Zand uit een kelder halen.

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Zand uit een kelder halen.

Bericht door exroom »

Hallo geachte forum leden.

Aangezien een kelder onder je huis menigeen erg intressant vind, plaats ik hier maar eens wat.

Wij hebben ongeveer in het midden van het huis een "waterput"
dit is een gat van ongeveer 1 x 1 meter in de betonnen vloer.

Daaronder is een kleine kelder gemaakt van 2 x 2 x 2.
Wij zijn begonnen deze kelder te vergoten. met als doel een kelder te realiseren van 6 x 4 x 2,5.
Voor ons zijn deze afmetingen gekozen in samenwerking met een architect. aangezien we dan de minste kans hebben op verzakkingen of aantasting van de fundering.

Let wel een waarschuwing vooraf: begin nooit zonder een architect aan een kelder
Er zijn namelijk erg veel factoren waar je rekening mee moet houden.
En de kans op levensgevaarlijke situaties is erg groot!

Wij zijn op zoek naar een manier om het zand (een slordige 70 m3)
uit dit gat te krijgen.

Het zand is mooi wit klapzand, en dus makkelijk te zuigen.

Een zandzuiger laten komen, is echter geen optie, die gaan te snel, en dat kan problemen opgaan leveren.
(het zou een optie zijn, als die wagen om de 3 dagen een uurtje langs kwam, echter dat is veel te duur (voorrijkosten zijn 225 euro)

lopende band hebben we geprobeerd, echter het gat van 1 x 1 in de vloer is gewoonweg te klein.
waardoor de band te verticaal staat en het geen zin heeft.

Optie met emmers werkt nog het best, echter zijn erg veel handen voor nodig.

kortom heeft iemand een idee??
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Hoi Exroom,

Bij mijn leverancier van (Motor)gereedschappen hadden ze vorig jaar een demo van een grote Bladzuiger met volgens mij voldoende kracht om ook zand op te zuigen met een bak van bijna een halve kuub. maar kan nu nergens een linkje ernaartoe vinden.
Tijdens het zoeken waren er wel enige professionele stofzuigers die ook zand aankunnen, maar die hebben een erg kleine capasiteit.
Plaats reactie