Voegen herstellen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Voegen herstellen

Bericht door deleted »

@ Lieve,

Heb je daar al aan zitten schuren en voegen loskappen of is dat vocht/vorst schade op de foto ?
Ernest Dubois schreef:Gandalf zei dat een voordeel van voegen is hij vangt spanning op en laat loose voordat de spanning de steen raakt en dat lijkt mij slim bedacht. Als het juist is weet ik niet maar er zijn bouw technieken die geen apart voeg maken, overtollig specie is tijdens het metselen gewoon afgewerkt, zo doen de Engelse het, dacht ik, en dan heb je een muur die 20% sterker is dan als je een kwart van de specie uitkrabben en daarna voegen. Heeft dat voegen te maken met de zacht stenen van vroeger?
Specie is best minder hard dan de stenen, dat geldt zowel voor de mets- als de voegspecie.
Kalk carboniseert trouwens bijzonder traag en van buiten naar binnen, daardoor zijn de muren met kalkspecie zelfhelend. Kleine barsten vullen zich met nog niet gecarboniseerde kalk van dieper in de muur waardoor de barsten zich terug herstellen.Bij dikke muren kan dit proces eeuwen duren. Daarom zie je soms ook oude bakstenen muren volledig krom staan zonder barsten.

Voegen apart invoegen is pas iets van de laatste eeuwen. Voornamelijk owv esthetische redenen. (vooral bij de rijkere burgerij, waar er in de gevel ook enkel de beste (rechtste) stenen in het zichtwerk kwamen.
Bouwfysisch is er zeker geen voordeel aan apart invoegen. Maar bij repaties kan je natuurlijk niet anders.

G
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Voegen herstellen

Bericht door Lieve »

Nee er is niet aan de muur geschuurd nog in de voegen gekrabd, ik heb wel enkele plantjes eruit getrokken.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Voegen herstellen

Bericht door deleted »

Lieve schreef:Nee er is niet aan de muur geschuurd nog in de voegen gekrabd, ik heb wel enkele plantjes eruit getrokken.
Moeilijk te zien op de foto: werd de schade veroorzaakt door de planten (klimop ?) of zit er een dampdichte verf op de muren ? Het lijkt kalk op de foto, maar ik zou het in jouw plaats toch zeker willen weten. Dampdichte verf geeft ook dit soort schade.
Wordt de verf plakkerig als je hem verhit met een verfstripper ?
(kalkschilfers lossen ook op in zoutzuur, testen op schilfers in een pot, geen zoutzuur op de muur aanbrengen! )
Kalkschilfers kan je ook niet in krullen afsteken, ze zijn niet flexibel )

En de muuraanzet (eerste 60 cm) is dat een kalkpleister of een cementpleister ? Zou ook beter geen cement zijn en best ook niet overschilderd met dampdichte verf.
Hoe zit het met de muren op de west- en noorzijde ? Nog meer schade ? Geen verf ?

G
2.2.1.3
Herkennen
Om vast
te stellen of een oude verflaag uit kalkverf bestaat of kalkhoudende delen bevat, kan een
test met een zoutzuur genomen worden. Kalk is namelijk erg gevoelig voor zoutzuur en lost hierin op.
Als het gaat om een verflaag die nog op de wand aanwezig is, kun
nen met een pipet enkele druppels
zoutzuur op het wandoppervlak aangebracht worden. Losse bladders kunnen in een glazen bakje
gelegd worden, waarna hierop zoutzuur wordt gedruppeld.
Een tweede manier om een kalkverf te herkennen is de krulproef. Omdat de
verflaag hard en bros is,
ontstaan bij de krulproef brokkelige stukjes. Bij deze test wordt met een scherp mes onder een hoek
van 45° een insnede van ongeveer 30 millimeter lengte. Tot op de ondergrond, in de verflaag
gemaakt. Hierdoor wordt een verfkrul g
esneden waarmee vastgesteld kan worden of een verflaag
zeer elastisch tot bros is. Bij kalkverf is er geen verfkrul te snijden.
uit: http://doks.khbo.be/doks/do/files/FiSe8 ... 3b544902c0

Hebben de goten misschien jaren staan lekken/verstopt gezeten ?
Is de goot wel hoger aan de achterkant dan aan de voorkant , zodat ze bij een verstopping aan de voorkant overloopt ?

G
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Voegen herstellen

Bericht door Lieve »

003.JPG
een stukje van de muur, weinig beschadigd,
004.JPG
hier ligt er misschien een laag leem? onder de wit lagen
005.JPG
Dit gedeelte van het huis is het oudste, later zijn verschillende stukken aan gebouwd.
Aan de regenzijde van het huis is het buurhuis aangebouwd. De noordzijde zijn stallingen die veel later aangebouwd zijn.

De witlaag is in verschillende lagen die op sommige plaatsen schilferen. (ik schaf mij zoutzuur aan)
De laag onder aan de muur is bijna zeker cement.
De fundering van het huis is in porfire (kasseisteen) met leem tussen.

De schade is waarschijnlijk door water veroorzaakt.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Voegen herstellen

Bericht door Lieve »

Proef gedaan met zoutzuur, na heel hard schuimen en overlopen, blijven er witte verfpartjes over in een bruin/groene vloeistof.
Waarom zijn mensen zo goedgelovig als het om nieuwe techniek gaat.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Voegen herstellen

Bericht door deleted »

Op de foto's zie ik ook overal schilferende en zelfs krullende verf. Vermoedelijk dus een chemische verf (latex of dispersieverf )
Zou ook nog kunnen dat er oorspronkelijk wel kalk opgezeten heeft, maar dat er als laatste laag een dampdichte verf is overheen gegaan. Zou kunnen verklaren waarom het toch heftig reageert met zoutzuur.

De oppervlakkige eindlaag zoals aangeduid met een cirkel hieronder lost die ook op in zoutzuur als je het voorzichtig apart afhaalt met een mesje ?
Aan goedkope latexverf wordt ook wel eens kalk toegevoegd als dikkingsmiddel. Misschien reageert het daarom met zoutzuur en blijft het latexgedeelte over.

De oudere laag eronder die wel nog hier en daar goed aan de stenen hecht -zoals aangeduid met het pijltje- zou wel eens een oudere kalkverf kunnen zijn. Kan je die ook afkrabben(poeder opvangen) en apart oplossen ?
lieve2.jpeg
De gele kleur komt van het metselzand. Er is erg vet zand gebruikt. (dwz met veel leem in).
Is dat zand niet zoals je dat onder je teeltlaag in de tuin (60 cm of dieper) vindt ?

Ik vrees dat de verf er af moet. Als er een oude kalklaag onder zit kan het afhalen nog wel meevallen, want die hechten niet goed op elkaar.
Dan kapotte stenen terug inmetselen. Dan terug voegen.
Terug kalken of kaleien zou ik dan pas een jaar daarna doen als de voegen en metswerk goed uitgehard zijn.

Als het een troost mag zijn: ik zit de volgende 4 weken een 100m2 traphal van diverse dampdichte verflagen te ontdoen op een oude kalkpleister. En cm per cm met een behangpapierafstomer want de oudste lagen bevatten teveel lood om erop te schuren ...


NB: En de gecementeerde muuraanzet ging er bij mij ook vanaf als ik dan toch bezig was en werd een (tras)kalk versie. Hier een mooi overzichtwerkje voor je 'soubassement' (ik meen me te herinneren dat je vlot frans spreekt )
http://blog-patrimoine-facades.com/un-s ... -et-utile/

(En als ik toch aan het breken was gingen de rolluikasten er ook af zodat de mooie gemetselde bogen terug zichtbaar werden boven de ramen ... en de betonnen venstertabletten werden terug een afhellende rollaag bakstenen ... )
:fff
G
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Voegen herstellen

Bericht door swake »

Bedankt Gandalf voor al deze informatie, ook voor mij zeer nuttig. inclusief die Franse link
Gandalf schreef:want de oudste lagen bevatten teveel lood om erop te schuren
Zeg je dat ivm jouw gezondheid bij het schuren? Dan stel ik een halfmasker voor zoals dit: http://www.benl.ebay.be/itm/3M-7502-Hal ... 20e75dc981
Met correct filter (bij 3M wordt dit dan een model 2091 als ik het goed heb en 2097, 2291 en 2297 zijn ook goed.
Bij aankoop zoeken naar filters met Amerikaanse standaarden, die worden wereldwijd gebruikt en concurrentie is hierdoor hard en prijzen lager. De Europese equivalenten zijn gewoon veel duurder zonder verdere reden.

Indien je een machine gebruikt om te schuren deze uitrusten met een HEPA filter of gelijkwaardig, eventueel er een stofzuiger aanhangen met zo'n filter.

Het benevelen van het oppervlak help ook met het stof bij te houden. Let op dat dit goedje daarna nog moet opgevangen worden. Dus best niet met vol water spoelen, want dan gaat het de natuur in en dat wil je ook niet.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Voegen herstellen

Bericht door deleted »

swake schreef: voor mij zeer nuttig. inclusief die Franse link
Swake, als je aan een oude gevel gaat werken zou ik ook eens kijken in de publicaties van monumentenzorg.
Staat vaak veel bruikbare info in voor eigenaars van historische panden: http://www.monumentenwacht.be/publicati ... /exterieur
Dan stel ik een halfmasker voor zoals dit
Ja zo heb ik er eentje. Al heb ik blijkbaar de europese prijs betaald ... :oops:
Indien je een machine gebruikt om te schuren deze uitrusten met een HEPA filter of gelijkwaardig
Heb ik naar gekeken. Stofarm zal kunnen, maar niet stofvrij op die manier. Blijft nog te veel stof in geval van loodverf naar mijn mening.
Naar verfafbijt heb ik ook gekeken. Die op methyleenchloride-basis is te ongezond voor de plaatser.(sinds kort ook verboden in de EU; nog veel toegepast en vernoemd op Engelstalige fora; werkt erg goed als verfstripper, maar kankerverwekkende dampen) De nieuwe generatie biologische verfafbijt onbetaalbaar duur.(en bijzonder onduidelijk wat de samenstelling is en dus het effect op plaatser en muur op lange termijn; wordt steevast "eco" of "green" in de naam; maar "what's in a Name ?")
Dan ook loog(sterke base) overwogen (NaOH). Dat is goedkoop, geeft geen gevaarlijke dampen. Is wel erg gevaarlijk voor brandwonden aan huid en zeker ogen voor de plaatser. Maar moet nadien geneutraliseerd met een zuur (azijn). En dat zorgt dan weer dat er zouten gevormd worden in de muur (reactie base + zuur = zout ) . Ook weer niet goed voor een kalkpleister. Met Naoh heb ik wel een klein proefstuk opgezet. (NaoH gemaakt door hydraatkalk te mengen met gewone was-soda). Krijg je wel verf mee af, maar niet beter of sneller dan een behangafstomer en dan heb ik de zouten liever niet.


Betreft in mijn geval wel een binnenruimte met houten trappen en houten vloeren waardoor veel water geen optie is.
Lieve kan langs buiten wel een (heetwater)hogedrukreiniger of een industriele afstomer inzetten.
G
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Voegen herstellen

Bericht door Lieve »

Ik ben begonnen met een mesje een beetje te krabben en dan blijft er alleen een dunne kalklaag over.
Waarschijnlijk gaat die er met een hoge drukreiniger af.
Plaats reactie