Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door Chevman »

duurzaam hoeft niet passief te zijn.
passief hoeft niet duurzaam te zijn.

Ieder huis met beton is zeker niet duurzaam.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Peer81
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 apr 2015, 17:44

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door Peer81 »

Ik zie dat Ingir goed is in het geven van een mening maar verder bij directe vragen erg goed is om in een professionele manier vooral geen antwoord te geven op de vragen. Daarbuiten ben ik het natuurlijk wel eens met de theorie waar Ingir zo aan vast houdt van een Passieve woning. Luchtdichtbouwen, optimale isolatie en maximaal gebruik maken van de zon door veel glas op het zuiden te plaatsen (erg kort door de bocht maar dat is het). Zover gaat het ook goed in de perfecte denkwijze maar dan komen we bij belendende panden, regels van bestemmingsplannen en keuzes van welstand commissies waar aan voldaan moet worden. Opeens is het optimaal gebruik maken van de zon zeer gereduceerd. Maargoed het is ook mooi om te zien dat bij rijtjeshuizen waarbij het mooi is een "kas" achter de woning kan worden geplaatst als zonnewarmte buffer deze woningen toevallig altijd de achtergevel op het zuiden hebben. Maargoed in een perfecte wereld kan dat natuurlijk. Betekend dat dan dat de zelfde woningen aan de overkant van de straat niet passief kunnen worden aangezien bij hun de kas dan in de voortuin zou komen? Wat ik wil zeggen, erg leuk dat mijn Polotje volgens het boekje 1 op 25 rijd maar in de praktijk de 1 op 20 amper haalt. Mijn inziens is het een basis fundatie waaraan passieve woningen moeten voldoen en vanuit die theorie ga je in de praktijk verder redeneren om locatie afhankelijke problemen op te lossen. Daarom is dit forum ook zo makkelijk om van verschillende mensen hun mening over praktijkvoorbeelden te horen, jammer alleen dat er ook mensen zijn die niet verder kunnen komen dan de theorie uit hun boek!

In de woning zit trouwens voldoende beton aan boorpalen en fundering dus van duurzaamheid is in dat opzicht geen sprake. Wel komen er twee tanks van 10m3 per stuk om al het regenwater van de daken op te vangen en zo de wasmachine en toiletten te voorzien van regenwater.

Mijn inziens zijn er geen bestaande woningen welke kunnen worden opgewaardeerd tot een passieve woning (wel een energie neutrale woning) probleem is dat de vloeren van de woningen nooit voorzien kunnen worden van goede isolatie vooral niet op de hoekpunten met fundering en wanden, hierdoor ontstaan problemen door isolatieverschillen en condensatieproblemen in de woning welke nu maar even worden "vergeten" omdat het doel de middelen doen heiligen.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door Pietje »

Chevman schreef:Ieder huis met beton is zeker niet duurzaam.
Was het maar zo makkelijk...

Afhankelijk van de definitie kun je iets duurzaam noemen. Vertaal je duurzaam met "gaat lang mee", dan is beton duurzaam.
Als je de hoeveelheid energie meerekent, kun je er vraagtekens bij zetten. Als je de alternatieven evalueert, dan zijn er toepassingen waar beton heel duurzaam te gebruiken is.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door deleted »

Gewapend beton blijkt in de praktijk niet echt duurzaam. Maximaal 30 jaar en je hebt betonrot.
Repareerbaarheid scoort ook bijzonder slecht.

Hoofdbestanddeel van beton is cement. De huidige cementindustrie is een vorm van afvalverwerking. Cement en beton uit de reguliere industrie heeft een problematische afvalfase.
In principe zou cement ook een natuurprodukt kunnen zijn. Een aan zeer hoge temperaturen(1500°C- gebakken kalk-zand klinker. In de praktijk is het echter hoogovenafval (kalk die gebruikt wordt om zure hete afgassen te ontzwavelen).

Asbest gaat ook lang mee.
Maar wat lang mee moet gaan is toch liefst de mens en bij uitbreiding zijn omgeving/milieu.
Gezondheid/repareerbaarheid/recycleerbaarheid/Afbreekbaar tot niet-vervuilende grondstoffen op het kavel waar ze uiteindelijk achterblijven... bepalen duurzaamheid.
G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door deleted »

Peer81 schreef:hierdoor ontstaan problemen door isolatieverschillen en condensatieproblemen in de woning welke nu maar even worden "vergeten" omdat het doel de middelen doen heiligen.
En wat dacht je dan dat die temperatuurverschillen (keldermuur-buitenlucht) gaan veroorzaken in jouw voorstel met de kelder-warmtewisseleaar ? In de zomer staan je keldermuren toch binnen 24 uur kletsnat op deze manier ? Schimmelsporen na 1 week ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door Dutch John »

Met wat organisch materiaal erbij heb je al schimmel na een dag. Zijn er eigenlijk wel koude-wisselaars waarbij het condens geen schimmel zal veroorzaken? De lucht zelf bevat al het nodige organisch stof, dat vervolgens met het condens neerslaat. Volgens mij kun je alleen fatsoenlijk condenseren in een wisselaar die continue gespoeld wordt met water. Maar dat is een technofix op een technofix. Blijft lastige materie. Daarnaast vraag ik mij af of je wel zoveel hoeft te ventileren. Iedereen kent wel ruimtes die muf ruiken, omdat de deuren zelden geopend worden. Maar als je er regelmatig in en uit gaat, dan is dat zo voorbij. Dus wat is wijsheid?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Zijn er eigenlijk wel koude-wisselaars waarbij het condens geen schimmel zal veroorzaken

Denk het niet, vandaar dat in de professionele wisselaars ook speciale filters geplaatst worden. De vraag is natuurlijk of die ook tijdig vervangen worden.
Dutch John schreef:Daarnaast vraag ik mij af of je wel zoveel hoeft te ventileren.
Ik neem aan dat het hier geen ventilatie-probleem is. De TS wil de koelte uit de kelder gebruiken om de inkomende lucht in de leefruimte te koelen.
Aangenomen dat dat een traditionele kelder is met direct contact met de ondergrond betreft vocht en temperatuur, dan creëer je condensatieproblemen in de kelder.
Aangenomen dat het een moderne kelder is (waterdicht, perimeterisolatie en geïsoleerd kelderplafond en/of -gelijkvloers), dan stelt het probleem van condens zich wellicht minder , maar wordt er ook nauwelijks warmte/koelte uitgewisseld. De luchtstroom wordt dan door de kelder getrokken en gaat vooral langs het kelderplafond omdat de aangezogen lucht warmer is. Maar aan dat geïsoleerde plafond wordt weinig tot geen warmte uitgewisseld.

In principe moet zonnewering en nachtventilatie voldoende zijn bij een correct ontwerp.
Pakweg de resterende 10 dagen per jaar aan 25°C zou je ook kunnen bestempelen als een luxeprobleem.
Als je er geen probleem van maakt, moet je het ook niet oplossen.

G
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door JantjeV8 »

Nu komen we in het begrip 'duurzaamheid', maar daar kun je beter een ander topic aan wagen. Ik had hier een foldertje liggen van 2 componenten epoxy lijm, daar stond ook op: "duurzame oplossing".

Het Booosting-huis (Hott) is een hartstikke mooi concept, er zitten absoluut mooie concepten ingebouwd, weliswaar met vrij veel techniek. Maar anno 2015 vind ik het niet vreemd dat je de natuurkundige processen met wat techniek beter weet te gebruiken.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door Ingir »

Peer81 schreef:Daarom is dit forum ook zo makkelijk om van verschillende mensen hun mening over praktijkvoorbeelden te horen, jammer alleen dat er ook mensen zijn die niet verder kunnen komen dan de theorie uit hun boek!
Ik denk dat het probleem eerder is dat mijn mening niet past in het beeld dat je voor ogen hebt/had voor de installaties. Die AWW-buis via de kruipruimte gaat hem niet worden en ook de voorgestelde overkill aan installaties worden in diverse bijdragen (niet alleen van mij) als minder geschikt beschouwd. Je kunt er je voordeel mee doen of het als niet ter zake afdoen, dat maakt mij echt niets uit. :?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Peer81
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 apr 2015, 17:44

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door Peer81 »

Ach, ik snap je standpunt ook wel en goed te lezen dat je niet snel van standpunt afstapt :)
Even goeie vrienden ik laat wel weten of ik naar mijn idee 20k euro voor niets heb uitgegeven ;)

Groeten Peter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door GTV6 »

Om op de openingspost door te gaan, die waarschuwingen over schimmels en bacteriën zijn echt. In de lucht komen ze voor in kleine hoeveelheden, op een voedingsbodem zijn het er snel enorm veel. In luchtkanalen heb je die voedingsbodem snel, condens gaat er zeker komen. In het verleden heb ik meermaals monster laten onderzoeken, ook van schoon lijkende oppervlakken, telkens was het snel fout. Door toepassen van goede filters EU7 ondervang je veel maar niet alles.
Of je er ziek van wordt hangt van veel factoren af.
Maar beter niet toepassen.
De warmtebehoefte zal klein zijn, dat hoeft niet direct 20.000 te kosten. Voor dat beetje zeg ik doe een kleine gasketel.
Warmtepomp op bodemwarmte kan ook maar een bron is eigenlijk te duur en ook complex. Als je het wel wil voor comfort neem dan ook vloerkoeling, kost dan weinig meer.
Een warmtepomp die energie uit de buitenlucht onttrekt heb je niks aan, op de momenten dat je het nodig hebt is de cop erg laag en wellicht slechter dan een gasketel. Voor die kW elektra is veelal het dubbele tot driemaal meer nodig om die in huis te krijgen.
Voor verwarming kan je slang hoh op 30 cm, wil je er ook mee koelen moet je naar 15 hoh.
Peer81
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 apr 2015, 17:44

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door Peer81 »

Dat is inderdaad ook de bedoeling! De epc berekening laat zien dat oververhitting in de zomer eerder een probleem zal zijn dan warmtetekort in de winter. Dus passieve koeling is dan een mooie "gratis" aanvulling op het geheel. Samen met de lichte koeling van de ventilatielucht denk ik dat het ruim onder controle te houden is. Trouwens de schimmels en bacterien onder controle houden in de ventilatiebuffer is geen probleem. Het zal waarschijnlijk 1x per jaar een schoonmaak betekenen met een stoomcleaner en we zijn er weer vanaf.
Dit gaat in ieder geval de weg worden zoals het uitgevoerd gaat worden.

Groeten Peter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door deleted »

Het zal waarschijnlijk 1x per jaar een schoonmaak betekenen met een stoomcleaner en we zijn er weer vanaf.
En de rest van de zomer de ingeademde schimmelsporen uiteraard.
Longen zijn ook heel goede filters.

http://www.ibo.at/de/artikel/documents/ ... uscher.pdf

G
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door Ingir »

Peer81 schreef:De EPC-berekening laat zien dat oververhitting in de zomer eerder een probleem zal zijn dan warmtetekort in de winter.
De EPC staat bekend om de overschatting van de koelingsbehoefte en onderschatting van de verwarmingsbehoefte als gevolg van te hoge aanname van de interne warmtelast. De PHPP-berekening zit weer te laag met de defaultwaarde voor de interne warmtelast maar hier valt die waarde tenminste nog zelf aan te passen aan de specifieke situatie.

De EPC-berekening is bedoeld om woningen onderling vergelijkbaar te maken qua energieprestatie door bewonersgedrag te standaardiseren. Deze methode is daarom ongeschikt om keuzes te maken voor isolatieniveau en installaties. Door bovengenoemd gebrek van de EPC zal een warmtepomp bijvoorbeeld een hoge EPC-reductie (= betere energieprestatie) geven dan woningisolatie waardoor architecten eerder geneigd zijn om de isolatie te beperken tot het minst noodzakelijke (eisen Bouwbesluit) in plaats van het economisch optimum naar levensduurkosten, en de woning uit te rusten met onnodig dure installaties die niet/nauwelijks zuiniger zijn dan de gebruikelijke gasketels.

De hoeveelheid koeling via de AWW is zeer beperkt ten opzichte van verwarming door interne warmtebronnen en zoninstraling, zelfs bij hoge ventilatiedebieten is de koelende werking minimaal. Zomernachtventilatie is veel effectiever door de debieten die 5-10x hoger liggen dan die van de mechanische ventilatie. Het is daarom eerder aan te bevelen om de passiefwoning te voorzien van speciale luiken op de begane grond en in het dak (schoorsteenwerking).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Passief huis, AWW ventilatie en verwarming

Bericht door m.bouwer »

Dit weekend in Brussel: PassiveHouse beurs.
Bijlagen
passief huis.jpg
passief huis.jpg (9.06 KiB) 5605 keer bekeken
Plaats reactie