Voorbereiding om te bouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Voorbereiding om te bouwen

Bericht door Ernest Dubois »

Over een paar jaar moet de dak en hooizolder in de schuur aangepakt worden dus ik ben begonnen met de eerste concrete stappen dwz verzamelen en het drogen van de van de vloerplanken.

Afbeelding
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Voorbereiding om te bouwen

Bericht door Lieve »

Dit word een prachtige voorbereiding. Bravo.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Voorbereiding om te bouwen

Bericht door MaartenB »

Prachtig om de tijd en kunde te hebben om dit te doen. Wordt het hout nog afgedekt, of kan dit zo? Hoe ga het je verder bewerken en verwerken. Van eerdere post kan ik me herinneren dat je veel met de hand deed (geen machines), ik denk aan schaven, bekantrechten (ik neem aan taps gezaagd?) en groeven maken (losse veren?) .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Voorbereiding om te bouwen

Bericht door Ernest Dubois »

Yes, dit noem ik een zwevende dak. Hij is nog niet klaar.
Ik kan het met of zonder machines verder bewerken.
AfbeeldingAfbeelding
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Voorbereiding om te bouwen

Bericht door deleted »

Ernest,

Weerom interessant. Populier. Niet alledaags voor bouwtoepassingen. Is het algemeen idee van (on)duurzaamheid van populier een vooroordeel ?
Of heb je trucjes om de tand des tijds in het stof te doen bijten ? Dikkere planken al voor te beginnen ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Voorbereiding om te bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Heerlijke stapel hout! Is dit populier?
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Voorbereiding om te bouwen

Bericht door Ernest Dubois »

Nou ik vindt het etiquette niet duurzaam wordt soms een beetje onvoorzichtig toegepast mbt poplier hout. Het is niet duurzaam als het te vak te nat wordt zonder voldoende de kans om uit te drogen. Ik heb nooit gemerkt dat het gevoelig is voor ongedierte zoals eiken met spint, beuk, iepen, essen of grenen bijvoorbeeld. Zelfs vind ik het meer stabiel over de spaan van een jaar met wisselende temperaturen en vochtigheid gehalten dan sommige van de hiervoor genoemde meer gangbaar houtsoorten, als het een keer goed en juist gedroogd is geweest. Dat wil niet zeggen dat ik het voor alles gebruiken maar als vloer in de hooizolder, beplanking op de muur, zelfs eenvoudig meubelair en talloze andere toepassingen maak ik graag gebruik van dit hout. Last heb ik een soort tijdlijk doos in de achterbak van mijn pick-up gemaakt om een paar gieten vanuit Frankrijk te transporteren. Makkelijk te bewerken, goedkoop, een heel light in gewicht. Toen ik t'huis was heb ik dat hout tot latten gezaagd waarop de nieuw poplier planken staan nu opgestapeld.Afbeelding

En nee ik moet zeggen dat ik geen special maatregelen nemen met dit hout puur omdat het poplier hout is in zijn voorbereiding. Ik vind dat je moeten altijd hout zagen zo dik en zo lang mogelijk als het praktische voor jouw is en dat het moet goed en geleidelijk drogen over een lange periode voordat je gebruik van maken en daarna zorgen dat er geen of weinig vocht erbij kan komen, en alle dat gedoe.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Voorbereiding om te bouwen

Bericht door deleted »

Ernest Dubois schreef: Dat wil niet zeggen dat ik het voor alles gebruiken maar als vloer in de hooizolder, beplanking op de muur, zelfs eenvoudig meubelair en talloze andere toepassingen maak ik graag gebruik van dit hout. Last heb ik een soort tijdlijk doos in de achterbak van mijn pick-up gemaakt om een paar gieten vanuit Frankrijk te transporteren.

Mmm,
Inderdaad, als die er tevreden mee waren moet het wel goed en mooi hout zijn, want Franse grieten staan niet bekend als de makkelijkste.
Bedankt voor de tip.

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Voorbereiding om te bouwen

Bericht door Ernest Dubois »

Let op, hij is ontwerpen zodat hij ziet uit als een bak voor de hond vanwege de ... jij weet het wel.

Maar die Fransen, die daar achterin zaten doet het goed hoor vandaag voor het eerste geen fles meer.
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Voorbereiding om te bouwen

Bericht door Ernest Dubois »

Nu staat hij goed onderdakAfbeelding
Werken, das leuk.
Plaats reactie