Tim schreef:Gents,
Heren, dit topic gaat niet over eten.
Ik heb nog een zak Biocalce Intonaco, ooit voor een project gekocht, ligt er nog. Hoe maak ik kalkverf?
Tim
Kalk en leem zijn twee verschillende stoffen. Hechting is daarom niet ideaal. Kalkverf op kalkstuc is uiteraard veel makkelijker en steviger.
Moeilijker, maar niet onmogelijk.
Kalkverf en kalkcaseineverf zover ik weet altijd op luchtkalkbasis (kalkhydraat of kalkdeeg=sumpfkalk).
Kalkhydraat wordt in poeder verkocht (CL90 of beter) , dat is omdat het 'drooggeblust' is. Met net genoeg water geblust maw om een droog poeder over te houden.
Sumpfkalk is chemisch net hetzelfde, maar is met een overmaat aan water geblust zodat je een kalkdeeg overhoudt.
Dat kalkdeeg (sumpfkalk) word meestal nog maanden tot jaren in de rot gezet.
Chemisch zijn beide hetzelfde. Sumpfkalk is oneindig houdbaar en wordt steeds beter (steeds fijner kristalstructuur). Kalkpoeder za door blootstelling aan de lucht (O2) en de RV(H20) van de lucht steeds slechter worden. Er vormt zich langzaamaan een gedeelte inert kalksteen.
Kalkhydraatpoeder moet dus van recente datum zijn of je maakt er best ook direct kalkdeeg van.
Voor verf op basis van kalkhydraat(poeder) maak je best enkele dagen op voorhand een kalkdeeg. Sumpfkalk is wel superieur door de betere kristalstructuur (door de tijd en door nooit aan de lucht blootgesteld geweest te zijn; maar ook veel duurder)
Die zak die je hebt liggen is geen kalkhydraat (CL) , maar hydraulische kalk (NHL 3,5) , volgens mij niet geschikt voor verf.
Pure kalkverf verdraagt niet veel pigment. Best slechts 5 % pigment toevoegen. Bijgevolg zijn bij kalkverf enkel lichte pastelkleuren haalbaar.
Kalkcaseïneverf daarentegen heeft het voordeel meer vul- en kleurstof te verdragen. Meer dekkende verf , sterkere kleuren mogelijk.
Een basisrecept voor kalkcaseïneverf :
- 10 kg hydraatkalk (Best 'Sumpfkalk' , in geval van kalkhydraatpoeder best enkele dagen/weken op voorhand een deeg van maken en laten rusten. )
- 1,25 kg magere kwark (= « magere platte kaas » voor de Belgen) (Of zelf maken door melk aan te zuren met azijn zoals Rits bechrijft, maar de vlokken dan wel goed uitspoelen zodat de azijn 100%weg is, want azijn neutraliseert kalk)
- 25 ml Distelolie (=Saffloerolie)
- ca. 20 Liter Water
Werkwijze :
Kwark mengen met een deel van de sumpfkalk (verhouding 3:1 in geval van vrij vaste boterige sumpfkalk).
Goed mengen en enkele uren laten rusten (om de reactie van caseïne met kalk de tijd te geven)
Daarna de rest van de Sumpfkalk en de olie bijmengen. (goed mengen)
Water toevoegen naar gelang noodzakelijkheid : de verf moet goed 'strijkbaar zijn'. Let wel op door het zeer goed mengen wordt de verf steeds vloeibaarder. Giet dus het water slechts in kleine hoeveelheden bij in het mengsel en stop op tijd.
De olie zorgt voor een betere hechting en een egalere droging.
Er kan ook voor andere drogende olies geopteerd worden (lijnolie, zonnebloemolie, …), maar de meeste van die olies vergelen na verloop van tijd, wat bij lichte kleuren dus problematisch kan zijn. Distelolie heeft de eigenschap om niet te vergelen.
Kalkcaseïneverf verdraagt ook een hoger aandeel vul- en kleurstoffen.
Marmermeel of krijt maken het dekkender (en dikker, iets meer structuur)
Pigmenten moeten 'kalkecht' zijn. Dwz sommige pigmenten op plantaardige basis worden afgebroken door kalk, deze dus niet gebruiken.
Pigmenten altijd tot een paste mengen (vijzel) voordat je het bij de verf mengt (1kg pigmentpoeder goed mengen met 0,3liter water tot een pasta)
Verven met de borstel (techniek van horizontaal en verticaal strijken)
Extra opmerkingen voor de leemondergrond :
Leem is zeker geen 'ideale' ondergrond voor kalkcaseïneverf, dat zou kalkstuc zijn.
Daarom misschien best volgende maatregelen :
- maak de muur vochtig (plantenspuit) voor elke verflaag.
- plaats eerst een grondering van sterk verdunde caseïneverf (een erg waterige eerste laag dus.
- Zet daarna minstens twee kalkcaseïne lagen. De eerste laag heeft namelijk een groot risico op het opnemen van kleine kleideeltjes uit het leem, waardoor het geheel er 'bewolkt' gaat uitzien. (kan ook mooi zijn) Zonder eerste grondering zal dit effect nog veel sterker zijn.
-Overdrijf niet met vul- en kleurstoffen, zeker niet in de grondering en de eerste verflaag. Het leem gaat de verf wellicht al genoeg verzwakken (kleideeltjes die de borstel bijmengt door de verfbeweging).
-ALs je op voorhand weet dat je met verf op kalkbasis aan de slag wil, kan al in de leemfinisch hydraatkalk of kalksteenzand bijvoegen om de overgang te verbeteren.
Caseïneverf is niet lang houdbaar. (hooguit enkele dagen in de frigo)
Best een batch aanmaken die je in één keer kan verwerken dus.
Ik zou op een klein stukje muur ook eerst een proefstuk maken.
G