Bouwen met afvalhout

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bouwen met afvalhout

Bericht door Dutch John »

Je krijgt binnenkort een paar loopeenden. Vanwege de vos hebben ze een nachthok nodig. Nu heb je nog een stapel pallets, wat voormalig stophout, teveel reservedakpannen, een hoop tegels en royaal vrije tijd. Timmeren is niet zo mijn ding, maar het resultaat is aardig. En een keer helemaal zonder kosten, want ga tegenwoordig maar eens een latje kopen bij de bouwmarkt.
afbeelding 002-1.JPG
afbeelding 003-1.JPG
Ik moet er nog een paar ruiten in snijden (liggen ook al jaren op een bestemming te wachten). Achterin zijn twee valluiken die buiten het hekwerk leiden. Twee, zodat ik het hok naar believen kan opsplitsen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door jwardenier »

Heb je mooi gemaakt , zo zie je maar weer wat je met pallethout kan doen , het hout is niet erg duurzaam je kan het best proberen het water van het hout af te houden ,ook mest tegen binnenzijde kan snel rot veroorzaken .
Ik zette die delen vaak in de silo lak . je zou nog een plateautje kunnen maken zodat de eend even weg kan van de woerd , hij heeft de hele dag zin ,het vrouwtje niet dus . Zij wil dan graag even ergens op zitten waar die dikke woerd niet kan komen .
Het glas zou je zo kunnen maken, misschien ,dat de ene ruit voor de andere kan schuiven , wel even latjes of gaas er voor spijkeren of glas niet schoon maken . ze menen al gouw dat het een uitgang is .
pas hoorde ik van een paard die meende dat de spiegel in de binnen bak de uitgang was ,nek gebroken .
Leuk dat je eenden krijgt , gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door Dutch John »

Er zijn wel eens mensen die je wat gunnen... Goed idee om een wat kleinere afscheiding (annex broednest?) erbij te maken. Een zitstok -ik neem aan een platte en brede- komt ook nog.

De eerste weken zullen ze weinig trek hebben in het hok. Het stinkt nog te zeer naar carbolineum... Maar de kippenren is groot genoeg en staat vol struiken en bomen als zomers onderdak.
De onderdorpel is ook aan de onder- en binnenkant ingesmeerd met carbolineum om aantasting door optrekkend water en door mest tegen te gaan. Overstekken houden het meeste water weg. Gecarbolineumd hout is niet erg milieuvriendelijk, maar wel duurzaam.

Het glas ga ik inderdaad voorlopig niet wassen, anders gaan ze erdoor heen. De openingen tussen de sporen maken we pas dicht als het hok reukvrij is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door Pieke »

Ziet er wederom keurig uit!! Misschien nog eventueel overwegen om een dakgootje te plaatsen? Tonnetje erbij, heb je gelijk een drinkwatervoorziening voor de beessies..... of een ouwe douchebak,dan kunnen ze wat zwemmen.

Gr. P
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door jwardenier »

John een zit stok is niet nodig , maken ze geen gebruik van . een stukje zolder ,madam zit graag boven en wil daar ook graag broeden .
Dakgoot met doece bak is ook goed bedacht maar zullen ze snel als toilet gaan gebruiken , watervoorziening net als voor kippen grootste uitvoering .
Ze leren vanzelf het hok te waarderen , nieuwe gevogelte sluit ik de eerste weken op in het hok, vooral eenden nemen graag het kippenhok over , kippen of buiten of in het nieuwe hok, ook de voerbak is favoriet ,kippen pakken ze bij de staart en dwingen ze zo te vertrekken ,.Het zijn leuke dieren vooral een mooi gezicht wanneer moeder met kuikens op stap gaat , de jongen zitten in elke plas water .In die tijd kun je het best de woerd even opsluiten uit jaloezie of eigenbelang maakt hij de kuikens dood .als ze sterk genoeg zijn mag hij er weer bij . gr John
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door Lieve »

Bravo, ziet er gezellig uit.
Lang leve de eendjes.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door swake »

Sinds wanneer is palet hout afval hout ?? :mrgreen:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door deleted »

Een loopstal uit dennen planken staat hier al 7 jaar onbehandeld. Geeft geen krimp. Vergrijsd enkel waar zon en water vrij spel hebben. Staat wel 30 cm boven het maaiveld (onderaan 50 cm gemetselde muurtjes).
De blokhut(tuinhuis) van de buurman is in hetzelfde seizoen gezet en geverfd. Die is volledig rot.

Kookverf had ook een alternatief kunnen zijn voor de carbolineum.
Shou Sugi Ban had ook gekund en geeft dezelfde zwarte kleur.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door Dutch John »

G,

Er liggen nog een twintigtal dennenstammen in de vijver te wateren voor toekomstig gebruik. Ik heb er een mogelijke bouwbestemming voor en zal ze verder onbehandeld gebruiken. Ik vraag mij af of je droog (pallet)hout ook nog kunt wateren. Zal de boeken er nog eens op nalezen. Dit hout kan onbehandeld zeker niet tegen ons weer.

JW en Pieke,

5 meter achter het hek begint een royale visvijver. Dus aan water geen gebrek. Helaas moet ik de beesten nu in een afgesloten ren houden totdat de mais eraf is. De vos komt nu ook overdag.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door Lieve »

Mama vos heeft het nu erg druk voedsel te vinden voor haar kroost.
en kippen of eendjes zijn lekker mals.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door swake »

Dutch John schreef:Dit hout kan onbehandeld zeker niet tegen ons weer.
Hier staat al 5 jaar een kippenhok uit pallethout (1m20 x 1m20) in weer en wind. Het is wat gaan vergrijzen maar verder zie ik geen noemenswaardige aantasting. Het hout van de pallets werd niet behandeld, zelfs geen hittebehandeling. Dat hok staat wel een 25-tal centimeter van de grond. De poten bestaan uit behandeld 'tuinhout'. Bescherming tegen de regen is het belangrijkste, dat lijk bij jou wel in orde :P

Met bescherming gaat dat pallethout nog langer mee gaan, maar of het de moeite waard is weet ik niet. Pallethout kost namelijk niks en al die producten brengen toch ook extra vervuiling mee.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door jwardenier »

Swake , heb je ook niet behandeld tegen insecten, boktor houtworm , als ik een onbehandeld stuk houd ergens neer zet is het binnen 2 jaar aangetast door boktor . ik heb een gereedschap,machine berging , schuur waar een nieuwe wand omheen moet ,als onbehandeld pallet hout kan zou ik daar voor kiezen ,alleen ben ik bang dat het aangetast ,opgevreten wordt , gr John
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door Ernest Dubois »

Ik denk altijd, als je je hout wil beschermen tegen rot of aantasting met een of andere oppervlakte behandeling ben je verkeerde bezig, met de juiste benadering hoeft er niks op maar een beetje kleur, dat is ook soms mooi.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door jwardenier »

Ernest ,het gaat me niet om de kleur ,de vreetkevers of de larve daarvan ,die wil ik er niet in hebben , gr John
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Bouwen met afvalhout

Bericht door Ernest Dubois »

Ja john, ik begrijp het, mijn bedoeling was dat misschien de ligging of de bouw constructie of de hout keuze of iets dergelijk meer de oorzak van het probleem is en een oppervlakte behandeling met verf of bestrijding/verduurzaamsmiddelen, afhankelijk van wat je doel is, de verkeerde aanpak is. De ongedierte moeten de juist milieu hebben om te overleven en vermeerderen en met verf moet je constant onderhoud verrichten om het effectief tegen vocht te laten werken. Bovendien, omdat je een paar gasten van de houtworm in je hout tegenkomen betekent niet dat een gebouw staat klaar om in te storten, (ik overdrive), zelfs niet dat waneer hij dat wel doet dat de oorzak die beesten was.
Werken, das leuk.
Plaats reactie