dan ook mooi zijn, met nog wat ramen erin voor de slaapkamers.

voordeel van dit ontwerp lijkt me een relatief simpel design (rechthoekig blokje met schuin dak).
en daardoor de kosten laag houden, en uiteraard strobouw
door de strobouw leek het me ook wel makkelijk om als eerste een soort kapschuur te maken
waar het stro onder kan drogen die later dienst kan doen als grote garage.

verder wil ik nog informeren tot op welke hoogte je of the grid kunt en mag en nog raadzaam is.
ook ga ik komende week even bij de gemeente langs om te pijlen hoe die hierover staan.
eens zien hoe zij de positieve bewoordingen op hun website ook omzetten in concrete plannen.

dus wordt weer vervolgd.
dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door dubje76 »

update 2

de gemeente heeft nogal wat beperkende maatregelen waardoor we de plannen moeten aanpassen
of ergens anders moeten gaan bouwen.
zo is er een maximale goothoogte van 3 meter, maximaal 1 bouwlaag en mag het er niet te modern uit zien.
ook de te bebouwen gedeelte van het perceel valt tegen, verplaatsen kan maar dan moet er eerst
een archeologisch onderzoek gedaan worden.
er mag echter wel weer een schuur, overkapping oid op dat gedeelte gezet worden.
wellicht een standaard rechthoekig model met zadeldak waarbij we dus meer capaciteit nodig hebben van de
verwarming aangezien we niet gebruik kunnen maken van de zon.
voordelen van deze zijn er natuurlijk ook, doordat we het huis 90 graden draaien kunnen we toch verder van de weg bouwen.
ook kunnen we de voorkant en de woonkamer dus richting het natuurgebied laten gaan.
het bij te bouwen gedeelte mag vrij groot zijn, waardoor wateropvang etc ook geen problemen oplevert.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door Krelis »

dubje76 schreef:ik heb het over de provincie groningen in nederland
Hoek hoofdweg/verlengde hoofdweg in nwBeerta staat een grote strobaalhut in Groninger stijl. Gebouwd door oa strobouw NL.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door Krelis »

Ernest Dubois schreef:
Dutch John schreef:

Bij elk aspect de eigen smaak mee laten beslissen. Je moet niet in leem gaan bouwen als je van strakke baksteenarchitectuur houdt.

Groet,
DJ
Leem is niet alleen geschikt voor organische, wild grot mannen structuren of Timboektoe huizen, zelfs met strobal kan je heel traditioneel bouwen. De permie-culities hebben het idea een betje gekaapt en bouwen met leem een slecht nam in sommig kringen gegeven. Ik will alleen zeggen, het hoort bij ieder sort, of type, of stijl van bouwen waar het geschikt voor is.
Heb je voorbeelde van dergelijke 'permie-culties' ?
Plaats reactie