Pagina 2 van 3

Re: Leemverf

Geplaatst: 27 mei 2015, 18:17
door Krelis
ritsaert snijder schreef:ecotec
Water, leem, krijt, marmermeel, cellulose, azijnzuurester, titanium dioxide (in de witte leemverf) , 0.1% synthetisch conserveringsmiddel

Galtane
Witte klei, marmerpoeder, asbestvrije cellulose, plantaardige caseïne, kiezelgoer,
natriumcarbonaat, methylcellulose.

Ultranature
water, leem, krijt, kaolien, cellulose, titaanoxide, fosfaat, natriumzout en 0,1% synthetisch conserveringsmiddel. Het VOC-gehalte van dit product is max. 1 g/l. De EU-grenswaarde bedraagt max. 30 g/l (Categorie “a” vanaf 2010).

Mijn conclusie is dat leemverf een samenstelling is van klei, cellulose, pigmenten en toevoegsels. Het heeft weinig met leem te maken, behalve dat je er goed leem mee kan verven. Het is duur spul en het heeft voor mij geen meerwaarde. Dan kleur ik liever mijn eigen leem. Of ik maak zelf kalkverf, dat is mij echt heel goed bevallen. Maar je moet geen harde of donkere kleuren willen (maar dat is ook niet beschikbaar in leemverf).
Marmerpoeder en krijt als vulmiddel....op naar de marmerzagerij? Iedere steenpoeder kan dan verwerkt worden (?) Misschien wel op te halen incl. water (nat gezaagd). Herstellen van stuc zal lastig zijn, verfachtig product is moeilijk aan te helen.

Re: Leemverf

Geplaatst: 27 mei 2015, 20:08
door Ingir
Leemverf vond ik zeer prettig werken, opgebracht met een blokkwast in 2 lagen over basisleem. Het basisleem heb ik ook zelf aangebracht en vlak afgewerkt, daarna de oppervlakte nog nabewerkt met een sponsschuurbord om de laatste oneffenheden weg te werken. Volgende maand ga ik de volgende slaapkamer vergelijkbaar aanpakken: XPS 50mm, houtvezelcementplaten 15mm, basisleem in 2 lagen met wandverwarmingsbuizen in eerste laag en wapeningsgaas tussen de twee leemlagen, afwerken met leemverf.

Re: Leemverf

Geplaatst: 27 mei 2015, 22:12
door Tim
Gents,

Heren, dit topic gaat niet over eten.

Ik heb nog een zak Biocalce Intonaco, ooit voor een project gekocht, ligt er nog. Hoe maak ik kalkverf?

Tim

Re: Leemverf

Geplaatst: 27 mei 2015, 23:53
door Krelis
http://www.livos.nl/categorie/67/elerkos-169-leemverf

Geen idee wie er achter deze niet Duitse webshop zit(ten), maar spittend in mijn geheugen kwam ik hier terecht. Heb het in het verleden in Duitsland gekocht (per pallet) en werkte goed.

De kleurenstaaltjes komen niet overeen met werkelijkheid :?

http://www.livos.de/wandgestaltung/stru ... farbe.html

Kalkfarbe

Re: Leemverf

Geplaatst: 28 mei 2015, 00:02
door Krelis
Tim schreef:Gents,

Heren, dit topic gaat niet over eten.

Ik heb nog een zak Biocalce Intonaco, ooit voor een project gekocht, ligt er nog. Hoe maak ik kalkverf?

Tim
Geen idee wie gents is, maar hoe moeilijk wil je het maken?

Re: Leemverf

Geplaatst: 28 mei 2015, 10:46
door ritsaert snijder
Natuurlijke DIY kalkverf voor binnen.

Toepassing
Een open en dus ademende verf (waarbij de open eigenschappen van de ondergrond in stand blijven). Kalkverf

Kleuren
Het kleuren van de kalkverf kan met alkalibestendige, bindmiddelvrije pigmenten gebeuren. Bij krachtiger kleurtonen dient de opnamecapaciteit van de pigmenten in de Kalkverf vooraf getest te worden. Kalk is een sterk wit pigment, na het drogen wordt de verf veel lichter.

Emissiviteit
Leem zorgt voor minder warmte afgifte. Een kalkverf verhoogt de warmte afgifte.

Ondergrond
Moet vorstvrij, draagkrachtig, schoon en gelijkmatig zuigend zijn. Uitgeharde kalkmortel-oppervlakken worden 1-2 dagen voor het aanbrengen van de verf bevochtigd (flinke sproei-nevel) om het ‘verbranden’ van de kalkverf door onttrekking van water te voorkomen.
Vlak voor het aanbrengen van iedere verflaag de ondergrond nogmaals licht bevochtigen
Op plaatmateriaal en hout kan eerst een grondverf worden aangebracht voor een betere hechting.
Op zuigende leem en steen (muurverwarming) ondergronden is een voorbehandeling wenselijk. Ik heb dat gedaan met een mengsel van kalkwater (het water uit de trog) en koffiepoeder.

Ingredienten
• Liter kalk (hydraatkalk CL90)
De beste kwaliteit verf wordt behaald met een supercalco CL 90 (of hoger) van bijvoorbeeld Carmeuse. Deze kalk is niet makkelijk te krijgen in Nederland. Belangrijk is dat de kalk vers is (kijk op de verpakkingsdatum). De verse kalk kan onder water worden bewaard in een trog en wordt dan alleen maar beter. Omdat ik niet makkelijk aan CL90 kon komen heb ik een deel van mijn huis geverfd met Mekal van Carmeuse. Dat is CL 70-S en die S betekent dat er ook toeslagstoffen zijn gebruikt. De verf ziet er goed uit en verkrijt bijna niet, maar de ademende werking van het leem wordt hierdoor vermindert. Dit recept is gebruikt met de fijnste supercalco en met Mekal. Beide werken prima en bevallen goed, alleen zal de Mekal dus minder ademen.

• Liter melk
• Scheut azijn
• Eventueel 2 eieren om de verf flexibeler te maken.
• Eventueel een kopje gips voor een wat dikkere verf

Kosten
Ongeveer 1,30 euro voor 2 liter verf.

Gebruik
Ruim van te voren nat maken (afhankelijk van de ondergrond), het oppervlak moet bij het opbrengen vervolgens weer winddroog zijn.
10 liter voor 50 a 75 m2 afhankelijk van het gebruikte gereedschap, structuur en absorptievermogen van de ondergrond. In ongunstige omstandigheden zal het verbruik hoger zijn. Meestal zijn 2-4 lagen noodzakelijk.

Bereiding
Maak de melk handwarm en gooi de azijn in de melk. De melk gaat schiften. Zo niet, wat meer azijn toevoegen. Doe de inhoud (dikke brij) in een zeef en doe de uitgelekte massa terug in de pan. Doe er een paar scheppen kalk bij. Na goed roeren gaat het naar verf ruiken en kan de rest van de kalk worden toegevoegd. Eieren en gips erbij en goed roeren. Water naar wens toevoegen.

Verwerking
Verven met brede blokkwasten. Er zijn verschillende technieken. Wij deden kriskras door elkaar verven.Voor een wat ruwer resultaat. Het spettert enorm! Tijdens het verven af en toe goed omroeren.

Nabehandeling
Voor een goede carbonatie (zodat de verf niet verkrijt en gaat afgeven) dienen de oppervlakken een week vochtig gehouden te worden middels een fijne sproei-nevel

Pas op
Contact met huid of ogen kan brandwonden veroorzaken. In geval van contact met ogen deze met veel water spoelen en zonodig een arts raadplegen. Alle verfspullen moeten buiten bereik van kinderen gebruikt en bewaard worden. Verfresten mogen bij het huisvuil of op de composthoop.

Re: Leemverf

Geplaatst: 28 mei 2015, 21:44
door Tim
Ritsaert,

Bedankt, ik zal me erin verdiepen.

Groet,
Tim

Re: Leemverf

Geplaatst: 28 mei 2015, 23:55
door deleted
Krelis schreef: Dat is precies wat ik tegen bijvoorbeeld tegen de harde kern macrobioten filosofie heb: het moet uit Japan of erg verre oosten komen. Alsof we hier duizenden jaren alleen maar wat geprutst hebben.
Van macrobioten ken ik niet veel, maar inhoudelijk kan ik je opmerking wel bijtreden.
We praten alleen een beetje langs elkaar, denk ik.
Produkten moeten inderdaad niet van ver komen wat mij betreft. Waar het om gaat is de 'know how'.
We hebben hier lokaal in het Nederlands taalgebied veel ambachtelijke kennis verloren laten gaan. Landen als Duitsland en Japan hebben hun tradities(ambachten) en hun historische gebouwen altijd al hoger in het vaandel gedragen.
Vandaar dat ik ook over het muurtje kijk als ik 'know how' zoek (Er zijn uiteraard nog meer landen te vinden, maar Japan en Duitsland hebben grotendeels ook een vergelijkbaar -seizoensgebonden en vochtig- klimaat.
Ook zie je in het lijstje van Rits dat ook de 'leemverffabrikanten' allemaal een 'lijm' op basis van cellulose toevoegen. Net als de link van de Japanners dus . Het moet niet per sé op basis van Japans zeewier zijn, in mijn eerste reactie stond al een link met een probeersel met lijm op basis van bloem als alternatief !

Als je een Nederlandstalige bron hebt met oude recepten houd ik me aanbevolen !

Meestal kom in onze contreien alleen maar vage verhalen tegen van 'gerot stro' en 'koemest' of 'paardenurine' als cellulose leveranciers (watervaster en kleefkrachtiger) Zal best werken, maar ben benieuwd aan wie je dat nog verkocht krijgt. Bovendien heb ik ook wel wat vragen bij het zout dat je op die manier inbrengt in de stuc. Hoeveelheden vind je ook zelden terug.
G

Re: Leemverf

Geplaatst: 28 mei 2015, 23:57
door deleted
Krelis schreef:Marmerpoeder en krijt als vulmiddel....op naar de marmerzagerij. Iedere steenpoeder kan dan verwerkt worden (?)
Marmer en krijt zijn kalksteen, zij het in verschillende hardheden (andere kristalstructuur, zelfde chemische stof). Blijkbaar dus best een kalksteensoort nemen.

G

Re: Leemverf

Geplaatst: 29 mei 2015, 00:43
door deleted
Tim schreef:Gents,

Heren, dit topic gaat niet over eten.

Ik heb nog een zak Biocalce Intonaco, ooit voor een project gekocht, ligt er nog. Hoe maak ik kalkverf?

Tim


Kalk en leem zijn twee verschillende stoffen. Hechting is daarom niet ideaal. Kalkverf op kalkstuc is uiteraard veel makkelijker en steviger.

Moeilijker, maar niet onmogelijk.
Kalkverf en kalkcaseineverf zover ik weet altijd op luchtkalkbasis (kalkhydraat of kalkdeeg=sumpfkalk).
Kalkhydraat wordt in poeder verkocht (CL90 of beter) , dat is omdat het 'drooggeblust' is. Met net genoeg water geblust maw om een droog poeder over te houden.
Sumpfkalk is chemisch net hetzelfde, maar is met een overmaat aan water geblust zodat je een kalkdeeg overhoudt.
Dat kalkdeeg (sumpfkalk) word meestal nog maanden tot jaren in de rot gezet.
Chemisch zijn beide hetzelfde. Sumpfkalk is oneindig houdbaar en wordt steeds beter (steeds fijner kristalstructuur). Kalkpoeder za door blootstelling aan de lucht (O2) en de RV(H20) van de lucht steeds slechter worden. Er vormt zich langzaamaan een gedeelte inert kalksteen.
Kalkhydraatpoeder moet dus van recente datum zijn of je maakt er best ook direct kalkdeeg van.
Voor verf op basis van kalkhydraat(poeder) maak je best enkele dagen op voorhand een kalkdeeg. Sumpfkalk is wel superieur door de betere kristalstructuur (door de tijd en door nooit aan de lucht blootgesteld geweest te zijn; maar ook veel duurder)

Die zak die je hebt liggen is geen kalkhydraat (CL) , maar hydraulische kalk (NHL 3,5) , volgens mij niet geschikt voor verf.

Pure kalkverf verdraagt niet veel pigment. Best slechts 5 % pigment toevoegen. Bijgevolg zijn bij kalkverf enkel lichte pastelkleuren haalbaar.
Kalkcaseïneverf daarentegen heeft het voordeel meer vul- en kleurstof te verdragen. Meer dekkende verf , sterkere kleuren mogelijk.
Een basisrecept voor kalkcaseïneverf :

- 10 kg hydraatkalk (Best 'Sumpfkalk' , in geval van kalkhydraatpoeder best enkele dagen/weken op voorhand een deeg van maken en laten rusten. )
- 1,25 kg magere kwark (= « magere platte kaas » voor de Belgen) (Of zelf maken door melk aan te zuren met azijn zoals Rits bechrijft, maar de vlokken dan wel goed uitspoelen zodat de azijn 100%weg is, want azijn neutraliseert kalk)
- 25 ml Distelolie (=Saffloerolie)
- ca. 20 Liter Water

Werkwijze :
Kwark mengen met een deel van de sumpfkalk (verhouding 3:1 in geval van vrij vaste boterige sumpfkalk).
Goed mengen en enkele uren laten rusten (om de reactie van caseïne met kalk de tijd te geven)
Daarna de rest van de Sumpfkalk en de olie bijmengen. (goed mengen)
Water toevoegen naar gelang noodzakelijkheid : de verf moet goed 'strijkbaar zijn'. Let wel op door het zeer goed mengen wordt de verf steeds vloeibaarder. Giet dus het water slechts in kleine hoeveelheden bij in het mengsel en stop op tijd.

De olie zorgt voor een betere hechting en een egalere droging.
Er kan ook voor andere drogende olies geopteerd worden (lijnolie, zonnebloemolie, …), maar de meeste van die olies vergelen na verloop van tijd, wat bij lichte kleuren dus problematisch kan zijn. Distelolie heeft de eigenschap om niet te vergelen.

Kalkcaseïneverf verdraagt ook een hoger aandeel vul- en kleurstoffen.
Marmermeel of krijt maken het dekkender (en dikker, iets meer structuur)
Pigmenten moeten 'kalkecht' zijn. Dwz sommige pigmenten op plantaardige basis worden afgebroken door kalk, deze dus niet gebruiken.
Pigmenten altijd tot een paste mengen (vijzel) voordat je het bij de verf mengt (1kg pigmentpoeder goed mengen met 0,3liter water tot een pasta)


Verven met de borstel (techniek van horizontaal en verticaal strijken)

Extra opmerkingen voor de leemondergrond :
Leem is zeker geen 'ideale' ondergrond voor kalkcaseïneverf, dat zou kalkstuc zijn.
Daarom misschien best volgende maatregelen :
- maak de muur vochtig (plantenspuit) voor elke verflaag.
- plaats eerst een grondering van sterk verdunde caseïneverf (een erg waterige eerste laag dus.
- Zet daarna minstens twee kalkcaseïne lagen. De eerste laag heeft namelijk een groot risico op het opnemen van kleine kleideeltjes uit het leem, waardoor het geheel er 'bewolkt' gaat uitzien. (kan ook mooi zijn) Zonder eerste grondering zal dit effect nog veel sterker zijn.
-Overdrijf niet met vul- en kleurstoffen, zeker niet in de grondering en de eerste verflaag. Het leem gaat de verf wellicht al genoeg verzwakken (kleideeltjes die de borstel bijmengt door de verfbeweging).


-ALs je op voorhand weet dat je met verf op kalkbasis aan de slag wil, kan al in de leemfinisch hydraatkalk of kalksteenzand bijvoegen om de overgang te verbeteren.

Caseïneverf is niet lang houdbaar. (hooguit enkele dagen in de frigo)
Best een batch aanmaken die je in één keer kan verwerken dus.

Ik zou op een klein stukje muur ook eerst een proefstuk maken.

G

Re: Leemverf

Geplaatst: 29 mei 2015, 09:52
door deleted
ritsaert snijder schreef: Op zuigende leem en steen (muurverwarming) ondergronden is een voorbehandeling wenselijk. Ik heb dat gedaan met een mengsel van kalkwater (het water uit de trog) en koffiepoeder.
Rits, waar haal je dat van die koffie ? En werkt dat effectief ?
• Eventueel een kopje gips voor een wat dikkere verf
Gips bindt chemisch met water en zal dus de verf versneld doen drogen. Kan een probleem zijn bij grote muuroppervlaktes (om geen aanzetten te zien). Krijt of marmerpoeder lijken mij daarom wat neutraler als vulstof.

G

Re: Leemverf

Geplaatst: 29 mei 2015, 15:03
door ritsaert snijder
G,
ik heb het vooraf nat maken nog even toegevoegd.

Die olie is een goede; ik heb er twee keer tungolie voor gebruikt, dat vergeelt ook heel weinig (is wel duur).

Die koffiepoeder kwam uit de mond van Wolf Jordan tijdens een heel gezellige workshop in de tuin van zijn optreksels...het aantekenboek waar het in stond ben ik kwijt maar de koffiepoeder niet. Hij noemde het als alternatief voor zijn voorverpakte zakjes aanstrijk.

Ik heb leem met kalk geverfd met voorstrijk en zonder voorstrijk, maar allebei blijven ze prima zitten. Met uitzondering van de plekken waar ik vocht heb zitten (cappilair in de muren). Die heb ik gedaan leem met kalk op kleur gebracht. Zit nu een jaar heel stevig vast.

We hebben niet alleen onze ambachtelijke kennis verkwanseld maar het hele ambachtelijk systeem. Het is allemaal hetzelfde stramien, de hogeropgeleiden verzinnen op kantoor de systemen en slecht opgeleide en onderbetaalde voeren de systemen uit. Kennis ontbreekt bij de uitvoering en de mannen op kantoor hebben geen ambachtelijk inzicht. Dat zie je bij huizenbouw, auto's (uitlezen en vervangen) cv's (rampzalig) en op veel andere gebieden.

Die gips heeft zijn nadelen, dat merk je in de praktijk inderdaad wel een beetje. Maar je moet sowieso wennen aan het kalkverven, het is geen strak vloeiende latex. Marmerpoeder en krijtpoeder zijn niet makkelijk te krijgen, op dat punt laat ik me graag inspireren door DJ! Onder het motto"wat heb je wel in je keukenkastje?".

Re: Leemverf

Geplaatst: 30 mei 2015, 09:33
door MaartenB
Heeft iemand wel eens leemverf gemaakt op basis van leemfinish? Ik heb een kamer met leemfinish afgewerkt, en ik vind het maar een duur goedje. De dikte is niet belangrijk omdat de leemlaag eronder al dik genoeg is, het hoeft alleen maar dekkend te zijn, en is verfvorm is het wellicht ook nog slijtvaster dan in leemvorm. Daarnaast kan je bij een zelfgemaakte verf altijd na 10 jaar nog wat nieuwe verf bijmaken om plekken bij te werken, terwijl bij gekocht verf de houdbaarheid al ver voorbij is, de productlijn uit productie is en RAL kleur geheim gehouden is.

Re: Leemverf

Geplaatst: 30 mei 2015, 16:12
door Ingir
Wij hebben een rest leemverf bewaard in een goed afgesloten pot. Eventuele schades kunnen zo nadien eenvoudig bijgewerkt worden.

Re: Leemverf

Geplaatst: 31 mei 2015, 20:02
door Krelis
MaartenB schreef:Heeft iemand wel eens leemverf gemaakt op basis van leemfinish? Ik heb een kamer met leemfinish afgewerkt, en ik vind het maar een duur goedje. De dikte is niet belangrijk omdat de leemlaag eronder al dik genoeg is, het hoeft alleen maar dekkend te zijn, en is verfvorm is het wellicht ook nog slijtvaster dan in leemvorm. Daarnaast kan je bij een zelfgemaakte verf altijd na 10 jaar nog wat nieuwe verf bijmaken om plekken bij te werken, terwijl bij gekocht verf de houdbaarheid al ver voorbij is, de productlijn uit productie is en RAL kleur geheim gehouden is.
Natuurlijke verven en RAL?